| کد خبر: 180719 |

طی نشستی مشترک بین مسئولان سازمان بنادر و گمرکات در بندر شهید رجایی تأکید شد؛

◄ لزوم شفافیت و تسریع ارتباطات الکترونیک بین دو مجموعه

فرآیندهای موازی بین بندر و گمرک حذف

تین نیوز

در نشست مشترک مدیرکل بنادرودریانوردی هرمزگان و تعدادی از مدیران ستادی سازمان بنادر با معاون فنی گمرکات ایران در بندر شهید رجایی، بر لزوم حذف فرآیندهای موازی بین بندر و گمرک و شفاف‌سازی و تسریع ارتباطات الکترونیک بین دو مجموعه تاکید شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل بنادرودریانوردی هرمزگان، در این نشست، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرکات ایران و تعدادی از مدیران ارشد گمرک، اله‌مراد عفیفی‌پور مدیرکل بنادرودریانوردی هرمزگان، خسرو سرایی مدیرکل امور لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادرودریانوردی و علیرضا محمدی‌کرجی‌ران مشاور مدیرعامل این سازمان حضور داشتند.

در این نشست، تشکیل کارگروه مشترک بین گمرک و بندر به‌عنوان راهکاری اثربخش برای تسهیل امور بندری و گمرکی، حل مشکلات ذینفعان و کاهش ماندگاری کالا در انبارها و محوطه‌ها، مورد تأکید قرار گرفت و نمایندگانی از سوی دو مجموعه برای پیگیری و نظارت بر روند اجرایی شدن توافقات دوجانبه مشخص شدند.

حذف فرآیندهای موازی بین بندر و گمرک ازجمله مانیفست، قبض انبار و بیجک به‌منظور تسریع در فرآیند خدمات‌رسانی به صاحبان کالا و کاهش اضافه‌کاری از دیگر مواردی بود که موردتوافق طرفین قرار گرفت.

در بخش دیگری از این نشست، همکاری دوجانبه بندر و گمرک به‌منظور استفاده از XRAY برای واگن و باسکول در زمینه حمل کالاها توسط ریل و کاستن از بار ترافیکی جاده‌ها نیز مورد تأکید قرار گرفت.

از دیگر موارد مطرح‌شده، لزوم شفاف‌سازی و تسریع در تبادل اطلاعات و ارتباطات الکترونیک بین دو مجموعه بود تا هم فرآیند خروج کالاها از بندر سرعت گرفته، هم از حجم رسوب کالا کاسته شود و سرانجام در هزینه‌های مربوطه به صاحبان کالا و به‌تبع آن مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی نیز صرفه‌جویی شود.

بندر شهید رجایی به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر کانتینری ایران واصلی‌ترین گمرک کشور جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که نیمی از صادرات، واردات و ترانزیت کالای کشور را پشتیبانی می‌کند. براساس آمار اعلام‌شده، در حال حاضر ۴۲ هزار کانتینر در انبارهای این بندر دپو شده که ۱۰ هزار کانتینر آن از سال ۸۰ تاکنون تعیین تکلیف نشده‌اند.

با توجه به این‌که در درازمدت، ماندگاری کالا و کانتینر نه به نفع مجموعه بندر و گمرک است و نه به نفع بخش خصوصی، بر همین اساس سازمان بنادرودریانوردی تمامی همت خود را به کار گرفته تا از طریق تعامل و همکاری با ارگان‌های همکار به ویژه گمرک و سازمان جمع‌آوری و اموال تملیکی، عملیات خروج کالاهای رسوب شده در انبارهای بندر شهید رجایی را تسهیل و تسریع کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.