| کد خبر: 180713 |

◄ بسته 12هزار میلیارد تومانی دولت برای خودروسازی‌ها

خودروسازان در آذر امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته، 72 درصد کاهش تولید داشته‌اند. شرایط فعلی نتیجه دو عامل اصلی است، یکی تحریم‌ها و دیگری کمبود نقدینگی.

تین نیوز

با خروج خودروسازان اروپایی از بدنه صنعت خودرو ایران طی کمتر از یک سال گذشته، خبرهای خوبی از وضعیت مالی این بخش از صنعت به گوش نمی‌رسد. در این مدت بارها خودروسازان عنوان کرده‌اند بدون همراهی دولت قادر به گذشت از این دوران گذار نیستند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این روزها بار دیگر خبرها حاکی از آن است که وعده 12هزار میلیارد تومانی دولت به خودروسازان، قرار به اجرائی شدن است.

 خودروسازان در آذر امسال و نسبت به ماه مشابه سال گذشته، 72 درصد کاهش تولید داشته‌اند. شرایط فعلی نتیجه دو عامل اصلی است، یکی تحریم‌ها و دیگری کمبود نقدینگی.

طبق این گزارش، حالا خبر رسیده دولت قصد دارد چیزی حدود 12 هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار دهد. وزیر نیز وعده تزریق این مبلغ را داده و گویا معاون اول رئیس‌جمهوری نیز صبح دیروز آن را تلویحاً تایید کرده است.

 بر این اساس قرار است ابتدا چهار هزار میلیارد تومان به دو خودروساز بزرگ کشور پرداخت شود. علاوه‌بر این، 800 میلیون یورو نیز با اولویت پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، در نظر گرفته شده که جمع این دو چیزی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است. اگر 800 میلیون یورو موردنظر را به دلار تبدیل کنیم، دولت بنا دارد بیش از   900 میلیون دلار در اختیار زنجیره خودروسازی قرار دهد.

 هرچند پرداخت این مبلغ می‌تواند خونی تازه در رگ‌های زنجیره خودروسازی کشور جاری کند، با این حال در وهله نخست راه‌حلی پایدار نیست و در مرحله دوم ابهامات زیادی به‌خصوص درباره محل تامین 12 هزار میلیارد تومان موردنظر وجود دارد.

تجربه نشان داده هربار که خودروسازان ایرانی با مشکل نقدینگی مواجه شدند. این دولت بود که برای نجات آن‌ها به میدان آمده و با تزریق نقدینگی باب تازه‌ای را به روی این بخش گشوده است. متاسفانه به هر دلیلی تزریق بودجه به بدنه خودروسازان در گذشته چندان مفید فایده نبوده و این‌بار نیز 12 هزار میلیارد کاری از پیش نمی‌برد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.