| کد خبر: 180266 |

◄ 6 اشکال محاسبه کرایه حمل بر مبنای تن-کیلومتر

نوع بار در روش تن کیلومتر در محاسبه کرایه نقشی ندارد. حال آن‌که بارهای حجیم با وزن کم حداقل بر مبنای ۲۲ تن محاسبه می‌گردد که این اجحاف در حق صاحبان کالا است.

تین نیوز

با توجه به نزدیک شدن زمان اجرای نحوه محاسبه کرایه حمل جاده‌ای داخلی کالا بر مبنای تن-کیلومتر، موارد زیر به عنوان قسمتی از اشکالات طرح به عرض می‌رسد.

۱- در مواردی که تعرفه‌های فعلی به مراتب بیش از روش تن-کیلومتر هستند، در صورت پذیرش روش تن کیلومتر به عنوان روش برتر محاسبه کرایه، حتی اگر نرخ پایین‌تری محاسبه شود جهت رعایت بی‌طرفی سازمان حمل‌ونقل نرخ جدید (کمتر) مبنای عمل قرار گیرد.

۲- امکان تعیین فاصله دقیق بین دو کدپستی مبدا و مقصد وجود ندارد. در حمل مسافر به محض سوار شدن دستگاه محاسبه فعال شده و در مقصد پس از پایان سفر، محاسبه کرایه انجام می‌شود. در حمل جاده‌ای کالا با توجه به صدور بارنامه در مبدا، امکان محاسبه دقیق کرایه با توجه به حق انتخاب مسیرهای مختلف، عملا غیر ممکن و غیرواقعی است. ضمن آنکه در بسیاری از محمولات پروژه‌های نفت و حفاری کدپستی دقیق محل تخلیه بار وجود ندارد.

۳- نوع بار در روش تن کیلومتر در محاسبه کرایه نقشی ندارد. حال آن‌که بارهای حجیم با وزن کم حداقل بر مبنای ۲۲ تن محاسبه می‌گردد که این اجحاف در حق صاحبان کالا است.

پیشنهاد می‌شود نوع بار به عنوان یک ضریب در نظر گرفته شود و نیز بارهای مواد اولیه از محصول متمایز گردند.

به عنوان مثال بارهای کیسه‌ای و گران قیمت که لجستیک گران دارند از بارهای صنعتی معدنی که زنجیره پایدار و ارزان لازم دارند تفکیک گردند.

۴- هنوز مشخص نیست ضریب ۰/۷۵ تا ۱.۲۵ بر چه اساسی انتخاب می‌شود. ممکن است راننده قسمتی از مسیر را در جاده‌های صعب‌العبور طی نماید ولی تمام مسیر نباید مشمول ضریب بالاتر شود.

به‌نظر می‌رسد این ضریب امکان محاسبه کرایه واقعی برای طرفین حمل را با مشکل مواجه کند.

۵- با وجود تعیین کلاس‌های مختلف بارگیر، نوع کامیون و سال ساخت آن هیچ تاثیری در نرخ کرایه نداشته و کامیون با 30 سال کارکرد و ارزان با کامیون نو گران قیمت یک کرایه دریافت می‌نمایند.

۶- در تعیین نرخ و روش محاسبه هیچ‌یک از نمایندگان شرکت‌های حمل‌ونقل و شرکت‌های تولیدی یا اتاق بازرگانی حضور نداشته‌اند که جا دارد پیش از اجرای طرح جهت حفظ حقوق صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل، نمایندگانی از اتاق بازرگانی، انجمن‌های کارفرمایان حضور داشته باشند تا حق مطلب ادا گردد.

*مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل طارق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یوسف منتظری 9 2

    سئوال بنده از ایشون این است که تو این چند سال کجا تشریف داشتند ؟

  • خدادادبکرانی 9 3

    سلام بارها این نمونه سوالات در گروهها پاسخ داده شده.
    وطرح تن بر کیلومتر از لحاظ محاسبه
    گرفتن مهر تایید کارشناسان ومهندسان
    وقراردادن تمام پارامترهایی که ایشان به عنوان نقص از آن یاد کردند زیر این طرح ممهور شده .
    لطفا کامل تر مصوبات وبادقت بیشتری معادلات وپارامترهای طرح ملی تن بر کیلومتر را مطالعه کنید واگر نتونستید به جواب دست پیدا کنید ..

