| کد خبر: 179568 |

◄ فرصت خودروسازان تمام شد: اجباری‌شدن استانداردهای 85گانه از امروز

فعالیت بازرسان سازمان ملی استاندارد از امروز برای بررسی خطوط تولید خودروسازان و اعمال استانداردهای 85گانه خودرویی آغاز شد.

تین نیوز

فعالیت بازرسان سازمان ملی استاندارد از امروز برای بررسی خطوط تولید خودروسازان و اعمال استانداردهای 85گانه خودرویی آغاز شد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، طبق برنامه از پیش تعیین‌شده استاندارد برای خودروسازان، از امروز اول دی‌ماه 1397، رعایت کامل استانداردهای جدید خودرویی در تمام تولیدات داخلی و خودروهای داخلی اجباری است. این استانداردها از ابتدای سال برای خودروهای وارداتی لازم‌الاجرا بوده‌اند.

جلوگیری از تولید خودروهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد از حدود 15 سال پیش مطرح و در آغاز 11 استاندارد به‌طور اجباری اعلام شد که پس از مدتی به 63 مورد رسید و از امروز به 85 مورد افزایش یافت.

مسئولان سازمان ملی استاندارد ایران معتقدند شرایط اقتصادی، سیاسی یا تحریم‌ها از موضوع استاندارد متفاوت است؛ یعنی استانداردها همگام با پیشرفت‌های روز جهان ازنظر کمی و کیفی رشد می‌کند و هر چه نیاز و دانش روز جوامع افزایش می‌یابد، تدوین استانداردهای جدید نیز ضروری می‌شود.

این سازمان مسئول نگارش استانداردهای جدید است که همانند نقشه راه واحدهای تولیدی متناسب با نیازهای روز جامعه تدوین می‌شود.

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران دو ماه پیش در این زمینه گفته بود: در بررسی استانداردها شرایط روز جامعه را لحاظ می‌کنیم؛ شاید نتوان با سرعتی که لازم است کارخانه‌های تولیدکننده خودرو را به سمت استانداردهای یادشده سوق داد.

پیروزبخت اضافه کرد: همه خودروسازان برنامه‌های خود را در این زمینه اعلام کرده‌اند؛ اما اگر نتوانند در مهلت تعیین‌شده مطابق برنامه اقدام کنند از تولید خودروهای غیراستاندارد آنها جلوگیری می‌شود.

از سوی دیگر سایپا و ایران‌خودرو خودروهای پیش‌فروش شده خود را تا اواخر تابستان آینده تحویل می‌دهند.

پیروزبخت دراین‌باره گفت: برنامه پیش‌فروش خودروها تا زمانی که مورد تائید سازمان ملی استاندارد باشد، مشکلی ندارد و خودروهای تحویلی به مردم برای شماره‌گذاری مشکلی نخواهد داشت.

وحید مرندی‌مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران هم در این رابطه گفت: تا امروز همه خودروسازان موفق به‌پاس کردن استانداردهای 63 گانه خودرویی شده‌اند و از امروز (اول دی‌ماه) بازرسی واحدهای تولیدی برای بررسی استانداردهای 85گانه آغاز می‌شود.

مرندی‌مقدم افزود: از امروز بازرسان این سازمان نمونه‌گیری و آزمون خودروها را در دستور دارند و خودروهایی که نیاز به آزمون‌های پیشرفته در خارج از کشور دارند هم به مؤسسات معتبر خارجی فرستاده می‌شوند.

مرندی‌مقدم اضافه کرد: اطلاع داریم برخی خودروسازان موفق به ارسال خودروهای خود به مراکز تست اروپایی شده‌اند و اینکه عنوان می‌شود تحریم‌ها مانعی برای این موضوع بوده است، صحت ندارد.

پیش‌ازاین‌بارها استانداردهای خودرویی با فشار خودروسازان به تعویق افتاده‌اند که این‌بار رئیس سازمان استاندارد قول داده چنین اتفاقی نیفتد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.