| کد خبر: 179681 |

◄ بازگشت پروازهای فرودگاه یاسوج

بازگشت پروازهای فرودگاه یاسوج نیازمند عزم منطقه ای است.

تین نیوز

مدیر فرودگاه یاسوج در جمع خبرنگاران بومی عنوان کرد که برقراری دوباره پروازهای این فرودگاه نیازمند عزم منطقه‌ای و یاری مسئولان استانی در ایجاد مزیت و جذابیت برای شرکت‌های هواپیمایی است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی فرودگاه یاسوج، علی محسنیان در این نشست که در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز یاسوج برگزار شد، با اشاره به تاریخچه ساخت فرودگاه، به محدودیت‌های خاص عملیاتی فرودگاه یاسوج ازجمله داشتن رتبه دوم مرتفع‌ترین فرودگاه کشور اشاره کرد و گفت: طول باند کوتاه 2600 متری و رقم پایین ضریب مقاومت سطحی باند (PCN) نیز در افزایش محدودیت‌ها موثر بوده است.

وی افزود: مطالعه پروژه بهسازی و توسعه سطوح پروازی فرودگاه یاسوج در سال‌های 92 و 93 انجام‌شده بود و ضرورت داشت تا برای بهبود شرایط سطوح پروازی و رها شدن از انحصار ناوگان هواپیماهای بدنه کوچک مانند ATR72، این طرح آغاز شود. هم‌چنین دو توافقنامه بین شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و استانداری کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر تقبل سهم 50 درصدی هر یک در این پروژه منعقد شد که در ادامه، استانداری به دلیل مسائل و مشکلات مالی، موفق به انجام تعهدات خود نشد. در اجرای این طرح تاکنون بزرگ‌ترین عملیات خاکی در استان و در بین فرودگاه‌های کشور آغاز شد و 173‌هزار کامیون مصالح فنی، دره‌ای به عمق 27 متر در ابتدای باند 13 را پر کردند، درنهایت افزایش PCN باند از 26 به 46 و افزایش طول 600 متر به انتهای باند 31 ابتدای باند 13 حاصل این پروژه بود.

محسنیان گفت: هم‌چنین سیستم روشنایی باند فرودگاه هم‌زمان با سطوح پروازی، تکمیل و آماده بهره‌برداری شد. ترمینال و سیستم روشنایی معابر نیز در ادامه بهسازی کلی شدند و درمجموع همه‌چیز برای برگزاری مراسم بهره‌برداری رسمی از پروژه بهسازی سطوح پروازی فرودگاه آماده بود. مشغول رایزنی‌های استانی و ستادی برای مشخص کردن تاریخ برنامه بودیم که متاسفانه سانحه تلخ سقوط هواپیمای شرکت آسمان اتفاق افتاد و همه‌چیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت.

وی افزود: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، یک شرکت درآمد-هزینه ای است که ریالی از دولت بابت تامین هزینه‌های خود دریافت نمی‌کند. تمام هزینه‌های سنگین نگهداری فرودگاه‌ها را از محل درآمدهای محدود خود تامین می‌کند و وظیفه بهسازی، توسعه و تجهیز فرودگاه‌های کشور را بر عهده دارد. امروز می‌توانم رسما اعلام کنم که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به تمام وظایف و تعهدات خود و حتی بیشتر از آن، در قبال فرودگاهی یاسوج به‌خوبی و شایستگی عمل کرده و تمام امکانات و زیرساخت‌های منطبق و لازم را برای ارتقای وضعیت فرودگاه مطابق با سطح تعریف‌شده‌ای از استانداردهای متناسب فراهم کرده است.

محسنیان هم‌چنین گفت: با تلاش‌های مدیریت فرودگاه یاسوج و تعامل دستگاه‌های مربوط، 13 مانع عمده پروازی در سال‌های اخیر برچیده شدند که تعدادی از آن‌ها پیش از ساخته‌شدن این فرودگاه نصب‌شده بودند. هم‌چنین 1630 متر از باند 13 و 31 که غیرقابل استفاده بود، دوباره عملیاتی شد.

مدیر فرودگاه یاسوج درباره برگزاری دوباره جشنواره هوایی نیز عنوان کرد: برای تبدیل تهدید کم ترافیک بودن فرودگاه یاسوج به یک فرصت قصد بر توسعه هوانوردی عمومی و معرفی جاذبه‌های منطقه در گردشگری هوایی و هوانوردی ورزشی داشتیم که متاسفانه در اولین جشنواره، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان باوجود توافق‌های اولیه و تنظیم صورت‌جلسه، به تعهدات ریالی خود نسبت به بخش خصوصی عمل نکرد.

وی درباره اقدامات انجام‌شده برای برقراری مجدد پروازها گفت: تاکنون مذاکره با شش شرکت هواپیمایی کشور انجام‌شده است. گرچه محدودیت‌های فعلی ناوگان هوایی کشور مانع اصلی کار بوده اما قول‌های مساعدی نیز گرفته‌ایم که امیدوارکننده است. استمرار و توسعه پروازها در فرودگاه‌های واقع در مناطق کم‌تر توسعه‌یافته ازجمله یاسوج، یک موضوع فرا فرودگاهی است که مدیران فرودگاه‌ها به‌تنهایی قادر به موفقیت در این موضوع نبوده‌اند و نخواهند بود.

محسنیان با اشاره به ورود بخش خصوصی در قالب شرکت‌هایی مانند آتا، وارش و آراز گفت: سرمایه‌گذاران بومی مهم‌ترین گزینه برای انجام اقدامات ماندگار در حمل‌ونقل هوایی منطقه هستند و راهکار طلایی برای پیگیری برقراری پروازها، تشکیل کارگروهی مشترک متشکل از استاندار، نمایندگان مجلس و مدیریت فرودگاه است.

هم‌چنین اصحاب رسانه نظر مدیر فرودگاه یاسوج را در مورد تغییر مسیر هوایی تهران – یاسوج جویا شدند که پاسخ داد: مسیر کنونی هوایی تهران – یاسوج که بانام W144 شناخته می‌شود مسیر ایمنی است. تمام‌مسیرهای هوایی در دنیا مانند مسیرهای زمینی، دارای محدودیت‌هایی هستند و تخطی از حدود تعریف‌شده در مسیرها و نه خود محدودیت‌ها حادثه‌ساز می‌شود. پیگیری استانی برای تغییر مسیر هوایی تهران- یاسوج نیز انجام‌شده که تصمیم‌گیری نهایی بر عهده شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.