  • کورش فلاحی 9 3

    با سلام
    پیشنهاد میکنم اول مفهوم‌ محاسبه کرایه بر حسب تن کیلومتر را مطالعه بفرمایید .
    ۲-سری به نرم افزارهای محاسبه مسیر وتعیین فاصله مقصد ومبدا بزنید.
    ۳-بارهای حجیم وکم وزن را با چه نوع بارگیرتوصیه میکنید ؟
    اگر کرایه ان پایین تر از بار ۲۲ تن باشد شما اگر کامیوندار باشید راغب به حمل ان هستید .
    ۴-وقتی یک مسیر کارشناسی شد ونقاط مختلف بررسی شد ایا یک نقطه صعب العبور مشخص را میشود هوایی رفت ؟ لطفا ایراد کارشناسی شده مطرح کنید .
    ۵-هزینه یک کامیون نو با یک کامیون کهنه یا بی کیفیت برابر است ؟
    طرح تن کیلومتر اگر به صورت دقیق وکامل اجرا شود در دراز مدت به نو سازی ناوگان کمک خواهد کرد .
    ۶-فقط این ایراد را من وارد میدانم
    اگر چه معتقدم اکثر مسئولین صنف وتشکلهای به اصطلاح نماینده کامیونداران از حقوق شرکتهای حمل ونقل دفاع میکنند ولی ظاهرا سنگ راننده را به سینه میزنند .

  • ابولقاسم صادقی 10 2

    هنوز از خالی کردن جیب رانندگان سیر نشدین ؟
    تا کی ظلم ؟
    آقای شرکت حمل ونقل تو اگه واقعا به کمسیون قانونی خودت قانعی چه تن بر کیلومتر باشه چه توافقعی تو کمسیونتو میگیری

  • سعید قصابیان 6 6

    با سلام و تشکر از نویسنده محترم بابت دقت نظرشان.
    الف) تصور بنده این بود که با توجه به وعده ی مسئولین این طرح اجرایی شده ولی ظاهرا فقط زمان آن نزدیک شده و بنده در اشتباه بودم.اگر تصمیم گرفته ایم چرا اجرا نمیکنیم؟
    ب) با توجه به اینکه جناب چهارده چریک خود متولی حمل و نقل هستند ایرادات محاسباتی و موارد از قلم افتاده ای که که مطرح کرده اند قابل توجه است و باید مورد توجه قرار گیرد.بر خلاف متولیان امر در وزارت راه ، بنظرم تعیین فرمولی که بتواند همه ی پارامتر هایی که در هزینه حمل موثر هستند را پوششش دهد بسیار مشکل است. نویسنده به موارد مهمی از آنها اشاره کرده اند.
    ج) تصور بنده این بود که در تعیین نرخ و محاسبات نمایندگان شرکت‌های حمل‌ونقل حضور داشته‌اند .اگر حضور نداشته اند چرا؟ مگر میشود نرخ در غیبت یکی از ذینفعان اصلی تعیین شود؟
    د) همانطور که در یادداشت خودم به عرض رسانده بودم چیزی که بیش از روش محاسبه مهم است اینکه اساسا قیمت یک کالا / خدمت را بر اساس هزینه تمام شده آن تعیین نمیکنند " مطلوبیت کالا در نزد مشتری " است که قیمت را می آفریند.قیمت گذاری دستوری دولتی به نتیجه نمیرسد و تاب مقاومت در برابرواقعیت بازار ندارد. دولت هیچ قیمتی را نمیتواند تضمین کند.تجربه نشان داده که دستگاه نظارت دولت آنقدر فشل است که نمیتواند بر رعایت این نرخ در اقصی نقاط کشور نظارت داشته باشد.
    لطفا یاددداشت بنده در این مورد و بخصوص کامنت های رانندگان محترم را مرور بفرمایید.

