معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد:
◄ ارائه خدمات حملونقلی و ترانزیتی با محوریت بندر چابهار
رشد ۵۱ درصدی عملیات بندری در بندر چابهار صورت گرفت.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادرودریانوردی گفت: در اولین نشست راهکارهای عملیاتی سازی موافقتنامه چابهار، «تعیین کریدور های حملونقلی» و «توافق بر سر پروتکلهای اجرایی در حوزههای بندری، جادهای و گمرکی» مهمترین دستاوردهای نشست سهجانبه ایران، هند و افغانستان است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادرودریانوردی، محمدعلی حسنزاده در «برنامه زنده صبح باخبر» شبکه خبر درباره توافقنامه بینالمللی چابهار؛ توسعه تجاری و بازرگانی منطقه، با تاکید بر اینکه دالان چابهار پیشازاین نیز شاهد ترانزیت محمولههایی از کشور هندوستان به مقصد افغانستان از طریق بندر چابهار بوده است، افزود: تا به امروز توسط ۱۰ کشتی بزرگ حدود ۱۲۰ هزار تن کالا شامل گندم و حبوبات، از مسیر بندر چابهار، به افغانستان ترانزیت شده است.
عضو هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی، بابیان اینکه چهار بندر کوچین، کاندلا، ماندرا و جواهر نعل نهرو بهعنوان بنادر مبدا بارگیری کالاهای ترانزیتی و صادراتی از هندوستان به بندر چابهار انتخابشدهاند، گفت: در بحث تعیین کریدورهای ترانزیتی و حملونقلی، چابهار بندر واسط و سه مرز زمینی بین ایران و افغانستان بهعنوان نقاط گمرکی تعیینشدهاند.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر در تبیین تاثیر اقتصادی اجرایی سازی موافقتنامه چابهار بر اقتصاد کلان کشور، اذعان داشت: در ایران و همچنین در منطقه، این امکان که یک بندر همزمان بتواند خدمات ترانزیتی و ترانشیپی ارائه کند، بهصورت محدود وجود دارد. این در حالی است که بندر چابهار هم ازنظر ترانشیپی بهواسطه برخورداری از کوتاهترین فاصله با مسیر کشتیرانی آسیا – اروپا و هم از حیث ترانزیتی به جهت هممرز بودن با کشور افغانستان، موقعیت ممتازی و برجستهای نسبت به سایر بنادر منطقه دارد.
به گفته حسنزاده، کشور هندوستان براساس آمار و ارقام حدود ۱۵ میلیون تن با کشور روسیه و کشورهای CIS تجارت دارد که انتظار میرود بخشی از این کالاها از مسیر چابهار تخلیه و بارگیری شود.
عضو هیأت عامل سازمان بنادرودریانوردی افزود: رونق فعالیت بندر چابهار در سه سطح « کالا های صادرات و وارداتی استان های شرق و شمال شرقی»، « کالاهای ترانزیتی» و « کالاهای ترانشیپ» تعریفشده است.
وی در ادامه از رشد ۵۱ درصدی عملیات بندری، افزایش ۱۵ درصدی سایز کشتیهای ورودی، رشد ۵۷ درصدی کانتینری و افزایش ۶۰ درصدی کاپوتاژ نفتی در بندر چابهار، طی ۹ ماه گذشته، در مقایسه با سال گذشته در همین مدت خبر داد.
وی بابیان اینکه موافقتنامه چابهار جزو قانون سه کشور ایران، هند و افغانستان محسوب میشود، گفت: هدف این موافقتنامه ارائه خدمات حملونقلی و ترانزیت با محوریت بندر چابهار، کاهش هزینههای حملونقل و تسهیل جابهجایی کالا و همچنین احیای کریدور حملونقل بینالمللی در گام اول است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به اولین نشست راهکارهای عملیاتی سازی موافقتنامه چابهار که هفته گذشته با حضور نمایندگان کشورهای ایران، هند و افغانستان برگزار شد، تاکید کرد: «تعیین کریدور های حملونقلی» و «توافق بر سر پروتکلهای اجرایی در حوزههای گمرکی، جادهای و بندری» مهمترین دستاوردهای نشست سهجانبه بود.
حسنزاده همچنین از برگزاری همایش روز چابهار در ۷ اسفند امسال با حضور صاحبان کالا، خطوط کشتیرانی، تجار و فورواردر ها و باهدف معرفی هرچه بهتر توانمندیها و پتانسیل و ظرفیتهای بندر چابهار خبر داد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.