| کد خبر: 180650 |

در چهارمین شورای سیاست‌گذاری خانه معدن ایران مطرح شد:

◄ 60درصد بار ریلی، مواد معدنی است که باید با ریل جابه‌جا شود

حدود 60درصد بار ریلی ایران مواد معدنی است و در جهت تسریع حمل مواد معدنی، خط دوم راه‌آهن سنگان به بافق نیز باید احداث شود و در این زمینه باید بخش خصوصی هم به کمک بیاید، زیرا توسعه معدن و حمل‌ونقل در کنار یکدیگر به نتیجه مثبت خواهد رسید

تین نیوز

نایب رییس کمیسیون معادن اتاق ایران و رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سرب و روی کشور در چهارمین شورای سیاست‌گذاری خانه معدن ایران گفت: در حال حاضر کرایه حمل‌ونقل با قطار گران‌تر از جاده می‌افتد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، بهرام شکوری اضافه کرد: ما مسائل و مشکلات بسیاری مخصوصا در حوزه حمل‌ونقل داریم.

او ادامه داد: قضیه از این قرار است که کسانی‌که در این حوزه تصمیم‌گیر هستند، متاسفانه پشت درهای بسته تصمیم می‌گیرند و ما را دچار مشکل می‌کنند.

شکوری افزود: در حال حاضر ما در مورد فروش محصولات خودمان هم مشکل داریم. من تنی 26 تومن سنگ‌آهن را می‌فروختم و تنی 30 تومن هزینه حمل می‌گرفتم و الان این قیمت برای ما به تنی 80 تومان رسیده است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم قیمت سنگ‌آهن را بالا ببریم؛ چون مشتری کشش خرید ندارد و نهایتا به جایی می‌رسیم که فعالیت‌های معدنی متوقف خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون معادن اتاق ایران تصریح کرد که دیگر مواد ارزان دیگر اقتصادی نیست و امیدواریم بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل قوی شود و بتواند کار کند.

در ادامه محمد سعیدنژاد مدیرعامل سابق سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: در حوزه حمل‌ونقل طرح توسعه راه‌آهن همواره در نظر گرفته می‌شود.

سعیدنژاد اضافه کرد: حدود 60درصد بار ریلی ایران مواد معدنی است و در جهت تسریع حمل مواد معدنی، خط دوم راه‌آهن سنگان به بافق نیز باید احداث شود و در این زمینه باید بخش خصوصی هم به کمک بیاید، زیرا توسعه معدن و حمل‌ونقل در کنار یکدیگر به نتیجه مثبت خواهد رسید.

این کارشناس حمل‌ونقل اضافه کرد: بخش ناوگان ریلی خصوصی شده است و شرکت‌های حمل‌ونقل زیادی در این حوزه وجود دارند و ضرورت دارد که با کمک این بخش، خطوط فرعی حمل‌ونقل به معادن و صنایع کوچک وصل شود.

سعیدنژاد گفت: حمل‌ونقل باید از جاده به ریل منتقل شود و این‌گونه هم هزینه سوخت و هم سوانح رانندگی در کشور کاهش یابد.

این کارشناس حمل‌ونقل، توسعه خطوط ریلی برای معادن بزرگی همچون معدن سنگان را منوط به سرمایه‌گذاری بالا در این زمینه دانست و افزود: حضور بخش خصوصی برای تسریع در روند انجام این امور ضرورت دارد.

یک عضو هیات‌رییسه خانه اقتصاد ایران نیز ادامه چهارمین نشست شورای سیاست‌گذاری خانه معدن ایران گفت: من طرح جامع آقای سعیدنژاد را خوانده‌ام؛ این طرح حاوی سه نکته است.

ایرج تاج‌الدین اضافه کرد: اولین نکته این است که مجری طرح توسعه حمل‌ونقل دولت است و هرجا که زورش بیشتر باشد آن منطقه بیشتر توسعه می‌یابد.

تاج‌الدین توضیح داد: بندر شهید رجایی به‌صورت دفعی و بدون آنکه پس‌کرانه‌های آن دیده شود، توسعه یافت و این به این معنی است که نه جاده توسعه یافت و نه ریل و نه فرودگاه و نه انبار و... و الان توسعه بندر به‌درد ما نمیخورد.

او تاکید کرد: حالا در این شرایط، ده هزار کامیون هم که اضافه شود، این امکان، قابلیت توسعه ترانزیت را ندارد. ضمن اینکه ما در طرح جامع، بندرهای خشک را ندیدیم. لذا ترانزیت ترکیبی ما در حال حاضر جواب نیازها را نمی‌دهد.

تاج‌الدین در انتها مهم‌ترین موضوعی که در طرح جامع باید دیده شود را کریدور شمال و جنوب و شرق به غرب دانست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. کسانی که دغدغه انتقال حمل و نقل از جاده به ریل را دارند باید به جمله ی نایب رییس کمیسیون معادن اتاق ایران توجه خاصی داشته باشند. از نظر این فعال اقتصادی ( = مشتری) ، در حال حاضر کرایه حمل‌ونقل با قطار گران‌تر از جاده می‌افتد. مسئولین حمل و نقل ریلی بجای سخنرانی های تکراری و کسل کننده در باره مزایای ریل نسبت به جاده باید راه کار عملی بدهند برای افزایش رقابت پذیری حمل ریلی نسبت به دیگر شقوق حمل و نقل.