| کد خبر: 180461 |

◄ توقف فروش بلیت ترنست‌های «رجا» در دو مسیر مشهد و یزد

از امروز قطارهای پرسرعت رجا در مسیرهای مشهد و یزد حذف شد.

تین نیوز

از امروز قطارهای پرسرعت شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجا در مسیرهای مشهد و یزد حذف شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، از صبح امروز( یکشنبه شانزدهم دی‌ماه) تنها قطارهای پرسرعت کشور از پر تقاضاترین مسیرهای مشهد و یزد حذف شد.

رجا2 (1)

رجا2

هزینه‌های بالای نگهداری مهم‌ترین دلیل حذف این قطارها بوده است. پس از نوسانات نرخ ارز هزینه‌های نگهداری قطارهای پرسرعت حدود 250 درصد افزایش یافت.  شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجا در یک سال گذشته برای بومی‌سازی تعمیر و نگهداری ناوگان خود تلاش کرد اما کسب موفقیت در تعمیر برخی از قطعات به صورت بومی میسر نشد و این در حالی است که این شرکت فقط در سال جاری بابت نگهداری و تعمیر این قطارها مبلغی حدود 40 میلیارد تومان زیان داشته است.

قیمت بلیت این قطارها نیز غیر واقعی بوده و در راستای حمایت از مسافران بوده است و عدم حمایت دولت از شرکت رجا و بخش ریلی کشور در  تخصیص ارز دولتی نیز مشکلات این بخش را دوچندان کرده است. قیمت تمام شده حرکت ترن‌ست‌ها با ارز نیمایی برای هر 100 کیلومتر 80 هزار تومان است و این در حالی است که بلیت این قطارها در مسیر تهران- یزد با طول 600 کیلومتر تنها 50 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

بنابراین تلاش شرکت رجا برای حفظ  قطارهای پرسرعت کشور و حفظ  دسترسی  مسافران ریلی موفقیت‌آمیز نبود و منجر به توقف فعالیت آن‌ها شد. ترن‌ست‌هایی که از امروز از شبکه سیر حذف شدند، در مسیرهای پرتقاضای یزد و مشهد تردد داشته و دارای ضریب اشغال 100 درصدی بوده‌اند. با حذف این ترن‌ست‌ها روزانه 2000 صندلی از این مسیر حذف خواهد شد، بیش از 350 شغل از بین می‌رود و تمام ترن ست‌ران‌ها به جمعیت بیکار کشور اضافه می‌شوند.

در حال حاضر طلب شرکت رجا از دولت بابت انجام سفرهای حومه‌ای و تکلیفی فقط برای امسال چیزی حدود 160 میلیارد تومان است و با این روند باید شاهد کاهش عرضه بلیت‌های قطار در مسیرهای مختلف باشیم که امروز از ترن ست‌ها شروع شده است.       

 کارشناسان حمل‌ونقل بر این باور هستند که دولت برای جلوگیری از افزایش زیان شرکت‌های حمل‌ونقلی باید اصلاح نظام تعرفه‌گذاری برای قطارهای مسافری با توجه به نوع ناوگان، پرداخت کمک زیان برای قطارهای حومه‌ای و تکلیفی، ایجاد ردیف یارانه سیر قطارهای پرسرعت (ترن ست) غیر حومه‌ای و تخصیص ارز دولتی برای تامین قطعات یدکی و خدمات فنی را در دستور کار خود قرار دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • پویا صالحی 1 0

    متاسفانه با توقف حرکت قطارهای ترنست مهمانداران این قطار هم که حدود ۴۰ نفر هستند هم بیکار شدند.لطفا مسولین محترم چاره ای بیاندیشند.

  • مهدی 2 0

    با زمین گیر شدن ترنست ها فقط ترنست ران ها بیکار نمیشوند که فقط اسم آنها را برده اید کارشناسان فنی و برق که با قطار به یزد و مشهد میروند و تعمیرکاران فنی پروژه در سایت تهران و یزد ومشهد نیز بیکار میشوند لطفا ما رو هم حساب کنید ممنون