| کد خبر: 179259 |

◄ لزوم اولویت‌بندی پروژه‌های راهبردی بر اساس منافع ملی

ضرورت دارد مسئولان کشوری فارغ از تعلقات منطقه‌ای، بر اساس برآوردهای کارشناسی نسبت به اولویت‌بندی پروژه‌های راهبردی که منافع کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را برای کشور به ارمغان می‌آورد، اقدام نمایند.

تین نیوز

اوایل آذر ماه، مدیر عامل راه‌آهن در مراسم معارفه مدیرکل راه‌آهن غرب گفت: اگر اتصال همدان به ملایر انجام شود، مدت زمان سیر تهران تا کرمانشاه ۲ ساعت کاهش خواهد یافت و این امر جهت ارائه خدمت به زائران عتبات عالیات بسیار مهم است. وی در ادامه با بیان اهمیت توسعه غرب کشور، افزود: ضروری است که این توسعه با نگاهی ویژه به حمل‌ونقل ریلی انجام شود و با شتاب بیشتر ادامه یابد؛ از این‌رو تصمیم بر آن شد که راه‌آهن غرب کشور شکل بگیرد و خدمات ریلی در این منطقه از کشور توسعه بیشتری پیدا کند.(1)

پیش از این کارشناسان در ارتباط با اهمیت ساخت خط ریلی مستقیم از تهران به همدان بحث و گفت‌وگو کرده بودند. به اعتقاد برخی کارشناسان برای اتصال همدان به شبکه ریلی بهتر بود فاصله 80 کیلومتری میان ملایر تا همدان ساخته شود و هزینه یک هزار میلیاردی برای ساخت خط ریلی مستقیم از تهران به همدان صرف پروژه‌های با اولویت بالاتر ‌شود. موضوعی که هم اکنون مورد توجه است اهتمام ویژه مسئولان برای اتصال و برقی کردن این پروژه غیر ضروری بلافاصله پس از ساخت و بهره‌برداری از آن است. جدا از اظهارات مدیرعامل راه‌آهن در خصوص اتصال مجدد همدان به شبکه ریلی این بار از طریق اتصال به ملایر، می‌توان به تلاش مجدانه نماینده با نفوذ این استان در مجلس شورای اسلامی، جهت برقی کردن این خط اشاره کرد. حمیدرضا حاجی بابایی در اوخر شهریور ماه در جمع خبرنگاران گفت: انقلاب ریلی در همدان فرصت بسیار مناسبی را برای توسعه این کلانشهر ایجاد کرده است. وی با اشاره به دریافت ردیف بودجه‌ای برای برقی و سریع‌السیر کردن راه آهن تهران - همدان در سال جاری گفت: پیگیر تسریع در عملیاتی شدن این برنامه هستیم.(2)

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که پروژه‌های ترانزیتی اولویت داری نظیر محورهای خواف ـ هرات، چابهار ـ سرخس، کرمانشاه ـ خسروی و رشت ـ آستارا به‌دلیل کمبود اعتبارات به کندی پیش می‌رود. محور ترانزیتی همچون شلمچه ـ بصره که تنها نیاز به 32 کیلومتر خط آهن دارد پس از گذشت 7 سال از امضای اولین تفاهم‌نامه میان ایران و عراق همچنان ساخته نشده است تا از این طریق بهانه تسهیل زیارت به عتبات، خرج سایر پروژه‌های غیر ضروری نگردد.

در نهایت این‌طور می‌توان جمع‌بندی نمود، حال که برای تکمیل بیش از 30 پروژه ریلی در دست احداث نیاز به تأمین بیش از 30 هزار میلیارد تومان اعتبار است، ضرورت دارد مسئولان کشوری فارغ از تعلقات منطقه‌ای، بر اساس برآوردهای کارشناسی نسبت به اولویت‌بندی پروژه‌های راهبردی که منافع کلان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را برای کشور به ارمغان می‌آورد، اقدام نمایند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    متاسفانه نماینده ها بخاطر رای اوردن و منافع منطقه ای ، منافع ملی را فدا میکنند!
    به همین خاطر باید یک مجلس دیگر تشکیل داد که به فکر مشکلات کشور باشد و در هر دو مجلس کسی نتواند دو دوره پشت سر هم نماینده شود!