| کد خبر: 180353 |

مروری بر اخبار حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت

بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در رشد اقتصادی کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه معاون جدید حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر بهره‌گیری از توانمندی و ظرفیت‌های اقتصادی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در ارتقای رشد اقتصادی کشور تأکید کرد.

تین نیوز

توافق ایران و سوریه برای صدور خدمات فنی و مهندسی، جاده‌سازی، پل سازی، حمل و نقل و گردشگری، آغاز عملیات اجرایی دو آزادراه‌ یزد در آینده نزدیک، هدررفتن سالانه هفت درصد تولید ناخالص ملی در جاده‌ها، افزایش هفت‌درصدی تردد وسایل‌ نقلیه جاده‌ای در ۹ ماه نخست امسال‌ و نصب رادار هواشناسی اردبیل و نقش آن در کاهش خسارت‌های حمل و نقلی، از عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌روند.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

گسترش و پایدارسازی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و سوریه

وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای توافقنامه همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی بین ایران و سوریه در اتاق بازرگانی ایران گفت: هیات عالیرتبه اقتصادی ایران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری ماه آینده میلادی برای انعقاد قراردادهای مشترک همکاری بین دو کشور به سوریه سفر می‌کند.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی امروز در مراسم امضای توافقنامه فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور ایران و سوریه که در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شد، ضمن اظهار خرسندی از امضای توافقنامه فوق گفت: خوشبختانه امروز توانستیم با نهایی کردن متن توافقنامه همکاری‌های راهبردی و اقتصادی دو کشور زمینه‌های فعالیت، گسترش و پایدارسازی روابط اقتصادی و تجاری را فراهم کنیم.

وی در ادامه ضمن خرسندی از حضور محمد سامر الخلیل، وزیر اقتصاد و تجارت سوریه و همچنین رئیس کمیسیون مشترک ایران و سوریه حضور آنها را در ایران فرصتی مغتنم برای ادامه فعالیت‌ها برشمرد و افزود: حضور مقامات سوریه در اتاق بازرگانی ایران فرصتی مغتنم برای فعالان اقتصادی دو کشور و به خصوص ایران است که در فرصت به وجود آمده، می‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی را گسترش دهیم. همچنین این دیدارها فرصتی مغتنم برای زمینه فعالیت بخش خصوصی دو کشور را فراهم می‌کند.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای درارتقای رشد اقتصادی کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه معاون جدید حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر بهره‌گیری از توانمندی و ظرفیت‌های اقتصادی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای در ارتقای رشد اقتصادی کشور تأکید کرد.

عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان طی سخنانی با اشاره به تأثیرگذاری مشکلات موجود در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای به سایر بخش‌‌های اقتصادی در کشور اظهار داشت: در صورتی که مشکلات به‌خوبی شناسایی نشود و راه‌کار‌های منطقی و درست تدوین نگردد، آسیب‌های بیشتری به بخش حمل‌ونقل و سایر بخش‌های اقتصادی وارد می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به عدم تعادل در عرضه و تقاضای موجود در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، مقتضی است با بهره‌گیری از اسناد بالادستی و تجارب صاحب‌نظران و اساتید حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود به نفع بخش استفاده شود و تصمیم درست و پیشرو اتخاذ گردد.

تکمیل محور مازندران، گلستان و مشهد مقدس تا سفرهای نوروزی

معاون وزیر راه و شهرسازی امروز در بازدید از پروژه‌های راهسازی استان خراسان شمالی گفت: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پیش از سفرهای نوروزی تبادل بزرگ بابا امان، بزرگراه کنارگذر چهارخطه بجنورد و بخشی از باند دوم محور بجنورد- گرگان به بهره‌برداری می‌رسد.

خیراله خادمی امروز در بازدید از پروژه‌های زیرساختی استان خراسان شمالی گفت:‌ محور بهشهر- گرگان- بجنورد-قوچان از مهمترین محورها در اتصال نواحی شمال و شمال غربی کشور به مشهد مقدس است و از این رو تکمیل شدن این محور نقش اساسی در ترافیک عبوری بین استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی خواهد داشت.

