| کد خبر: 178823 |

◄ آغاز به‌کار اجلاس تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر

چهارمین اجلاس تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر برگزار شد.

تین نیوز

چهارمین اجلاس تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز، چهارمین اجلاس تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی در دریای خزر در حالی برگزار می‌شود که در تاریخ 29 می 2018 کنوانسیون تعیین وضعیت حقوقی دریای خزر به‌عنوان قانون اساسی حاکم بر دریای خزر توسط پنج کشور نهایی و به امضای مسئولان مربوطه رسیده است.

چهارمین نشست بررسی همکاری در زمینه ایمنی دریانوردی دریای خزر امروز با حضور 5 کشور ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در تهران برگزار شد.

به گزارش تین‌نیوز، در این مراسم معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی دریای خزر را به عنوان بزرگ‌ترین دریای بسته در جهان که توسط 5 کشور احاطه شده است قلمداد کرد و افزود: با قرار گیری در مسیر کریدورهای شمال و جنوب و حجم وسیع تردد از منظر ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی از ویژگی‌های قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

هادی حق‌شناس در مورد مباحث این نشست نیز گفت: در این اجلاس به موضوعات مرتبط با ایمنی دریانوردی پرداخته می‌شود؛ در حالی این اجلاس تشکیل می‌شود که کنوانسیون تعیین وضعیت حقوقی دریای خزر به عنوان قانون اساسی حاکم در این دریا توسط 5 کشور نهایی شد و به امضای مسئولان مربوطه رسید و در حال حاضر مراحل استصوابی خود را طی می‌کند و این موضوع بستر مناسبی برای تسریع در تدوین پروتکل تامین ایمنی دریانوردی خزر و ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی و هماهنگ سازی استانداردهای فنی مورد اجرا بر روی ناوگان دریایی عملیات دریایی و همچنین نحوه بازرسی‌های فنی و ایمنی در بنادر تحت حاکمیت کشورهای حاشیه دریای خزر است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: به دنبال انعقاد موافقتنامه همکاری در زمینه امنیت دریای خزر در مورخ 28 نوامبر 2010 باکو، آذربایجان بین کشورهای حاشیه خزر، کشورهای همسایه در خزر اقدام به برگزاری اولین جلسه بررسی پیش نویس پروتکل همکاری در زمینه تامین ایمنی دریانوردی در تاریخ 17 تا 18 نوامبر 2016 و تهیه پیش نویس اولیه پروتکل ایمنی وامنیت در دریای خزر کردند.

حق‌شناس اضافه کرد: پس از آن اجلاس دوم 15 تا 16 مارس 2017 در کشور ترکمنستان و اجلاس سوم 28 تا 29 می 2018 در تهران برگزار شد و پیش‌نویس حاضر با 9 ماده تدوین شد، اما هنوز به دلیل تحفظ کشور آذربایجان در اجلاس سوم در تهران مورد تصویب نهایی و امضای طرفین قرار نگرفته است.

وی به مهمترین موارد قابل اشاره به استناد مفاد ماده 3 پیش‌نویس پروتکل اشاره کرد و گفت:‌ تصویب چارچوب قوانین بین‌المللی قابل اجرا در دریای خزر، ارائه اطلاعات درباره مقررات ملی کشورهای حاشیه خزر در زمینه تامین ایمنی و تبادل تجارب و مساعدت در آموزش جهت افزایش تخصصی کارکنان کنترل و نظارت از این موارد است.

 

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود:‌جلسه امروز درباره بررسی و نهایی سازی متن پروتکل حاضر همچنین تشکیل کارگروه بر اساس ماده 5 به منظور تهیه پیش نویس اسناد پیش‌بینی شده در پروتکل حاضر و تدوین قوانین مورد استفاده تشکیل شده‌اند.

حق‌شناس بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است استانداردهای ارائه شده در کنوانسیون‌ها، پروتکل‌هاو کدهای مصوب سازمان جهانی دریانوردی که حاصل تجربه‌های چند ساله اعضای سازمان مذکور بر روی ناوگان تحت پرچم و آب‌های تحت مسئولیت بنادر است مرجع مناسبی برای تهیه استانداردهای فنی و ایمنی بر اساس شرایط دریانوردی، محیطی و نوع ناوگان متردد در دریای خزر است.

وی گفت: انتظار داریم با تصویب این اسناد ضمن ایجاد چارچوب همکاری‌های بین کشورهای ساحلی در خزر در جهت افزایش ایمنی کشتیرانی تجاری در مورد همسان سازی استانداردهای ایمنی مورد استفاده در اجرای قوانین کشورهای دارای بندر برداشته شود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با تدوین و تصویب تفاهم‌نامه درباره کنترل و بازرسی فنی و ایمنی از کشتی‌های متردد در خزر و ارتقاء سطح بازرسی‌های مذکور شاهد افزایش ایمنی ناوگان تجاری و ایجاد زمینه رقابت عادلانه ناوگان متردد در دریای خزر خواهیم بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.