| کد خبر: 180039 |

چه کسی رئیس مجمع تشخیص مصلحت می‌شود؟

در‌صورتی‌که مقام معظم رهبری بخواهند مساله ریاست قوه قضائیه را که در آینده نزدیک (تیرماه ٩٨) دوره آقای آملی لاریجانی پایان می‌پذیرد، همزمان با موضوع ریاست مجمع حل کنند، محتمل است ایشان را به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کنند.

تین نیوز

پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حالا گمانه‌هایی درباره جانشین ایشان در این جایگاه مطرح می‌شود. برخی موحدی کرمانی را یکی از گزینه‌های ریاست مجمع می‌دانند و در سوی دیگر نام رئیس کنونی قوه قضائیه نیز یکی از گزینه‌های مطرح، عنوان می‌شود.

با این همه اما دیروز محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که درباره ریاست مجمع، رهبر معظم انقلاب باید تصمیم بگیرند. او این مطلب را دیروز در حاشیه مراسم یادبود مرحوم آیت‌الله «سید محمود هاشمی شاهرودی» و در جمع خبرنگاران مطرح کرد.

البته علاوه‌بر آنکه نام موحدی کرمانی به‌عنوان یکی از گزینه‌های محتمل برای ریاست مجمع مطرح است، حالا و پس از درگذشتهاشمی شاهرودی، او به‌عنوان نایب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست را تا انتصاب رئیس جدید از سوی مقام معظم رهبری، برعهده خواهد داشت و جلسات را اداره خواهد کرد. غلامرضا مصباحی مقدم، دیروز توضیح داد: مثل دوره قبل که پس از رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، براساس قانون مجمع نایب‌رئیس جلسات را اداره کرد این دوره نیز نایب رئیس جلسات را تا مشخص شدن رئیس اداره می‌کند.

محمدجواد ایروانی، یکی دیگر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیروز این موضوع را تایید کرد و گفت: تا مشخص شدن رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت، موحدی ریاست جلسات را برعهده خواهد داشت.

این عضو مجمع تشخیص در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم توضیح داد: در ماه‌های اخیر که آیت‌الله هاشمی شاهرودی، شرایط جسمانی مناسبی نداشتند، آیت‌الله‌ موحدی‌کرمانی، ریاست جلسات مجمع را عهده دار بودند. از این پس نیز تا مشخص شدن رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مقام معظم رهبری، آیت‌الله موحدی ریاست جلسات را برعهده خواهد داشت. هرچند اداره مجمع از سوی آیت‌الله موحدی‌کرمانی تا انتصاب رئیس جدید، آن چنانکه رضا مصباحی مقدم و محمدجواد ایروانی مطرح کردند، براساس قانون اجرایی می‌شود اما موضوع احتمال انتصاب ایشان به ریاست مجمع تشخیص همچنان در حد گمانه‌زنی است.

البته هفته گذشته موحدی کرمانی در پاسخ به سوال روزنامه همشهری گفته بود: «اگر از من بپرسند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شوی یا نه خواهم گفت نه.» او همچنین در پاسخ به این سوال که برخی در تلاش هستند و رایزنی می‌کنند تا شما رئیس مجمع شوید، تاکید کرده بود: «فکر نمی‌کنم. برنامه ندارم. آقا باید تصمیم بگیرند؛ ولی من تصور نمی‌کنم.» آیت‌الله موحدی کرمانی البته بر این نکته نیز تاکید کرده بود که «اگر رهبر انقلاب حکم کنند، می‌پذیرم اما اگر ایشان نظر خودم را درباره ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بپرسند می‌گویم نه.»

محتمل‌ترین گزینه؟

با این حال برخی نیز نام صادق آملی لاریجانی را به‌عنوان محتمل‌ترین گزینه برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح می‌کنند. روز گذشته محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به «ایلنا» گفت: «در حال حاضر این مساله جدی مطرح است که چه کسی در میان مقام‌های عالی‌رتبه نظام دارای چنین جایگاهی است؟ در این شرایط به‌نظر می‌رسد اگر آن قاعده که در زمان آیت‌الله هاشمی وجود داشت و ایشان به‌عنوان رئیس‌جمهور همزمان ریاست مجمع را به عهده گرفتند رعایت شود، علی‌القاعده آقای روحانی می‌تواند در جایگاه رئیس مجمع هم قرار بگیرند و با توجه به سوابق وى در شورای‌عالی امنیت ملی، چند دوره نمایندگى مجلس شورای اسلامی و ریاست قوه مجریه یکی از افراد مناسب براى این مسوولیت است.

اما در‌صورتی‌که مقام معظم رهبری بخواهند مساله ریاست قوه قضائیه را که در آینده نزدیک (تیرماه ٩٨) دوره آقای آملی لاریجانی پایان می‌پذیرد، همزمان با موضوع ریاست مجمع حل کنند، محتمل است ایشان را به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کنند.»

محسن رهامی همچنین گفت: در قانون اساسی هیچ ویژگی خاصی برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ذکر نشده و این موضوع به‌نظر مقام معظم رهبری واگذار شده است. با این حال اما ریاست این جایگاه به سبب حضور جمعی از شیوخ، بزرگان نظام و مسوولان باسابقه کشور در مجمع، علی‌القاعده باید به کسی واگذار شود که به لحاظ شیخوخیت، ریش‌سفیدی و سوابق مسوولیت‌ها، امتیازاتى نسبت به سایرین داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.