| کد خبر: 179624 |

◄ انتقاد وزیر از دولت درباره نحوه توزیع لاستیک

شب گذشته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح برنامه‌ها و مشکلات وزارت مطبوعش پرداخت.

تین نیوز

شب گذشته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در برنامه زنده نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح برنامه‌ها و مشکلات وزارت متبوعش پرداخت.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از صداوسیما، اسلامی گفت: برای ساخت آزادراه‌ها با مشوق‌هایی که درنظر گرفته‌ایم می‌توانیم تعداد زیادی از شرکت‌ها را در این زمینه جذب کنیم.

اسلامی افزود: جاده فقط هزینه نیست بلکه درآمد است و هوشمندسازی جاده‌ها یکی از برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی با به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان است.

او با تأکید بر تأمین تجهیزات لازم برای هوشمندسازی جاده‌ها از شرکت‌های داخلی گفت: برنامه کنونی ما نصب دو هزار دوربین نظارتی و پلاک خوان در محورهای پرخطر کشور است.

توسعه اجاره‌نشینی به‌جای افزایش تقاضای خرید مسکن

اسلامی با اشاره به نیاز سالانه تولید 900هزار واحد مسکونی در سال گفت: این اقدام می‌تواند به تقاضای سالانه مسکن پاسخ درستی دهد؛ اما متأثر از شرایط دخالت‌های موجود، مسکن‌هایی ایجادشده که نمی‌تواند پاسخگوی تقاضای فعلی باشد زیرا این مسکن‌ها گران‌قیمت‌اند.

او ادامه داد: دوره جدید وزارت راه و شهرسازی حدود دو هفته قبل آغاز و ایجاد ۴۰۰هزار واحد مسکونی در سه تألیف رسماً اعلام و به سازمان‌های مربوط اعلام شد.

تألیف اول؛ احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری که باید در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایجاد شود، باهدف جایگزینی تقاضای تملک واحدهای باقیمت مناسب به‌جای تقاضای اجاره است.

اسلامی گفت: شناسایی و دراختیار سازندگان قرار دادن زمین‌های موجود در بافت فرسوده شهری یکی از اقدامات در دست‌کار ماست البته این عرضه زمین تنها در مورد اراضی دولت و زمین‌هایی که در دست دولت باشد صورت می‌پذیرد. امسال حدود ۲۰۰ هزار هکتار ازاین‌دست زمین‌ها توسط دولت واگذارشده است.

او از واگذاری مجوزهای رایگان ساخت‌وساز به سازندگان و پیمانکاران مسکن به‌عنوان دیگر اولویت این وزارتخانه یادکرد و ادامه داد: دولت با تزریق تسهیلات ریالی به بانک تجارت قصد ایجاد تحرک در بازار مسکن دارد که پیمانکاران و سازندگان مسکن بتوانند در پیشبرد ساخت‌وسازشان تسریع داشته باشند.

تأیید مالیات بر عایدی سرمایه

او گفت: مالیات بر عایدی سرمایه موضوع مهمی است زیرا سبب می‌شود از در تله افتادن درآمدهای کشور جلوگیری شود، تخصیص حدود ۲ و نیم میلیون واحد مسکونی گران‌قیمت حجم زیادی از درآمدهای مالیاتی کشور را به خود اختصاص می‌دهد. البته جوانب و چندوچون این مبحث در مجلس درحال بررسی است.

اسلامی از وجود طرح مکمل در دل طرح ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن خبرداد و افزود: صدور کارت خرید مصالح ساختمانی و بهره‌مندی از موضوعات فنی مهندسی از زیرمجموعه‌های طرح مکمل هستند که سبب ایجاد بازار تعهدی و نقدی می‌نماید. تفاهم‌نامه این طرح تا هفته آینده با بانک عامل قطعی خواهد شد. این امر سبب می‌شود قدرت خرید افزایش یابد. مهم‌ترین هدف این برنامه سامان‌دهی اقشار موردنظر در شهرهای انتخاب‌شده است.

احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا ۱۴۰۰

اسلامی گفت: تا پایان سال ۹۹ احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به پایان خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی افزود: شرایط اجاره مسکن و اجاره‌بها بسیار حساس و قابل‌تأمل بوده و نمی‌توان سروسامان دادن به آن را نمی‌توان به‌تنهایی از دولت توقع داشت. بازار مسکن به‌شدت تحت تأثیر سوداگری است ما باید اتحادیه آژانس‌های مسکن را ملزم به تنظیم رویه اجاره و معامله‌ای کنیم، به‌گونه‌ای که حمایتی از حقوق طرفین معامله (مالک و مستأجر) وجود داشته باشد.

او از شهرهای طبس و مکران در جنوب کشور به‌عنوان شهرهای جدید یادکرد و افزود: مصوبه شهر طبس حدود ۲۵ سال قبل انجام شد؛ اما به دلایلی کلنگ آن نخورد، کلنگ احداث این دو شهر به‌زودی به زمین خواهند خورد. البته اولویت ما در ایجاد شهرهای جدید تکمیل پروژه‌های مسکن مهر در حاشیه کلان‌شهرهاست به‌طور مثال در شهرجدید اندیشه ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که به آنها رسیدگی خواهد شد در هشتگرد، پرند و پردیس هم‌ظرفیت‌های باقی‌مانده‌ای وجود دارد که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به قانون تحویل 50هزار واحد مسکن مهر به کمیته امداد، گفت: حدود ۶۰ هزار واحد مسکن مهر به کمیته امداد واگذارشده است که این کمیته پروژه به پروژه مسکن‌های واگذارشده را بررسی، صورت‌جلسه، تکمیل و دراختیار افراد زیرپوشش خود قرار می‌دهد.

او با اشاره به عدم امکان نام‌نویسی مسکن مهر گفت: این طرح ادامه نمی‌یابد. مسکن مهر دچار موانعی ازجمله محوطه‌سازی‌ها و تأسیسات زیربنایی است. وزارت نیرو هم با بارگذاری پردیس به‌دلیل ناتوانی در آب‌رسانی مخالف است.

اسلامی بابیان اینکه آب‌رسانی در طرح‌های مسکن مهر بسیار بیشتر از برنامه بود و نقاط انتخاب‌شده براساس مطالعات و مدیریت شهرهای جدید نبود افزود: مناطق ایجاد مسکن مهر، مدیریتی انتخاب و دستور اجرای آنها داده شد.

استقرار در مسکن مهر بدون قرارداد و آورده

اسلامی افزود: واحدهای آماده‌ای در طرح مسکن مهر پردیس وجود دارد که به‌دلیل نبود تأسیسات زیربنایی و انشعابات قابل بهره‌برداری نیست.

او ادامه داد: در سال ۹۷ و ۹۸ ماهانه واحدهایی از مسکن مهر تکمیل و به مردم واگذار می‌شود. مردم باید بپذیرند بدون مشارکت آنان نمی‌توان طرح‌های مسکن مهر را تکمیل کرد و اگر کسی زمانی پولی را واریز کرده است نباید توقع داشته باشد ما با همان قیمت خانه را بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: تعدادی واحد مسکن مهر داریم که افراد بدون قرارداد و انجام تعهداتشان و پرداخت نکردن اقساطشان در آنها مستقرشده‌اند.

نگاهی به مشکلات کامیون‌داران

اسلامی درباره مسائل کامیون‌داران گفت: آنچه با کامیون‌داران گفتگو شده است وعده‌ووعید نیست و حتماً‌ اجرا می‌شود.

او افزود: اکنون بیشتر کامیون‌داران زیرپوشش بیمه قرارگرفته‌اند و موضوع «تن‌کیلومتر» به شرکت‌ها ابلاغ‌شده است و اگر شرکتی آن را اجرا نکند سازمان حمل‌ونقل با آن برخورد می‌کند.

اسلامی با تأکید بر تحقق عدالت در توزیع بار گفت: باید عرضه و تقاضا متناسب باشد زیرا در برخی پایانه‌ها بار کم و کامیون زیاد و در برخی بار زیاد و کامیون کم است. حجم توان حمل بار در کشور از میزان بار بیشتر است.