    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-179433

  • علی رسولی 8 1

    شش پاسخ به شش انتقاد باربری طارق
    ۱-اگر کرایه فعلی با اجرا شدن تن بر کیلومتر کاهش می یابد این به ضرر ما مالکین و رانندگانست!مشکل شما چیست ؟ شما نماینده راننده و سازمان نیستید !برای ما شفاف سازی مهم است خواهشا اگر دلسوز رانندگان هستید در بحث کمیسیونهای دریافتی خودتجدید نظر کنید
    ۲-درمورد مسیرهای مختلف قابل ذکراست که همیشه مسیرهای به اصلاح اصلی که ترددبیشتر درآن صورت میگیرد مورد نظر می باشد احتمالا مهندسان و کارشناسان محترم هم با علم به اینکه از مبدآ تا مقصدی میتوان ازچند جاده استفاده نمود و ایشان جاده هایی را که در شرایط آب وهوایی مختلف دارای پشتیبانی بهتروبیشتر است مد نظرقرار داده اند.درمورد کدپستی نیز عرض کنم امروزه همه کارخانه جات و انبارهای واقع دربیابان نیز دارای کدپستی میباشندهرچندحمل کالاهایی بامقصد اینچنینی دررابطه با کالاهای دیگرتفاوت بسیارداردو بسیار ناچیز است، کدپستی وکدملی یکی از ملزمات این روش بوده و تابحال هرچه به صاحبین کالا درفرار مالیاتی و یا احتکاروانبار کالا کمک رسانی شده بس است
    ۳-چطور تا به امروز نوع باردر کرایه توافقی فرق داشته ؟!!!! ولی در محاسبه تن برکیلومتر فرقی ندارد؟!مگر تا به این ساعت اعم باربری ها سبک بودن و حجم کالا را بهانه ای برای دادن کرایه پایین قرار نمیدهند؟ حال که به تن بر کیلومتر رسیده فرقی ندارد ؟!!!درمورد بارهای گران وارزان فقط دربحث بیمه بایدتفکیک گردد و درمورد کیسه ای و حجم و غیره کارشناسان محترم همه این موارد را گنجانده اند
    ۴-درمورد مسیرهای صعب العبور گویا ناراحتی شما ازاین بود که شاید راننده چندکیلومتری هم درجاده صاف وخوب ترددنماید ولی ضریب جاده صعب العبور را بگیرد دراینمورد نیز جاده های کوهستانی و اتوبان و غیره تعریف دارد وحتمآ ضرایب آن نیز متفاوت است پس به کانال تن برکیلومتر بپیوندید تا دوستان کارشناس حضرتعالی را توجیح نمایند
    ۵-درمورد پرداخت کرایه یکسان به ناوگان گرانقیمت و ارزان قیمت باید بگویم اگر محاسبه کرایه به روش تن برکیلومتر از ابتدا اجرایی میشد و باربری ها و مافیای حمل ونقل دسترنج و زحمت راننده را به یغما نمیبردند مطمعنآ امروز شاهد نوسازی و تحولی عظیم دربخش حمل ونقل جاده ای بودیم دولت علاوه براینکه هیج کمک شایانی به این بخش حمل ونقل نکرده بلکه با واردکردن ناوگان چینی به چند برابرقیمت ضربه مهلکی برپیکره این صنف زده ! همین دوسال پیش به بهانه نوسازی، چند مالک دربدر و آواره شدند ؟ برای دریافت تسهیلات و ناوگان نو وسیله امرار معاش خود را فروخته و به حساب شرکتها واریز کردند ولی الان با اون پول نمیتوانند یک پراید بخرند و ناچارا بعداز چندسال خودمالکی و تلاش دراین عرصه الان بعنوان راننده دیگران مشغول بکارند و درکنار اینا افرادی با پولهای بادآورده مبادرت به خرید چندین دستگاه ناوگان گرانقیمت کرده اند درصورتی که اصلا از قوم و طایفه این صنف نیستند مسبب گوشه ای ازمشکلات عظیم این صنف شدند
    ۶-ودرآخر شما نیز با انتقاد اول خود را محکوم کرده اید .در انتقاد اول فرموده اید کرایه تن برکیلومتر پایین تر از نرخ فعلی میباشد! و در جایی ظلم درحق صاحبین کالارا ذکر نموده اید! ولی درآخر ناراحت از این هستید که نماینده باربری وشرکت های حمل ونقل و اتاق بازرگانی درجلسه حضور نداشته اند ؟!!!! خدارو شکر که وجود نداشته اند؟! چون بنا به فرمایش شما قیمت ودرصد تصویب شده پایین تر از قیمت فعلی نرخ توافقی هست !؟ پس اگر نماینده باربری ها وجود داشت احتمالا الان باید مجانی بار حمل میکردیم ؟
    علی رسولی راننده خودمالک

