| کد خبر: 180649 |

◄ 70درصد اتوبوس‌های تهران نباید معاینه‌فنی بگیرند

بیش از ۷۰ درصد اتوبوس‌های شرکت واحد تهران نباید معاینه فنی دریافت کنند. سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اعلام این مسئله گفت: ازآنجاکه نمی‌توانیم این اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم، ناگزیر به آنها برگه معاینه فنی می‌دهیم.

تین نیوز

بیش از ۷۰درصد اتوبوس‌های شرکت واحد تهران نباید معاینه فنی دریافت کنند.

سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اعلام این مسئله گفت: ازآنجاکه نمی‌توانیم این اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم، ناگزیر به آنها برگه معاینه فنی می‌دهیم.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، حسینی‌منش درباره آمار آلایندگی اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه سنگین گفت: سهم آلایندگی خودروهای سنگین در ذرات معلق زیر ۲/۵ میکرون چیزی در حدود ۵۵ درصد است. از این آمار، سهم آلایندگی اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوس‌رانی حدود ۱۸درصد است و الباقی سهم آلایندگی بقیه ناوگان سنگین درون‌شهری است.

او در پاسخ به این سؤال که باوجود اعمال جریمه برای ماشین‌های فاقد معاینه فنی چطور هنوز در سطح شهر خودروهای سنگینی دیده می‌شوند که دود می‌کنند، گفت: درصدی از خودروهای سنگین که ما در تست کنار جاده‌ای آنها را کنترل می‌کنیم، معاینه فنی ندارند. همچنین درصدی از خودروها علی‌رغم داشتن معاینه فنی، دودزا هستند که این می‌تواند ناشی از چند علت باشد. یکی از علل آن می‌تواند فرسودگی خودرو باشد؛ مانند اتفاقی که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد رخ داد. بعضی از خودروهای سنگین درجاهایی هستند که ما دسترسی به آنها نداریم تا کنترلشان کنیم.

حسینی‌منش افزود: البته این سخن درست است که در شهر ماشین‌های دودزا دیده می‌شود. اگر این ماشین‌ها جزو اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوس‌رانی باشند، مردم می‌توانند با سامانه ۱۸۸۸ تماس بگیرند و شماره پلاک آن و محل را اعلام کنند تا ما بلافاصله از تردد آنها جلوگیری و جریمه‌شان کنیم. همچنین در مورد کامیون‌های دودزا هم پلیس‌راهور ورود کرده و آنها را به مراکز معاینه فنی دعوت می‌کند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بابیان اینکه ۸۵درصد خودروهای دیزلی معاینه فنی دارند، گفت: حدود ۱۵درصد از خودروهای دیزلی معاینه فنی ندارند و روزانه جریمه می‌شوند. در تهران به‌صورت میانگین روزانه ۲۵هزار خودروی فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌ها جریمه می‌شوند و این تعداد با ورود دوربین‌های جدید ما به چرخه افزایش هم می‌یابد؛ اما صرف معاینه فنی کامل نیست. ما باید با ماشین‌هایی که معاینه فنی دارند اما دود می‌کنند هم برخورد کنیم.

او در پاسخ به این سؤال که چگونه ممکن است ماشینی که معاینه فنی دریافت کرده، همچنان دودزا باشد، بیان کرد: ماشینی که دارای فرسودگی است، بین دو معاینه فنی، ۶ ماه فرصت دارد. مراکز معاینه فنی کار شاقی انجام نمی‌دهند. با یک تست ۲۰ هزارتومانی برای خودروهای سبک و یک تست ۳۰هزارتومانی برای خودروهای سنگین می‌توان ماشین‌ها را کنترل کرد. امیدواریم روزی برسد که مردم به‌صورت خودکار اقدام به دریافت معاینه فنی کنند.

