| کد خبر: 179679 |

◄ قطار پرسرعت تهران-قم-اصفهان تا چهار سال دیگر افتتاح می‌شود

در صورت گشایش مالی، فاز اول قطار پرسرعت اصفهان-تهران که به مسیر اصفهان-قم اختصاص دارد تا چهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود ۱۶ میلیون مسافر را در سال جابه جا کند.

تین نیوز

در صورت گشایش مالی، فاز اول قطار پرسرعت اصفهان-تهران که به مسیر اصفهان-قم اختصاص دارد تا چهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود ۱۶ میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیرکل راه‌آهن اصفهان در ادامه گفت: راه‌آهن اصفهان یکی از ۲۱ منطقه راه‌آهن‌های سراسری کشور است که در بین کل مناطق راه‌آهن از اهمیت ویژه و قابل‌توجهی برخوردار است.

سید رضا سادات‌حسینی افزود: قطار پرسرعت اصفهان-قم-تهران در یک سال گذشته از معاونت شرکت ساخت به راه‌آهن منتقل و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. ضمن اینکه عملیات زیرسازی در فاز اول 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این مقام مسئول ادامه کرد: عمده فعالیت راه‌آهن استان اصفهان در حمل‌ونقل بار است و در بین مناطق کشور در اغلب شاخص‌های عملکردی در حوزه بار در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارد که نشان از جایگاه ویژه این اداره کل در این زمینه است.

سادات‌حسینی تصریح کرد: در حوزه مسافر نیز راه‌آهن اصفهان از جایگاه مطلوبی برخوردار است که با این حال تلاش می‌کنیم تا در حوزه بار و مسافر پیشرفت داشته باشیم.

مدیرکل راه‌آهن اصفهان با اشاره به اقدامات انجام گرفته از سوی این اداره کل برای ایجاد توسعه در حمل بار و جابه‌جایی مسافر، عنوان کرد: در تلاش هستیم با دوخطه کردن خطوط اصلی، میزان جابه‌جایی در حمل و بار افزایش پیدا کند که شاخص این دوخطه کردن از زرین‌شهر تا بافق یزد است و حجم جابه‌جایی در این مسیر حداقل دو برابر می‌شود.

سادات‌حسینی در ادامه گفت: در بحث خطوط آنتنی درباره توسعه ریلی و اتصال صنایع به خط ریلی، ۲۰ کیلومتر خط آنتنی فرعی در کاشان، امیر کبیر، شرق اصفهان و فولاد صبا احداث شده است.

مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان اضافه کرد: در توسعه خطوط آنتنی و اصلی اقدامات خوبی انجام شده است؛ که رشد حوزه باری در سال جاری از این جمله است.

این مقام مسئول در راه‌آهن در اینباره توضیح داد: آمارها نسبت به مدت مشابه (9 ماه) در سال گذشته در بخش بار ۲۴ درصد افزایش در تناژ، ۳۳ درصد در تن-کیلومتر و در بحث درآمد بالای پنجاه درصد رشد را نشان می‌دهد و در بخش مسافر هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد ایجاد شده است.

سادات‌حسینی همچنین خاطرنشان کرد: در بحث بار بالغ بر ۲۵ میلیون تن-کیلومتر ناخالص روزانه است و در بحث مسافر سالیانه بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر است که به صورت مبدا-مقصدی خاص اداره کل راه‌آهن اصفهان جابه‌جا می‌شود.

او اضافه کرد: برای افزایش حجم بار باید زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند؛ با دوخطه کردن خطوط اصلی که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در برخی قسمت‌ها بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم تا پایان سال جاری این قسمت‌ها به بهره‌برداری برسد.

سادات‌حسینی با اشاره به اقداماتی که برای وصل صنایع به خطوط ریلی با خط فرعی انجام شده است، عنوان کرد: خط فرعی برای پالایشگاه یکی از اقداماتی است که در تلاش هستیم احداث شود و نزدیک‌ترین ایستگاه در ۸۰ کیلومتر پالایشگاه قرار دارد که اگر بتوانیم این خط فرعی را ایجاد کنیم ۲/۵ میلیون تن بار بر روی شبکه ریلی قرار می‌گیرد و تاکنون نیز با ایجاد خطوط فرعی 3 میلیون تن روی ریل قرار گرفته است.

مدیر کل راه‌آهن اصفهان در ادامه تصریح کرد: راه‌آهن اصفهان در جابه‌جایی بار شاخص است؛ در سال گذشته در حمل و نقل حدود ۴۸میلیون تن بار در استان جابه‌جا شده است که سهم راه‌آهن ۲۰ میلیون تن بار بوده است.

راه‌آهن به تامین ریل از داخل کشور تمایل دارد

سید رضا سادات حسینی درباره تامین ریل موردنیاز برای پروژه‌های ریلی گفت: راه‌‌آهن متمایل به تامین ریل مورد نیاز خود از داخل است و هر میزان ریلی که ذوب‌آهن بتواند تولید کند خریدار آن‌ خواهیم بود.

او با اشاره به ضرورت توسعه قطار حومه‌ای، درون‌شهری و برون‌شهری تصریح کرد: یکی از مزایای سیستم حمل‌ونقل ریلی، ایمنی و صرفه‌جویی در سوخت است؛ چراکه مصرف سوخت در راه‌آهن یک‌هفتم جاده است.

سادات حسینی با اشاره به استقبال راه‌آهن از گردشگران داخلی و خارجی گفت: ۲۵ قطار گردشگری در سال جاری از مرز سرخس به اصفهان سفر کردند که نشان‌دهنده نقش موثر حمل‌ونقل ریلی در توسعه صنعت گردشگری است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.