| کد خبر: 179999 |

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:

◄ ارائه خدمات حمل‌ونقلی و ترانزیتی با محوریت بندر چابهار

رشد ۵۱ درصدی عملیات بندری در بندر چابهار صورت گرفت.

تین نیوز

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادرودریانوردی گفت: در اولین نشست راهکارهای عملیاتی سازی موافقت‌نامه چابهار، «تعیین کریدور های حمل‌ونقلی» و «توافق بر سر پروتکل‌های اجرایی در حوزه‌های بندری، جاده‌ای و گمرکی» مهم‌ترین دستاوردهای نشست سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، محمدعلی حسن‌زاده در «برنامه زنده صبح باخبر» شبکه خبر درباره توافقنامه بین‌المللی چابهار؛ توسعه تجاری و بازرگانی منطقه، با تاکید بر اینکه دالان چابهار پیش‌ازاین نیز شاهد ترانزیت محموله‌هایی از کشور هندوستان به مقصد افغانستان از طریق بندر چابهار بوده است، افزود: تا به امروز توسط ۱۰ کشتی بزرگ حدود ۱۲۰ هزار تن کالا شامل گندم و حبوبات، از مسیر بندر چابهار، به افغانستان ترانزیت شده است.

عضو هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی، بابیان اینکه چهار بندر کوچین، کاندلا، ماندرا و جواهر نعل نهرو به‌عنوان بنادر مبدا بارگیری کالاهای ترانزیتی و صادراتی از هندوستان به بندر چابهار انتخاب‌شده‌اند، گفت: در بحث تعیین کریدورهای ترانزیتی و حمل‌ونقلی، چابهار بندر واسط و سه مرز زمینی بین ایران و افغانستان به‌عنوان نقاط گمرکی تعیین‌شده‌اند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر در تبیین تاثیر اقتصادی اجرایی سازی موافقت‌نامه چابهار بر اقتصاد کلان کشور، اذعان داشت: در ایران و همچنین در منطقه، این امکان که یک بندر هم‌زمان بتواند خدمات ترانزیتی و ترانشیپی ارائه کند، به‌صورت محدود وجود دارد. این در حالی است که بندر چابهار هم ازنظر ترانشیپی به‌واسطه برخورداری از کوتاه‌ترین فاصله با مسیر کشتیرانی آسیا – اروپا و هم از حیث ترانزیتی به جهت هم‌مرز بودن با کشور افغانستان، موقعیت ممتازی و برجسته‌ای نسبت به سایر بنادر منطقه دارد.

به گفته حسن‌زاده، کشور هندوستان براساس آمار و ارقام حدود ۱۵ میلیون تن با کشور روسیه و کشورهای CIS تجارت دارد که انتظار می‌رود بخشی از این کالاها از مسیر چابهار تخلیه و بارگیری شود.

عضو هیأت عامل سازمان بنادرودریانوردی افزود: رونق فعالیت بندر چابهار در سه سطح « کالا های صادرات و وارداتی استان های شرق و شمال شرقی»، « کالاهای ترانزیتی» و « کالاهای ترانشیپ» تعریف‌شده است.

وی در ادامه از رشد ۵۱ درصدی عملیات بندری، افزایش ۱۵ درصدی سایز کشتی‌های ورودی، رشد ۵۷ درصدی کانتینری و افزایش ۶۰ درصدی کاپوتاژ نفتی در بندر چابهار، طی ۹ ماه گذشته، در مقایسه با سال گذشته در همین مدت خبر داد.

وی بابیان اینکه موافقت‌نامه چابهار جزو قانون سه کشور ایران، هند و افغانستان محسوب می‌شود، گفت: هدف این موافقت‌نامه ارائه خدمات حمل‌ونقلی و ترانزیت با محوریت بندر چابهار، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و تسهیل جابه‌جایی کالا و همچنین احیای کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی در گام اول است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به اولین نشست راهکارهای عملیاتی سازی موافقت‌نامه چابهار که هفته گذشته با حضور نمایندگان کشورهای ایران، هند و افغانستان برگزار شد، تاکید کرد: «تعیین کریدور های حمل‌ونقلی» و «توافق بر سر پروتکل‌های اجرایی در حوزه‌های گمرکی، جاده‌ای و بندری» مهم‌ترین دستاوردهای نشست سه‌جانبه بود.

حسن‌زاده همچنین از برگزاری همایش روز چابهار در ۷ اسفند امسال با حضور صاحبان کالا، خطوط کشتیرانی، تجار و فورواردر ها و باهدف معرفی هرچه بهتر توانمندی‌ها و پتانسیل و ظرفیت‌های بندر چابهار خبر داد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.