جریمه روزانه 25هزار خودرو فاقد معاینه فنی در تهران

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: ما به‌طور متوسط روزانه ۲۵ هزار خودرو (چه سنگین و چه سبک) را در تهران جریمه می‌کنیم. همچنین تعدادی دوربین جدید اکنون درحال نصب است که تا یکی دو ماه دیگر فعال می‌شوند و با ورود آنها چرخه نظارتی ما کامل‌تر می‌شود.

او افزود: درحال‌حاضر حدود 2۰۰ تا 3۰۰ هزار خودرو فاقد معاینه فنی در تهران داریم، اما از اینکه آیا همه این خودروها در تهران سکونت دارند یا خیر، آمار دقیقی در دست نیست. تعدادی از خودروهای پلاک تهرانی مقیم شهرستان‌ها هستند و اصلاً صاحبان آنها در تهران زندگی نمی‌کنند؛ چراکه بسیاری علاقه دارند ماشین‌های پلاک تهرانی داشته باشند و از تهران ماشین می‌خرند؛ بنابراین این ماشین‌ها روزانه جریمه می‌شوند و پیامک هم برای آنان ارسال می‌شود.

حسینی‌منش ادامه داد: از ۲۵ هزار خودرویی که جریمه می‌شوند، خیلی افراد ممکن است برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند و بسیاری از افراد که نمی‌آیند، ماشینشان فرسوده است و فرد قصد پرداخت جریمه‌هایش را ندارد. علاوه‌بر این شماره تماس برخی افراد معتبر نیست و یا شماره اشتباه داده‌اند، یا شماره تماسشان تغییر کرده است. چنین افرادی جریمه می‌شوند و پیامک‌های ما را دریافت نمی‌کنند؛ بنابراین برخی افراد هرروز ۵۰ هزارتومان جریمه می‌شوند و یا بی‌خبرند؛ یا به‌دلیل فرسودگی ماشین، به معاینه فنی یا پرداخت جریمه آن فکر نمی‌کنند.

70 تا 80درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده‌اند

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در پاسخ به این سؤال که باوجوداینکه گفته می‌شود خودروهای فرسوده مثل اتوبوس‌های بالای ۱۰ سال نباید معاینه فنی دریافت کنند، چگونه مراکز معاینه فنی به آنها گواهی می‌دهند تا شاهد دودزایی و سایر نواقص فنی آنها باشیم، گفت: این سخن درست است. براساس قانون هوای پاک، خریدوفروش، ارائه بیمه شخص ثالث و معاینه فنی به خودروهای فرسوده ممنوع است. ماجرا این است که بیش از ۸۰-۷۰درصد اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران به سن فرسودگی رسیده‌اند.

حسینی‌منش با طرح این سؤال که اگر همین امروز این اتوبوس‌ها را از چرخه تردد خارج کنیم، چه اتفاقی می‌افتد، عنوان کرد: تعداد زیادی مسافر که روزانه با اتوبوس تردد می‌کنند، از این امکان بی‌بهره می‌مانند. قانون‌گذار این قانون را در کنار قانون نوسازی ناوگان عمومی ‌گذاشته است. وقتی دولت نمی‌تواند اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و مترو را نوسازی کند و این قانون اجرا نمی‌شود، لاجرم مجبور می‌شویم به این خودروها اجازه تردد دهیم.

او اضافه کرد: هم در وزارت کشور و هم در سازمان حفاظت محیط‌زیست جلساتی برگزار و تصمیم گرفته شد تا زمانی که نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شروع شود، خودروهای فرسوده درصورت داشتن معاینه فنی اجازه تردد داشته باشند؛ درحالی‌که براساس قانون این ماشین‌ها اصلاً نباید معاینه فنی دریافت کنند، اما در شرایط اقتصادی فعلی و مشکلات ناشی از تحریم و مسائلی که در حوزه تولید اتوبوس یا کامیون داریم، قرار شده تا پایان سال ۹۸ این اجازه داده شود که خودروها درصورت اخذ معاینه فنی تردد کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.