وی طول این محور را ۵۶۲ کیلومتر عنوان و اضافه کرد:‌ تاکنون بیش از ۴۳۵ کیلومتر از این محور تکمیل و به صورت بزرگراه به بهره‌برداری رسیده و عملیات اجرایی در ۱۳۰ کیلومتر باقیمانده در دست اجرا است.

ساختار مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی بهبود می‌یابد

 جانشین وزیر در ستاد مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی بر بهبود ساختار ستاد مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد.

نشست هم‌اندیشی مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با حضور شهرام آدم‌نژاد معاون حمل‌ونقل و جانشین وزیر در ستاد مدیریت بحران، همچنین اعضا و نمایندگان دستگاه‌های تابعه در سالن جلسات معاونت حمل‌ونقل با هدف بررسی دو موضوع الف)تبیین جایگاه و وظایف ستاد مدیریت بحران و وزارت راه و شهرسازی ب) تشریح فرایند و فلوچارت عملیات مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

شهرام آدم‌نژاد در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به اعضا و نمایندگان به‌منظور شرکت در این جلسه با اشاره به اهمیت مدیریت بحران در کشور و سهم بزرگ وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های تابعه در زمان وقوع بحران اظهار داشت: با توجه به اهمیت مدیریت بحران در حوزه‌های راه، حمل‌ونقل و موبیلیتی باید ساختار بهتری برای اقدام به‌موقع در زمان وقوع حوادث تبیین شود.

توافق ایران و سوریه برای صدور خدمات فنی و مهندسی، جاده‌سازی، پل سازی، حمل و نقل و گردشگری

 رئیس اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه استقرار صلح و امنیت در سوریه و انعقاد توافقنامه بین وزرای دو کشور ایران و سوریه سرآغاز همکاری های گسترده و فعالیت تجار و بخش خصوصی دو کشور است، گفت: بخش خصوصی ایران آماده همکاری گسترده و تامین کالاها و مایحتاج سوریه را دارد.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دو کشور ایران و سوریه در زمینه‌های حمل و نقل، اقتصادی، بانکی و تجاری که با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر اقتصاد و تجارت سوریه در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: این سفرها بیانگر عمق راهبردی روابط دو جانبه ایران و سوریه است و نشان‌دهنده اراده دولتمردان برای توسعه مناسبات دوجانبه است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن اعلام خرسندی از برقراری صلح و امنیت در کشور سوریه، خاطرنشان کرد: امیدواریم این پیروزی، آلامی بر درد مردم سوریه باشد.

آغاز عملیات اجرایی دو آزادراه‌ یزد در آینده نزدیک

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از اهتمام دولت و مجلس شورای اسلامی برای سامان‌دهی پروژه‌های نیمه‌تمام زیربناهای حمل‌ونقلی خبر داد و گفت در این راستا قرارداد‌های مشارکت آزادراه‌های مهریز-انار و اردکان-مهریز در استان یزد آماده‌شده و به‌زودی عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.

سید حسین میرشفیع با اشاره به برگزاری جلسه کارگروه رسیدگی به پروژه‌های نیمه‌تمام در شهر یزد اظهار داشت: این کارگروه متشکل از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و وزارت اقتصاد و دارایی به همراه دستگاه‌های محلی برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه موضوعات مربوط به مشارکت عمومی-خصوصی، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام یا واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی مطرح و  از لحاظ مسائل و مشکلات قانونی مورد بررسی قرار گرفت که راهکارهای پیشنهادی نیز از سوی حاضران در جلسه ارائه شد.

سالانه هفت درصد تولید ناخالص ملی در جاده‌ها هدر می رود

مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه سالانه هفت درصد تولید ناخالص ملی در جاده های کشور هدر می رود هر چه در زمینه کاهش تصادفات تلاش کنیم در مسیر اقتصاد مقاومتی گام برداشته ایم.

