| کد خبر: 180056 |

◄ افزایش قیمت سوخت بدون ارزان شدن خودرو، سودی ندارد

نمی‌توان با این قیمت بالای خودروی داخلی و خارجی قیمت سوخت را بالا برد و چون قیمت سوخت باید بالا رود، پس قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است تا جلوی افزایش قیمت خودرو گرفته نشود و حتی تا حدی کاهش نیابد قیمت سوخت را نمی‌توان افزایش داد.

به گزارش تین‌نیوز، مهرداد تقی‌زاده معاون سابق حمل‌ونقل وزارت راه با بیان این مطلب در کانال تلگرامی خود، بیان کرد: در مورد کاهش قیمت خودرو، مدعی بوده و الان هم در حال پیگیری آن هستم.

وی اظهار کرد: اگر در کشورهای پیشرفته قیمت سوخت بالاست، قیمت خودرو پایین است، نمی‌توان با این قیمت بالای خودروی داخلی و خارجی (با توجه به درآمد مردم و قدرت خرید) قیمت سوخت را هم بالا برد و چون قیمت سوخت باید بالا رود، پس قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند.

تقی‌زاده خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده است اگر قیمت سوخت بدون تقویت حمل‌ونقل عمومی درون و برون‌شهری افزایش یابد، تاثیر آن مقطعی خواهد بود و اگرچه مدتی سفر با خودروی شخصی کاهش خواهد یافت اما بعد از مدتی به شکل سابق بر می‌گردد.

این کارشناس تاکید کرد: اما مشکل آنجاست که در کشور ما این موضوع وارد یک لوپ منفی و همانند قضیه مرغ و تحم مرغ شده است. ما می‌گوییم چون حمل‌ونقل عمومی را تقویت نکرده‌ایم پس نباید قیمت سوخت را بالا ببریم.

وی با تاکید بر این‌که افزایش قیمت سوخت باید همراه با کاهش قیمت خودرو باشد، گفت: در کشورهای موفق دنیا، خودروها چه سبک و چه سنگین ارزان بوده اما هزینه استفاده از آنها گران است که بخشی از این هزینه‌ها مربوط به سوخت و بخشی مربوط به بیمه و عوارض سالیانه و ...است.

معاون سابق حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: در کشور ما شرایط برعکس است قیمت خودرو بالا و هزینه استفاده از آن ارزان است و در این شرایط قیمت سوخت را هم نمی‌توان افزایش داد زیر بالا بردن آن ظلم مضاعف به مردم است.

وی خاطرنشان کرد: از آن طرف حمل‌ونقل عمومی نیز رشد نمی‌یابد چرا که وقتی قیمت سوخت ارزان باشد مردم می‌توانند با خودروی شخصی، به راحتی سفری ارزان‌تر از سفر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشته باشند و وقتی در سفرها خودروی شخصی انتخاب مردم باشد، سرمایه‌گذاری خصوصی بر روی حمل‌ونقل عمومی به خصوص حمل‌ونقل ریلی برون و درون‌شهری غیر قابل توجیه است و این لوپ منفی مدام تکرار می‌شود.

تقی‌زاده با طرح این پرسش که اکنون و در شرایط عدم وجود حمل‌ونقل عمومی مناسب چه باید کرد، گفت: باید حمل‌ونقل عمومی مناسب ایجاد کرد و همزمان تغییر قیمت تدریجی را در بخش سوخت و خودرو انجام داد.

او اظهار کرد: به هیچ وجه نباید قبول کنیم حالا که حمل‌ونقل عمومی مناسبی نداریم  به قیمت‌ها نباید دست بزنیم بلکه باید حمل‌ونقل مطلوب درون و برون‌شهری ایجاد و همزمان قیمت سوخت را افزایش و قیمت خودرو را کاهش بدهیم.

به گفته وی اگر قیمت خودرو هرسال نسبت به سال قبل فقط 5 درصد کاهش یابد عطش شدید خرید خودرو و تبدیل آن به کالای سرمایه‌ای از بین رفته و تقاضا تعدیل می‌شود و پذیرش افزایش قیمت سوخت توسط مردم هم افزایش می‌یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عادل بهشتی 0 0

    تمامی مطالب جناب تقی زاده صحیح ومنطقیست مگر دریک مورد ،آنهم که فرمودند هزینه استفاده ازخودرو ارزان است ،شاید مبلغ بنزین به نوعی ارزان باشد که انهم حاشیه های خودش رادارد ،ولی دیگر هزینه های نگه داری اتومبیل مخصوصا لوازم یدکی چه درخودروهای شخصی چه عمومی سرسام آور وپرهزینه است.