| کد خبر: 180062 |

یک کارشناس حمل‌و نقل هشدار داد:

◄ روش فعلی صدور بارنامه عامل سواستفاده از درآمد کامیون‌دار است

یک کارشناس حمل‌و نقل گفت:روش فعلی صدور بارنامه زمینه سواستفاده از درآمد واقعی کامیون داران و درآمد دولت را فراهم می‌سازد.

تین نیوز

روزبه افشاری به خبرنگار تین‌نیوز گفت: درگذشته و در شیوه سنتی تنظیم بارنامه، بارنامه یک قرارداد برای حمل‌ونقل و یک رسید دریافت کالا بود. امروزه بارنامه به‌عنوان یک منبع اصلی اطلاعات در زنجیره تأمین است.

وی با بیان این‌که بارنامه برای برنامه‌ریزی زمان‌بندی و ثبت محموله از طریق سامانه‌های الکترونیکی تبادل داده (EDI) استفاده می‌شود و این امر اهمیت آن را دوچندان کرده است، ادامه داد: بارنامه برای دولت هم بسیار پراهمیت است. در ایران اخذ عوارض 4‌درصد جابه‌جایی کالا با گردش مالی سالانه بیش از 20‌هزار میلیارد تومانی و هم‌چنین محاسبه مالیات عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل که درآمد حداقلی 2000 میلیارد تومانی دارند از طریق این سند صورت می‌گیرد.

افشاری ادامه داد: اصلاح فرمت بارنامه، روش صدور و مکانیزم تبادل آن، باید به اولویت جدی دولت تبدیل  شود زیرا از عوامل بهبود بهره‌وری اقتصادی حمل‌ونقل کامیونی به شمار می‌رود. از سوی دیگر روش فعلی صدور بارنامه زمینه سواستفاده از درآمد واقعی کامیون‌داران و درآمد دولت را فراهم می‌سازد.

این کارشناس حمل‌و نقل گفت: در برخی مسیرها صدور بارنامه به روش سنتی سبب افزایش 20‌درصد پیمایش خالی و اضافی کامیون‌ها و درنتیجه افزایش هزینه‌ها به همین میزان می‌شود. بارنامه می‌تواند به فرمت استاندارد (بین‌المللی) صادر و کد شناسایی اختصاصی استاندارد داشته باشد تا همواره توسط دولت و ذینفعان آن در زنجیره تأمین قابل بازیابی باشد، در حال حاضر سازمان راهداری یک کد رهگیری اختصاصی برای هر بارنامه صادر می‌کند، این کد خاص سازمان راهداری است و در زنجیره تأمین قابل‌استفاده نیست.

وی توضیح‌داد: بارنامه می‌تواند سراسری شود یعنی فرمت بارنامه در مدهای مختلف حمل یکسان باشد. در نهایت محتوای بارنامه می‌تواند به‌صورت الکترونیکی به دولت اظهار شود و الزام نسخه کاغذی، آن‌هم به‌صورت اوراق بهادار حذف شود و مبنای کنترل‌های پلیس در پاسگاه‌ها بین‌راهی استعلام الکترونیکی باشد. بین سامانه‌های نرم‌افزاری بخش خصوصی و دولتی بایستی تبادل داده صورت گیرد.

 وی دراین باره توضیح داد: صنعت لجستیک به دنبال کاهش قابل‌توجه در اسناد و مدارک است. به‌عنوان نمونه اتحادیه اروپا با همکاری ذینفعان صنعت حمل‌ونقل کالا و در راستای بهبود حمل‌ونقل چندوجهی نسبت به ایجاد یک پلتفرم تبادل داده الکترونیکی با عنوان E-freight‌ کرده است که بر اساس EU Transport Policy ایجادشده و از استانداردهای GS1 استفاده می‌کند. هم‌چنین در آسیا، دولت هندوستان پروژه‌ای در سال 2018 با عنوان e-way bill راه‌اندازی کرده است.

روزبه افشاری تصریح‌کرد: استانداردسازی بارنامه و تبادل الکترونیکی آن منجر به جابجایی سریع و ساده‌تر کالاها، کارآمدتر شدن امور اداری، کاهش مصرف سوخت و هزینه‌ها و حذف فرآیندهای زائد شبکه تأمین و توزیع بارنامه‌های کاغذی می‌‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جلال 0 0

    نظارت نیست. اگربارنامه های پلیس راهی جلوش گرفته شود وباربری وشرکتها ب اجبارقانون مبلغ کمسیون دریافتی را در توضیحات بارنامه چاپ کنند جلوی قابل توجهی ازسودجویی ودلالان گرفته میشه وبارباریها نمیتونن از۲تاکارت خوان استفاده یانصف کمسیون را نقدا بگیرند ومدرک دست راننده ندهند..اینم راهکاری ک من دادم .بسم الله بفرمایید گوی واین میدان

  • مهدی معدنی 0 0

    سلام و عرض ادب
    جناب افشاری به نکته بسیار مهم و اساسی اشاره فرمودند.
    بالاخره یک حرف کارشناسی درست شنیدیم . خداوند خیرتان بدهد .
    ان شاءالله مسئولین بخوانند و عمل کنند .
    مهدی معدنی