| کد خبر: 180227 |

◄ موتورسیکلت؛ گره‌کور مدیریت شهری پایتخت

به‌دلیل مسائل اجتماعی و امنیتی، ساماندهی موتورسیکلت‌ها باید توسط وزارت کشور انجام شود.

تین نیوز

به‌دلیل مسائل اجتماعی و امنیتی، ساماندهی موتورسیکلت‌ها باید توسط وزارت کشور انجام شود.

وحید حسینی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا بابیان این دیدگاه گفت: موتورسیکلت‌ها در کشور تبدیل به یک ناوگان مدیریت ناپذیر تبدیل‌شده‌اند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، حسینی با توجه به سهم بالای موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای تهران گفت: براساس برآورد انجام‌شده در مورد میزان آلایندگی دستگاه‌های مختلف متحرک در تهران، یک موتورسیکلت کاربراتوری شش برابر آلاینده‌تر از یک دستگاه خودرو است؛ اما متأسفانه هنوز هیچ راهی برای ساماندهی این دستگاه به‌شدت آلاینده وجود ندارد و همین روند باعث شده که موتورسیکلت‌ها به یک ناوگان مدیریت ناپذیر تبدیل شوند.

او بابیان اینکه طی سال‌های اخیر از طریق اجرای طرح اصلاحی مثل طرح کاهش (LEZ) سعی شده سیاستی برای ساماندهی و مدیریت خودروهای سبک و سنگین اعمال شود گفت: تنها غایب همه این طرح‌های بازدارنده محیط‌زیستی، «موتورسیکلت‌ها» بوده‌اند.

حسینی ضمن تائید این نکته که موتورسیکلت‌ها در قالب طرح کاهش یا طرح‌ترافیک نمی‌گنجند، اظهارکرد: وقتی در مورد موتورسیکلت‌ صحبت می‌کنیم، با یک پدیده به‌شدت پیچیده مواجه هستیم چون تعداد قابل‌توجهی از موتورها درزمینهٔ سند و پلاک دچار اشکال هستند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: مشکل مهم دیگر در مورد موتورسیکلت‌ها نبود ضمانت اجرایی برای اخذ جرائم این دستگاه‌ها است. افزون بر این‌ها، واقعیت غیرقابل‌انکار در جامعه ما این است که موتورسیکلتی که جلب و به پارکینگ منتقل می‌شود، صاحب آن دیگر دلیلی برای این ندارد که دنبال ترخیص موتور خود باشد، بنابراین ملغمه‌ای از مدیریت ناپذیری در مورد موتورها وجود دارد.

حسینی بابیان این‌که یک‌سال و نیم پیش در شورای‌عالی ترافیک کشور مصوبه‌ای دارای بندهای متعدد در مورد موتورسیکلت‌ها تصویب شد؛ اما به اجرا نرسید گفت: افزون بر این‌ها، اقدام خوبی که در سال‌های گذشته باهدف کنترل آلودگی موتورسیکلت‌ها انجام‌شده، تصویب ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری است و شرکت‌های موتورسیکلـت‌ساز موظف شدند که از ابتدای سال ۹۶ موتورسیکلت انژکتوری تولید کنند.

او در پایان با اشاره به آیین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک مبنی‌بر اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده درازای هر دستگاه موتورسیکلت انژکتوری جدید، گفت: البته همه تولیدکننده‌ها موظف شده‌اند که ۱۰ درصد تولیداتشان موتوربرقی باشد اما متأسفانه تاکنون در این زمینه هیچ قدمی برداشته نشده و وزارت صنعت به وظایف خود عمل‌نکرده است.

مشخص نیست که چرا مدیریت شهری و ترافیکی شهر تهران تدابیری نمی‌اندیشند که دوربین‌های کنترل ترافیک به‌جای پلاک‌های جلویی، پلاک پشت وسایل نقلیه را بخوانند تا به این طریق کنترل موتورسیکلت‌ها هم ممکن شود.

موتورسیکلت‌ها به‌دلیل عدم رعایت قوانین، آلایندگی بالا و ناایمن بودن سهم بسیار بالایی در ترافیک و آلودگی هوای پایتخت دارند.

بارها از طرف مقامات مختلف بیان‌شده که دلیل عدم برخورد با موتورسیکلت‌سواران به‌دلیل قرارگیری اکثر این افراد در دسته‌بندی اقشار آسیب‌پذیر است و ازنظر امنیتی این کار باعث بروز اعتراضات اجتماعی خواهد شد؛ اما سؤال اینجاست که آیا یک فرد به‌دلیل قرارگیری در قشر آسیب‌پذیر باید بتواند به همه جامعه ازجمله خودش آسیب برساند؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.