| کد خبر: 179686 |

◄ افزایش تسهیلات مسکن چه تأثیری در بازار مسکن دارد؟

قیمت ملک در سال‌جاری بین 70 تا 100 درصد در مناطق مختلف افزایش‌یافته است. این مسئله باعث شده تا قدرت خرید مردم در بازار مسکن به‌شدت کاهش یابد و وام مسکن هم نتواند کمک زیادی به خانه‌دار شدن مردم بکند.

تین نیوز

قیمت ملک در سال‌جاری بین 70 تا 100 درصد در مناطق مختلف افزایش‌یافته است. این مسئله باعث شده تا قدرت خرید مردم در بازار مسکن به‌شدت کاهش یابد و وام مسکن هم نتواند کمک زیادی به خانه‌دار شدن مردم بکند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از خبرآنلاین، همین روند سبب شد گمانه‌زنی درخصوص افزایش سقف تسهیلات در دستورکار قرار گیرد؛ اما بااین‌حال وزیر راه و شهرسازی چنین اقدامی را به سود طبقه متوسط متقاضی خرید مسکن ندانست.

محمد اسلامی، کمبود عرضه مسکن را علت اصلی افزایش قیمت این بازار دانست و گفت: از طریق تعادل بخشی به عرضه و تقاضای مسکن می‌توان از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کرد.

او تصریح کرد: برای ساماندهی بازار مسکن، وظیفه وزارت راه و شهرسازی تعادل بخشی به بازار عرضه و تقاضا به‌ویژه برای اقشار متوسط و کم‌درآمد است.

در کنار این مورد، شبکه بانکی نیز سعی کرده با عطای تسهیلات به انبوه‌سازان بخشی از هزینه‌ها را جبران کند. به‌طوری‌که به گفته ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن گفت: تسهیلات ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن به انبوه‌سازان در تهران، تا سقف ۶۰ میلیون تومان است.

وام مسکن

رحیمی انارکی توضیح داد: سقف‌ تسهیلات ممتاز در تهران در حالت انفرادی ۶۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون و شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان است. زوجین امکان استفاده از دو وام را بر روی یک پلاک دارند. بدین معنا که می‌توانند تا ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای میانی تا ۸۰ میلیون و تا ۶۰ میلیون تومان زوجین به‌صورت انفرادی بر روی یک پلاک برای ساخت انفرادی استفاده کنند.

مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن افزود: در کنار این، انبوه‌سازان نیز می‌توانند با تهیه اوراق از سقف‌های تسهیلاتی به ازای هر واحد استفاده کنند. بدین معنا که سازنده به‌عنوان‌مثال وقتی می‌خواهد ۱۰ واحد بسازد می‌تواند در تهران ۱۰عدد وام ۶۰ میلیون تومانی تسهیلات دریافت کند.

این مقام مسئول در نظام بانکی از دیگر روش‌ها را استفاده از تسهیلات از محل حساب صندوق یکم برای ساخت انفرادی واحد مسکونی عنوان و اعلام کرد: در این نوع از تسهیلات سقف پرداخت برای تهران ۸۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها و شهرهای میانی ۶۰ میلیون تومان و برای شهرهای کوچک ۴۰ میلیون تومان است. در این نوع از تسهیلات نیز زوجین می‌توانند به‌صورت تجمیعی از این تسهیلات استفاده کنند. بدین معنا که زوجین می‌توانند ۱۶۰ میلیون تومان در تهران، ۱۲۰ میلیون تومان در مراکز استان‌ها و شهرهای میانی و در شهرهای کوچک ۸۰ میلیون تومان دریافت کنند.

توجه دولت به صنعت ساختمان

در این زمینه عضو هیأت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران به خبرآنلاین گفت: خوشبختانه وزیر مسکن به مسئله کمبود ساخت مسکن توجه نشان داده؛ زیرا در سال‌های گذشته ساخت‌وساز و عرضه مسکن در حداقل میزان خود قرار داشته و در مقابل تقاضا می‌توان گفت عرضه‌ای صورت نگرفته است.

محمدعلی ربانی بابیان این مطلب اظهارکرد: وزارت راه و شهرسازی هیچ‌گونه برنامه‌ای برای تولید مسکن نداشته و در سال‌های اخیر ساخت‌وساز مسکن تقریباً متوقف‌شده است.

رهن و اجاره

او خاطرنشان کرد: هرچند نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی درخصوص وضعیت بازار در سال آینده داشت اما تداوم این سیاست‌ها پیام خوبی برای صنعت ساخت‌وساز و بازار آن ندارد. سال آینده بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت در بازار رهن و اجاره خواهیم داشت و اگر سیاست‌های اقتصادی ، پولی و مالی تغییری نکند، رکود همچنان در این بازار برقرار می‌ماند.

ربانی تصریح کرد: اکنون چندان علاقه‌ای به خرید وجود ندارد زیرا مردم تکلیف خود را نمی‌دانند.

پیش‌بینی وضعیت بازار تا پایان سال

او درباره ادعای برخی مسئولان و کارشناسان حوزه مسکن در مورد تأثیر ریزش قیمت سکه و مسکن در کاهش قیمت مسکن بیان کرد: قیمت مسکن ازنظر خریدوفروش‌ها ثابت است و تا پایان سال تغییری نخواهد کرد و اینکه گفته‌شده در ماه‌های آینده قیمت مسکن کاهش می‌یابد، تحلیل درستی از وضعیت فعلی نیست زیرا با توجه به اینکه قیمت ارز پایین آمده همچنان در بازار مسکن رکود وجود دارد.

تأثیر افزایش تسهیلات بانکی در رونق بازار

ربانی درباره پیشنهاد افزایش وام و تسهیلات مسکن و ذکر رقم‌هایی مانند ۳۰۰میلیون تومان به‌عنوان وام مسکن گفت: باید پرسید چه کسی قرار است از تسهیلات استفاده کند؛ افرادی که بتوانند اقساط را بپردازند. اکنون بازپرداخت اقساط تسهیلات فعلی رقمی حدود یک‌میلیون و ۸۰۰هزارتا یک‌میلیون و ۹۰۰هزارتومان است بنابراین اگر تسهیلات دو برابر شود به حتم میزان بازپرداخت اقساط به ۴میلیون تومان می‌رسد که پرداخت آن از عهده بسیاری از افراد جامعه خارج است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.