او بابیان اینکه امروز نظام جامع مدیریت در ناوگان حمل‌ونقل وجود ندارد گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد شکوفا داشته باشیم باید توان لجستیک قابل‌اتکا در کشور وجود داشته باشد. شرکت‌های حمل‌ونقلی که وجود خارجی ندارند و فقط یک اسم هستند چطور می‌توانند پاسخگو باشند! ‌

وزارت راه هم از قیمت لاستیک شاکی است!

اسلامی درباره تأمین لاستیک کامیون‌ها نیز گفت: تا پیش از نوسانات ارزی مشکلی در این زمینه وجود نداشت البته وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول توزیع و تولید لاستیک است و وزارت راه و شهرسازی هم از انحصار واردات لاستیک و قیمت این کالا شاکی است.

او گفت: برای سال‌ها انحصار واردات لاستیک دراختیار چند شخص بوده و درحالی‌که ارز مرجع چهارهزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات لاستیک اختصاص‌یافته؛ اما قیمت آن در بازار براین اساس نبوده است.

اسلامی افزود: برای واردات مواد اولیه کارخانجات لاستیک‌سازی و لاستیک ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص می‌یابد و قیمت لاستیک‌هایی که بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارند بیشتر از ۲۰۰ دلار نیست.

او گفت: حدود دو و نیم میلیون حلقه لاستیک باری و مسافری برون‌شهری در سال مصرف می‌کنیم؛ اما بیشترین ظرفیت صنایع داخلی تولید کمتر از یک‌میلیون حلقه در سال است.

اسلامی افزود: تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان لاستیک باید این کالا را به‌دلیل دریافت ارز مرجع در شبکه توزیع عرضه کنند؛ اما دولت هیچ تغییری در رویه خود برای تأمین لاستیک نداشته است.

انتقاد وزیر از دولت درخصوص نحوه توزیع لاستیک

وزیر راه و شهرسازی افزود: بر کیفیت لاستیک‌های وارداتی تأکیدداریم و امیدواریم با شکستن انحصار، توزیع لاستیک‌های واردشده و هماهنگی وزارت راه و شهرسازی با صنعت، معدن و تجارت، موضوع لاستیک به شرایط عادی بازگردد.

اسلامی افزود: اگر واردکننده لاستیک واردات خود را ثبت‌سفارش نکرده باشد اما در گمرک ثبت شود ارز مرجع به واردکننده تعلق می‌گیرد.

اسلامی افزود: اساسنامه صندوق توسعه حمل‌ونقل کشور که ۱۹ هزارمیلیارد تومان منابع آن تخصیص‌یافته است دو هفته پیش در دولت تصویب شد.

او گفت: به کامیون‌ها به میزانی که بار حمل می‌کنند لاستیک اختصاص می‌یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن 0 0

    سلام ...هفته گذشته در مراسمی که بمناسبت بیست و شش اذر در یکی از سالنهای صدا و سیما برگزار شد شخص اقای وزیرصحبتهای خوبی فرمودند و گفتندکه اگر کسی از معاونین این کابینه نارضایتی داشتند شخصا مراجعه تا پیگیری کنم! ! ایا به نظر شما دیدن وزیر برای ازباب رجوع میسر است ؟و همچنان جناب اقای لاریجانی فرمودند که باید در توضیح بار عدالت برقرار شود و اگرمسولین سازمان حمل و نقل اخباری در این مورد نداشتند درخواست بدهند تا اینجانب حتی اسم شخص خاطی را نام ببرم. ما هنوز منتظر عدالت هستیم ....تشکر از تین نیوز

    • محسن 0 0

      اقای به اصطلاح محسن؛
      شما مگه چند نفری که توی متن نوشتی (ما منتظر اجرای عدالتیم)

  • محسن 0 0

    با سلام:
    ریاست محترم مجلس آقای لاریجانی؛
    مقام عالی وزارت جناب آقای اسلامی؛
    با کمال تشکر و قدردانی را زحمات شما جنابان.