مرتضی باقری روز چهارشنبه در نشست کمیسیون اجرایی ایمنی و حمل و نقل سیستان و بلوچستان بر افزایش ایمنی در جاده ها تاکید کرد.وی با اشاره به مشکلات سیستان و بلوچستان گفت: توسعه نامتوازن از مشکلات این استان محسوب می شود به طوری که یک کیلومتر آزاد راه در استان نداریم اما پنج فرودگاه داریم و ظرفیت بندر چابهار به هشت و نیم میلیون تن افزایش یافته اما شبکه حمل و نقل تقویت نشده است.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی افزود: قرار است حمل و نقل ۲۰ درصد کالاهای اصلی کشور از بندر چابهار محقق شود که با توسعه نامتوازن این استان به سونامی کشتار جاده ای تبدیل می شود.باقری توسعه خودرو محور و سرعت زیاد در رانندگی را از دیگر مشکلات ترافیکی سیستان و بلوچستان برشمرد.

افزایش هفت‌درصدی تردد وسایل‌ نقلیه جاده‌ای در ۹ ماه نخست امسال‌

در ۹ ماهه نخست سال‌ جاری، بیش از ۵۰۲ میلیون تردد بین استانی وسایل‌ نقلیه در محورهای مواصلاتی کشور ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷/۶ درصد افزایش داشته است.علی‌اکبر آشوری رئیس مرکز مدیریت راه‌های کشور با اعلام این خبر، افزود: آمار تردد بین استانی وسایل نقلیه در آذرماه سال جاری ۴۸ میلیون تردد بوده است که از مجموع ترددهای به ثبت رسیده ،  ۴۱ میلیون تردد معادل  ۸۵/۵ درصد با وسایل‌ نقلیه شخصی، یک‌میلیون تردد معادل ۱/۸ درصد با اتوبوس و شش میلیون تردد معادل ۱۲/۷ درصد با کامیون انجام‌شده است.

وی خاطرنشان کرد:متوسط تردد ساعتی وسایل نقلیه در تردد شمارهای مشابه در ۹ ماهه سال جاری، ۳۷۸ دستگاه وسیله نقلیه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶/۸ درصد افزایش‌یافته است.

آشوری افزود:از میان محورهای مواصلاتی پرتردد، آزادراه کرج– تهران، آزادراه کرج– قزوین و آزادراه تهران– ساوه از محورهای با بیشترین حجم ترافیک (مجموع رفت‌وبرگشت ) به شمار می‌روند.

نصب رادار هواشناسی اردبیل خسارت‌های پیش‌بینی نشده حمل و نقلی و کشاورزی را کاهش می‌دهد

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با اشاره به اینکه نهمین رادار هواشناسی کشور در استان اردبیل پیشرفت ۹۰ درصدی داشته است گفت: با نصب این رادار پیش‌بینی‌های استان به‌صورت دقیق‌تر صورت خواهد گرفت که باعث کاهش مخاطرات در راه‌های استان و کشور خواهد شد.

علی دولتی مهر بابیان اینکه برای کل کشور ۲۴ سایت راداری هواشناسی در نظر گرفته‌شده است تصریح کرد: نهمین سایت راداری هواشناسی کشور در استان اردبیل بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته که این اتفاق با توجه به تأمین اعتباری است که امسال به این پروژه تزریق‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه اگر شرایط جوی اجازه دهد تا پایان سال رادار مذکور به بهره‌برداری خواهد رسید افزود: سایت راداری هواشناسی به‌ پیش‌بینی دقیق‌تر در استان کمک شایانی خواهد کرد و باعث خواهد شد تا قبل از وقوع پدیده‌های مختلف جوی این اداره کل بتواند مکان و زمان دقیق رخداد آن‌ها را اطلاع‌رسانی کند که منجر به کاهش خسارات احتمالی با در نظر گرفتن نوع، مکان و شدت بلایای جوی و اقلیمی خواهد شد.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.