| کد خبر: 180622 |

◄ چرا هنوز نتوانسته‌ایم معضل ترافیک و آلودگی هوا را حل کنیم؟

موضوع ترافیک وقتی از منظر یکی از اعضای شورای‌عالی ترافیک به آن نگاه می‌کنم با یک دهه پیش قابل‌مقایسه نیست.

تین نیوز

موضوع ترافیک وقتی از منظر یکی از اعضای شورای‌عالی ترافیک به آن نگاه می‌کنم با یک دهه پیش قابل‌مقایسه نیست.

پیروز حناچی، شهردار تهران بابیان این مطلب افزود: مشکلات ما در این حوزه افزایش داشته و این سؤال مطرح می‌شود که چرا هنوز نتوانسته‌ایم مشکل ترافیک و آلودگی هوا را حل کنیم.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، حناچی در نشست هم‌اندیشی اعضای شورای اسلامی شهر تهران و اعضای هیئت‌علمی کنفرانس بین‌المللی ترافیک بابیان این‌که بدون درنظر گرفتن کشورهای پیشرفته و تنها با نگاه به کشورهای جنوب‌شرقی آسیا می‌بینیم که این کشورها واقعاً در این حوزه تأثیرگذار بودند افزود: ما نه‌تنها نمی‌توانیم بگوییم این مشکل را در تهران حل کرده‌ایم، بلکه شهرهای میانی‌مان نیز به آن گرفتارشده‌اند. مثلاً اراک شهری نبود که به آلودگی گرفتار شود؛ اما الآن مشکل آلودگی و ترافیک دارد.

او بابیان اینکه مشکل این است که هنوز موضوع را تبدیل به یک خواسته اجتماعی نکرده‌ایم، تصریح کرد: باید کاری کنیم که مردم مطالبه داشته باشند و در حل مشکل نیز مشارکت کنند. ما باید این موضوع را به یک دغدغه اجتماعی تبدیل و سهم هرکسی را نیز در آن مشخص کنیم و موضوع را بخشی نبینیم. در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا رشته‌ای به نام «ترافیک پلنینگ» وجود دارد. تئوری‌ای وجود دارد که می‌گوید هر چه مسیر جدید اضافه کنیم، به ترافیک نیز اضافه می‌شود.

حناچی ضمن اشاره به آمارهایی که اخیراً درباره سلامت شهروندان تهرانی ارائه کرد، گفت: می‌توانیم صرفاً این‌طور مطرح کنیم که مشکل ترافیک داریم و یا می‌توانیم ارتباطش با سلامت شهروندان و تغییر سبک زندگی را نیز درنظر بگیریم؛ البته که مورد دوم کم‌هزینه‌تر، مهم‌تر و اساسی‌تر است. راه‌حل ترافیک به‌تنهایی ایجاد مسیرهای جدید نیست. توسعه حمل‌ونقل عمومی خود این موضوعات را تعقیب می‌کند اما موضوع اصلی این است که اگر ترافیک از منظر سلامت شهروندان تبدیل به یک خواسته اجتماعی شود، مشکلات با هزینه بسیار کمتری حل می‌شود.

او تمام مشکلات پهنه تهران را ناشی از تمرکزگرایی دانست و گفت: ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی کشور تنها در ۲ درصد مساحت کشور که تهران است قرار دارد. تا وقتی به این تمرکز دامن می‌زنیم، دچار یک لوپ بسته می‌شویم؛ روزی هزار خودرو در تهران پلاک می‌کنیم، اما آیا هزار خودروی فرسوده را نیز از دور خارج می‌کنیم؟

شهردار تهران افزود: علت این‌که من سه‌شنبه‌های با دوچرخه را انتخاب کردم دلیلش این است که وقتی دوچرخه تبدیل به موضوع اجتماعی شود، دیگر نمی‌توان زیرساخت ضروری‌اش را فراهم نکرد؛ وقتی تقاضای اجتماعی به وجود بیاید دیگر نمی‌توان آن را حل نکرد.

حناچی در پایان خاطرنشان کرد: تجربیات دنیا نشان می‌دهد که علاوه‌بر توسعه حمل‌ونقل، این حقیقت نیز مؤثر بوده است و باید تلاش کنیم در کشور ما نیز همین اتفاق بیافتد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.