| کد خبر: 180012 |

◄ عوامل کندی اجرای طرح نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی

از ابتدای سال 95 تاکنون در چارچوب نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی، 74 هزار تاکسی فرسوده از رده خارج و 64 هزار خودروی جایگزین، تحویل متقاضیان شده است.

تین نیوز

از ابتدای سال 95 تاکنون در چارچوب نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی، 74 هزار تاکسی فرسوده از رده خارج و 64 هزار خودروی جایگزین، تحویل متقاضیان شده است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، بیش از دو سال از اجرای این طرح می‌گذرد و در این مدت نوسازی ناوگان دستخوش فراز و نشیب‌های بسیاری اعم از بدهی‌های وصول نشده و نوسانات قیمت ارز و... شد. فراز و نشیب‌هایی که این طرح را گاهی تا مرحله توقف هم رساند.

اما این روزها بار دیگر تلاطم‌های بازار و ارز و مشکلات ایجادشده در بخش‌های تولیدی دامن این طرح را گرفته است؛ به‌طوری‌که بنا به گفته  مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور وزارت صنعت بایستی در این قضیه دخالت و برای حل این مشکل چاره‌جویی کند.

این مقام مسئول معتقد است خودروساز، تاکسیرانی را مشتری با گارانتی می‌داند و اگر تلاطمی در بازار رخ دهد اولین حوزه‌ای که از لیست آنان برای تخصیص خودرو حذف می‌شود تاکسیرانی است و اگر طرح نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی دوباره به جریان نیفتد تا پایان سال 1400 تقریباً حوزه تاکسیرانی دچار انباشت فرسودگی می‌شود و به‌نوعی 70 درصد ناوگان فرسوده خواهند شد.

ضامنی با اشاره به اینکه طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی طرح بسیار خوبی بوده و می‌توان از آن به‌عنوان موفق‌ترین طرح دولت در حوزه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نام برد، اظهارکرد: در این طرح 74هزار تاکسی فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی خارج  و 64هزار خودروی جایگزین، تحویل متقاضیان داده‌شده است. مابه‌التفاوت این عدد تاکسیرانانی بودند که دیگر تمایلی به ادامه فعالیت در حوزه تاکسیرانی نداشتند و پس از اسقاط خودروهایشان، وجه اسقاط را دریافت کرده و از این حرفه خارج‌شده‌اند.

او ادامه داد: به‌واسطه تلاطم در بازار تولیدات و مشکلاتی که در حوزه تولید اتفاق افتاد و از طرفی افزایش قیمت خودروها در حاشیه بازار و کاهش تولید خودرو، شرکت‌های خودروساز حاضر نشدند بخشی از تولیدات خود را به این بخش اختصاص دهند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود 1400 دستگاه خودروی نو تحویل متقاضیان شده است و این افراد نیز کسانی هستند که سال گذشته تمام فرایند ثبت‌نامی را انجام داده‌اند و تنها منتظر صدور پیش فاکتور توسط خودروساز بوده‌اند.

او بابیان اینکه این طرح ملی نزدیک به توقف است، گفت: درحال‌حاضر 116هزار تاکسی فرسوده انباشته‌شده است و اگر برای نوسازی آنها کاری نکنیم این تعداد تا پایان سال به 150 هزار دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد و اگر به‌طور کل برنامه‌ای برای ساماندهی آنها نداشته باشیم این تعداد تا پایان سال 1400 به حدود 240هزار تاکسی فرسوده خواهد رسید.

ضامنی اضافه کرد: وقتی قیمت ارز برای خودرو تعیین می‌شود هیچ تفاوتی میان خودروهای شخصی و عمومی گذاشته نمی‌شود. این مسئله‌ای است که بایستی مسئولین مربوطه پاسخگو باشند؛ زیرا قطعاً بین خودروهای با کاربری عمومی که منفعت جمعی را در بردارد و خودروی شخصی که به‌منظور منافع شخصی افراد وارد می‌شود تفاوت وجود دارد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در ادامه گفت: ما می‌توانیم علاوه‌بر تأمین عمده نیازهایمان از خودروسازهای داخلی، خودروهای فول CNG، هیبریدی و برقی را که تاکنون در کشور امکان تولید آن فراهم نبود را ثبت‌سفارش کرده و از این خودروها که نقشی مهم در کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت دارند در سامانه تاکسیرانی شهری استفاده نماییم.

او افزود: این موضوع را از دولت درخواست کردیم و در کمیسیون امور زیربنایی دولت مطرح است و امیدواریم با همراهی مجموعه‌ دستگاه‌های تصمیم‌گیر در این حوزه، تفکیکی میان خودروهای عمومی و خودروهای شخصی به وجود آید.

ضامنی بابیان اینکه به گفته خودروسازان تولیداتشان 50 درصد کاهش پیداکرده و اعلام کرده‌اند در این شرایط تنها 400 هزار تولید در سال دارند، گفت: با بخش‌های مختلف بارها جلساتی برگزار کردیم و از آنها خواستیم که از این 400 هزار دستگاه، بخشی را دراختیار تاکسیرانی قرار دهند؛ اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.