| کد خبر: 179690 |

◄ 66 درصد دهیاری‌های کشور درجه‌بندی شده‌اند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بابیان این‌که درجه‌بندی دهیاری‌ها از سال 1386 آغازشده اعلام کرد: تاکنون 24 هزار و 532 دهیاری درجه‌بندی‌شده که بیش از 66 درصد از مجموع دهیاری‌های کشور را شامل می‌شود.

تین نیوز

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بابیان این‌که درجه‌بندی دهیاری‌ها از سال 1386 آغازشده اعلام کرد: تاکنون 24 هزار و 532 دهیاری درجه‌بندی‌شده که بیش از 66 درصد از مجموع دهیاری‌های کشور را شامل می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اسمعیل زیارتی‌نصرآبادی ضمن بیان خبر فوق، درجه‌بندی دهیاری‌ها را عامل مهمی در ساماندهی و نظام‌بخشی دهیاری‌ها عنوان کرد که می‌تواند نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات و... را نظام بخشد.

وی افزود: به استناد ماده (3) اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها و هم‌چنین ماده (48) مکرر آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار، وزرات کشور موظف است هر دهیاری را بر اساس سه شاخص جمعیت، وسعت و درآمد از درجه یک تا شش، درجه‌بندی کنند.

زیارتی اضافه کرد: هر یک از این شاخص‌‌ها در پنج طبقه دسته‌بندی و به ترتیب از کوچک به بزرگ امتیاز دریافت خواهندکرد و مجموع کل امتیازات هر دهیاری، تعیین‌کننده درجه آن دهیاری خواهد بود.

وی هم‌چنین درخصوص زمان درجه‌بندی هر دهیاری گفت: هم زمان با صدور مجوز تأسیس دهیاری، به صورت موقت درجه آن دهیاری با تشخیص و تأیید استانداری ذی‌ربط یک یا دو تعیین می‌شود و دو سال پس از آغاز به کار دهیاری و ارایه تفریغ بودجه، درجه آن دهیاری تعیین خواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه اظهار کرد: درجه‌بندی دهیاری‌ها از سال 1386 بر اساس دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها آغاز و تاکنون 24 هزارو 532 دهیاری از مجموع 37 هزارو 45 دهیاری فعال در کشور درجه‌بندی شده‌اند که بیش از 66 درصد از دهیاری‌های کل کشور را شامل می‌شود.

زیارتی اضافه کرد: با توجه به این‌که هر دهیاری از درجه یک تا شش درجه‌بندی می‌شود، 47 درصد از دهیاری‌ها دارای درجه یک، 27 درصد دارای درجه دو، 12.5 درصد دارای درجه سه، 7.5 درصد دارای درجه چهار، 5.5 درصد درجه پنج و 5 پنج درصد دارای درجه شش هستند.

وی هم‌چنین توضیح داد: با توجه به این‌که تعیین درجه دهیاری از سوی سازمان شهرداری‌های و دهیاری‌های کشور، دو سال پس از آغاز به کار دهیاری و ارایه تفریغ بودجه آن دهیاری است،‌ بیش از 90 درصد از دهیاری‌های 15 استان کشور درجه‌بندی شده‌اند که در این میان تمامی دهیاری‌های استان‌های آذربایجان شرقی، یزد، خراسان شمالی و مرکزی تعیین درجه‌ شده‌اند.

وی در خاتمه ابراز امیدواری نمود که با احصا و ارسال اطلاعات سایر دهیاری‌های مشمول توسط دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری‌ها، تمامی دهیاری‌های کشور در آینده نزدیک درجه‌بندی شوند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.