| کد خبر: 180001 |

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:

◄ کسب رتبه ۶۸ در فهرست ۱۰۰ بندر برتر دنیا

۹۰ درصد از عملیات کانیتنری کشور در بندر شهید رجایی انجام می‌شود.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بندر شهید رجایی در بین ۱۰۰ بندر برتر کانتینری جهان (طبق ارزیابی مجله بین‌المللی مدیریت کانتینر) رتبه ٦٨ را دارد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، اله‌مراد عفیفی‌پور پتانسیل‌های حوزه حمل‌ونقل دریایی باوجود بندرهایی همچون بندر شهید رجایی را به‌عنوان نقاط قوت کشور در ابعاد ملی و بین‌المللی دانست و اظهار کرد: این ظرفیت‌ها در تعامل با سایر وجوه حمل‌ونقل می‌تواند رشد و توسعه پایدار کشور در عرصه‌های صنعتی، فنی و خدماتی را محقق نماید.

وی بابیان این‌که بیش از ۸۲ درصد صادرات مواد معدنی کشور از طریق بندر شهید رجایی انجام می‌شود، افزود: در اسکله‌های فله و متفرقه این بندر که ۵۰۰۰ متر را شامل می‌شود، کالاهای مختلفی جابه‌جا می‌شود که ازجمله آن تخلیه و بارگیری بیش از ۲۰ میلیون تن مواد معدنی است.

به گفته عفیفی‌پور، بندر شهید رجایی از دو جنبه حائز اهمیت است؛ ازیک‌طرف این بندر در محدوده منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد و تسهیلات خاص و ارزش‌افزوده را در اختیار صاحبان کالا قرار می‌دهد. از سوی دیگر، چندمنظوره بودن این بندر باعث شده تا امکان تخلیه و بارگیری همه نوع کالایی در آن وجود داشته باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: بیش از ۶۵ درصد از ارزش کالاهای غیرنفتی که در ایران جابجا می‌شود، شامل کالاهای کانتینری، فله، فله مایع، جنرال کارگو و کالاهای پروژه‌ای در این بندر تخلیه و بارگیری می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه شصت و هشتم بندر شهید رجایی در فهرست ۱۰۰ بندر برتر کانتینری جهان (طبق ارزیابی مجله بین‌المللی مدیریت کانتینر)، تصریح کرد: این بندر حدود ۹۰ درصد از عملیات کانیتنری بنادر کشور را عهده‌دار است.

عفیفی‌پور اضافه کرد: تجارت کانتینری شاخص مهمی برای نشان دادن رشد اقتصادی کشور است و هرگونه اختلال در این فرآیند مشکلات در ساختار اقتصاد ملی ایجاد می‌کند.

وی گفت: با استفاده از تجهیزات و امکانات تخصیص داده‌شده و در ۴۰۰۰ متر اسکله کانتینری این بندر سالانه میلیون‌ها تن انواع کالای صادراتی روانه بازارهای جهانی و منطقه‌ای می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با توجه به الحاق ۲۷۰۰ هکتار اراضی جدید به این بندر، مساحت آن دو برابر می‌شود و قابلیت تبدیل‌شدن به یک خوشه اقتصادی پویا و مهم را دارد.

وی با اشاره به بازدید دو هفته پیش معاون اول رئیس‌جمهور از عملیات احداث فاز ۳ طرح توسعه کانتینری این بندر خاطرنشان کرد: با بسته شدن پرونده فاز سه، علاوه بر اینکه ظرفیت عملیات کانتینری بندر شهید رجایی به بیش از هشت میلیون TEU افزایش می‌یابد، امکان پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما با ظرفیت بیش از ۱۸ هزار TEU نیز فراهم می‌شود.

عفیفی‌پور افزود: پیگیری برای ایجاد و احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی، برنامه‌ریزی باهدف جذب سرمایه‌گذار و اپراتور برای توسعه فعالیت‌های ریلی در بندر و تامین تجهیزات استراتژیک برای بهره‌برداری از فازهای اجراشده در پایانه‌های کالا و کانتینر از مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.