  • مهران خسرویان 5 1

    با سلام
    محضر گرامی خوانندگان محترم
    بدینوسیله نظر و تجربه خود را به عنوان یک دانشجوی رشته‌ی حسابداری ، یک بازرگان و یک کامیوندار به صورت خلاصه تقدیم می‌نمایم.
    تولیدکنندگان ، تجار و سایر محتسبین بخش حمل و نقل که تجربه و سابقه‌ی کامیونداری صِرف و رانندگی سنگین را ندارند در تعیین نرخ به دنبال کاهش هزینه‌ها و افزیش سود شخصی خود و سازمان یا شرکت‌شان می‌باشند و به صورت غیر منصفانه به حساس‌ترین قسمت چرخه‌ی توزیع کالا در بخش حمل و نقل نگاه نامبارک و سودجویانه را دارند.
    در چرخه‌ی اقتصاد هر بخش باید منتفع باشد ، این امکان ندارد که رگهای حیاتی یک پیکر ضعیف و محدود بشوند، قلبی که دچار تنگی عروق و تپش‌های ناموزون باشد عملکرد پیکره را سست و ضعیف می‌کند و جای فرصت طلبان و خائنین به آرمانهای سرزمین‌مان را هموار و می‌نماید، امروز مردم ما آگاهند ، مدیران کشور مطلعند و خردمندان هوشیار هستند ، امروز ما می‌دانیم که بیشترین خیانت به نظام و کشور را کارشناسان فرصت طلب و سودجو پشت چهره‌ی افراد تحصیل کرده انجام داده‌اند، آنها توانستند از اعتماد خواص و عوام استفاده کنند و آنگونه که مافیا و فرصت طلبان و خائنین به کشور و نظام خواستند دیگران را بپیچانند و آنها را دور بزنند و به اهداف شوم خود برسند.
    اگر ما در راس امور کارشناسان صالح و متدین و آگاه و هوشیار داشتیم وضعیت اقتصادمان اینگونه نبود.
    واقعیت داستان هزینه و فایده ، سود و زیان تولید کنندگان و تجار و مدعیان نه آن است که گفته‌اند و نه این است که می‌گویند.
    ماجرا پشت پرده‌، ناتوانی و یا اختلاسهای آنها برای قیمت گذاری در قیمت تمام شده واقعی محصولات و کالاها و مواد اولیه است و چند ماجرای دیگر که اینجا بیشتر از این مسئله را باز نمی‌کنم مگر در شرایط اجبار.
    با سپاس از وقتی که برای مطالعه‌ی مطلب گذاشتید.
    بابت ایرادهای نگارش بنده را عفو نمایید.

  • محمد قاهری 9 1

    با سلام و سپاس از مقاله شما
    اول اینکه شما فقط از طرف یک شرکت حمل و نقل و یا صاحب کالا به موضوع نگاه کردید و جا داره اندکی از دید رانندگان هم نگاه کنید
    و ثانیا از تحلیل و انتقاد همراه با پیشنهادتون سپاسگذارم

  • سیددلاورموسوی 9 1

    باسلام.
    جناب چهارده چریک.
    دوستان تاحدودی پاسخ دادند.
    اما خیالتان را با توجه به بند الف مصوبه شورایعالی هماهنگی ترابری راحت کنم که این مصوبه با توافق کانون کارفرمایی شرکتهای حمل ونقل به نمایندگی از صاحبان کالا با کانونهای رانندگان و کامیونداران به پیشنهاد سازمان راهداری به شورایعالی و مصوب شده است.
    تن بر کیلومتر هیچ مغایرتی با قانون ندارد چون در اصل موضوع همان توافق است اما توافقی که بر اساس هزینه های ثابت و متغیر کامیون حاصل شده و کم و زیاد شدن کرایه این محاسبه بازهم طبق توافق انجمنهای کارگری رانندگان و شرکتها در شهرستانها صورت میگیرد.
    البته با عرض معذرت شما مصوبه را بادقت نخوانده اید و به مثابه تیری در تاریکی اظهار نظر کرده اید.
    در مورد بارهای سبک و حجیم هم برای تریلی از ۱۵ تا۱۸ و نیم تن بصورت دربست قیمت لحاظ شده.
    البته شرکتها همیشه مسیرهای صعب العبور را به راننده نمیگویند مثلا مینویسند شهرستان جم.
    تازه وقتی راننده میرسد به جم میفهمد که بعضی از مسیرها را باید با بولدوزر بصورت یدک طی مسیر کند.
    بنده در یک باری که برای شهرستانهای جنوب گرفتم ۴ جفت لاستیک خراب کردم تابه محل تخلیه رسیدم و نفعش را شرکت بی انصاف برد.
    شما اگر شرکت حمل ونقلی باشید حتما توافق سال ۸۷ بین کانونها را خاطرتان است که کمسیون ۴درصدی شرکتها را با همین توافق ساده به ۸درصد ارتقاء دادند که به راننده بیمه تکمیلی و امکانات بهداشتی بدهند.
    پس از ۱۰ سال . امسال یک بیمه فشل و بدرد نخور به راننده دادند این هم هنوز تمام بدن متصدیان و مدیران میسوزد.و در جاهای مختلف برای هزینه ۴ هزارتومانی بیمه که وظیفه شرکتهاست رانندها را تا ۱۰۰هزار تومان سرکیسه میکنند.
    در اینموارد یک lمبارز هم پیدا نمیشود .
    چطور شده برای تن برکیلومتر لشکرکشی میکنید؟
    کمسیونهای ۵۰ الی ۶۰ درصدی صدا ندارد.
    اما اگر خدای نکرده مسئولین بخواهند یک مدت زمانی حقوق رانندها را رعایت کنند اینهمه منتقد!!!
    شما از کامیون فرسوده و نو صحبت کردید.
    میدانید میانگین قیمت کامیون را برای کشف قیمت چند گرفته اند؟
    برای صاحب کالا چه فرقی دارد با چه کامیونی بارش به مقصد برسد؟
    مگر کامیون فرسوده بدون لاستیک و روغن کار میکند؟
    هرچه کامیون فرسوده تر باشد هزینه جاری بیشتری دارد...
    چطور است شما که با جناب وزیر و معاونین نشست خصوصی دارید ترتیبی بدهید تا تمام کامیونها را بروز کنند.
    جسارتا مارک اروپایی بهتر است.
    اعتصاب برج ۷ را شرکتها راه انداختند تا این صنف را نابود کنند...


    ارادتمند کامیوندار. سیددلاورموسوی

    • سیددلاورموسوی 4 0

      دستکاری و سانسور نظرات از نظر اخلاقی کار مناسبی نیست.
      بجای کم کردن مطلب کلا چاپ نمیکردید.
      معنی و مفهوم پیام بنده مخصوصا در مورد اعتصاب برج ۷ عوض شده است.
      راضی نیستم.

  • هاشم کامرانی 2 0

    بنده به عنوان راننده بنظرم هیچ اشکالی ندارد همین کرایه را به رایانه با مبدا ومقصد تعریف شده وباربری وراننده هیچ نقشی در تعیین کرایه نداشته باشن همین که مبا ومقصد زده شد خودبخود کرایه وکمسیون مشخص گردد تا از کرایه توافقی نحس و زوری ودلبخواهی نجات بیابیم

  • محمد مافی 1 0

    باسلام خدمت مسعولان خواهش من از تمام مسعولین این هستش که یه برنامی بزترن که کمتر کامیون دار عذاب بکشه یا مثل خود من الان ۴ماه یک سرویس بار از بی لاستیکی نتونستم بزنم بخدا دیگه واقعان کم اودم و مجبورم ماشینمو بفروشم بخدا ودیگه قادر به هیچ کاری نیستم

  • فواد فروغی 1 0

    سلام ماشینی که فرسوده است قیمتش پایین تر است واصطحلاکش بالاتر به همین نسبت ماشینی که نو است قیمتش بیشتر واستهلاکش کمتر چرا دنبال بهانه برای ضایع کردن حق راننده به نفع باربری وصاحب کالا میگردید شما میگویید که چون به اشتباه کرایه بار حجیم رایگان تبدیل به یک رسم ناجوانمردانه در حق راننده شده باز هم یک رسم بماند ایا در پیمایش با بار سنگین فرقی دارد اگر یک ماشین با بار سبک یک مسیر را بپیماید شاید اصطحلاک لاستیک ولنت وگازوئیلش کمتر باشد اما اصطحلاک لقی پیچو مهره هایی که معلوم نیست کجا را از کار بیندازدو ول شدن اطاق وچیزهای دیگر را در پی دارد چرا هر کسی که میرسد به نفع خودش از تن کیلو متر سخن می گوید

  • امیر 1 0

    مشکل رانندگان کم بودن کرایه است که باید ۵۰درصد افزایش پیدا کند حالا چه تن کیلومتر چه هرچیز دیگه وسلام . اقا نمیصرفه از جیبمون که نباید بزاریم بار ملتو جابحا کنیم

  • علیرضا سپهری 0 0

    با سلام.شمانویسنده محترم که از طرح تن کیلومتر ایراد میگیرد اگر این طرح واقعا به صورت واقعی نه نمایشی اجرا شود به سود همه هست بخصوص راننده که هم سرمایه وجان خودش هرروز درخطره،مثلا پایانه تهران وقتی میخوای باری بگیریم باربری نصف مبلق کل کرایه رو برای خودش بر میدارد ولی در تن کیلومتر میشود جلوی این نابرابریها را بگیریم،ودرمورد خودرو فرسوده ونو که شما مثال زدید خودرو نو در ماه دو برابر یک خودرو فرسوده کار میکنه اینطور که شما فکر میکنید هم نیست پدر ضمن اگر همه چی طبق قانون اجا شپد همان خودرو فرسوده هم میتوان نو کرد ..
    با تشکر