| کد خبر: 178700 |

◄ دلیل تاخیر در تولید ریل ملی چه بود؟

به‌رغم تلاش‌هایی که راه‌آهن برای تامین داخلی ریل ملی انجام داده است، دلیل اصلی تعلل در تولید ریل‌های ذوب آهن عدم تمکن مالی این شرکت برای تامین شمش موردنیاز برای تولید ریل است.

تین نیوز

یکی از خبرگزاری‌های حوزه حمل‌ونقل، روز پنجم آذرماه امسال گزارشی با عنوان «تعلل راه‌آهن از دریافت 2هزار تن ریل ملی» را روی خروجی سایت خود قرار داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، به‌رغم بررسی‌های عدیده‌ای که در مورد درجه مرغوبیت و نحوه و میزان تولید ریل ملی پیش از این در پایگاه خبری تین‌نیوز و سایر خبرگزاری‌ها صورت گرفته بود، در این گزارش گفته شده است که شرکت راه‌آهن باوجود توافق و تاییدیه‌های قبلی، از دریافت 2هزار تن ریل تولیدی ذوب‌آهن اصفهان امتناع و علت را عدم نظارت بازرسان بر نحوه تولید ریل‌ها عنوان می‌کند.

نخست وزارت راه‌وشهرسازی دو سال قبل، قراردادی برای واردات ریل از هند امضا کرده بود که با تایید ریل‌های تولیدی در شرکت ذوب آهن این قرارداد عملا لغو شد. از آن زمان تاکنون بحث‌های بسیاری پیرامون تولید ریل ملی بین شرکت ذوب آهن و شرکت راه‌آهن در گرفته است.

معاون فروش ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: ما نخست موفق به تولید ریل U33 شدیم و سپس بر اساس نیاز کشور موفق به تولید ریل UIC60 نیز شدیم.

دشتیانه

احسان دشتیانه افزود: تولید این نوع ریل پس از انجام آزمایش‌های بسیار در طول یک سال و نیم گذشته، به تولید انبوه رسیده است و در صورت تامین مالی قرار است این نوع ریل در تیراژ بالا تولید شود.

یک کارشناس حمل‌ونقل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما دلیل اصلی تعلل تولید ریل به‌رغم تلاش‌هایی که راه‌آهن برای تسهیل پروسه تامین داخلی ریل انجام داده است را عدم تمکن مالی این شرکت برای تامین شمش موردنیاز برای تولید ریل دانست و ریل‌هایی وارداتی قبلی از کشور هند را نیز فاقد کیفیت مطلوب عنوان کرد.

این کارشناس صنعت ریلی افزود: باید شرایط همکاری دو شرکت راه‌آهن و ذوب آهن برای تولید انبوه ریل تا سقف فعلیِ 40 هزار تن ریل UIC60- با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور در عرصه بین‌الملل- فراهم شود.

این در حالی است که معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن پیش از این نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز اعلام کرده بود که راه‌آهن آمادگی خرید ریل‌های تولید شده در شرکت ذوب‌آهن را دارد.

مازیار یزدانی اضافه کرد: ریل‌های UIC60 به تایید شرکت راه‌آهن رسیده و در هر مرحله از مراحل تولید نیز بررسی‌های کیفی برابر با استانداردهای UIC روی آنها صورت می‌گیرد.

مازیار-یزدانی-1

حالا پس از این بحث‌ و بررسی‌ها، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پاسخ خبرگزاری‌ای که ادعای عدم تایید تولیدات ریل ملی توسط این شرکت را مطرح کرده بود، به‌طور مبسوط و با ذکر تاریخ و نحوه تایید ریل‌های تولیدی داده است.

بر اساس پاسخ شرکت راه‌آهن، این شرکت ادعا دارد که برخلاف برخی سوء برداشت‌ها درخصوص عدم همکاری با شرکت ذوب‌آهن اصفهان در زمینه تحویل ریل ملی، همواره نهایت هماهنگی و همراهی و انعطاف را با این شرکت در زمینه تولید ریلی ملی در طول سال‌های اخیر داشته و حسن نیت خود را در عرصه‌های مختلف از جمله چارچوب قرارداد و نحوه پرداخت نشان داده است‌.

راه‌آهن اعلام کرد: البته در این مسیر، امنیت جابه‌جایی مسافر و حمل‌ بار از بالاترین اولویت برخوردار است. بنابراین و بر اساس اسناد و اطلاعاتی که تا پیش از این بارها نیز از سوی رسانه‌ها‌ منتشر شده است، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران درخصوص نظارت‌های فنی در خرید ریل، نهایت دقت و جدیت را انجام داده و بحث استانداردهای کیفی، همواره به عنوان مهم‌ترین اولویت از دید متولیان آن مطرح بوده و هست.

در ادامه توضیحات شرکت راه‌آهن آمده است: شرکت راه‌آهن قرارداد خرید ۴۰ هزار تن ریل U33 را در تاریخ ۱۳۹۵/۸/۲۵ با شرکت ذوب‌آهن اصفهان منعقد و در پی آن، این شرکت متعهد به تحویل ریل‌های مذکور به راه‌آهن مطابق استاندارد بین‌المللی طی مدت ۵ ماه شد، پس از انتخاب و معرفی موسسه بازرسی کننده، شرکت مذکور در چندین نوبت از جلسه در تاریخ ۱۳۹۶/۲/۳۱ و در تاریخ ۱۳۹۶/۵/۱ اعلام کرد که برنامه تولید ریل طی هفته آتی آغاز خواهد شد که البته هر بار تولید ریل به دلایل فنی به تاخیر افتاد و عملا تولید ریل از تاریخ ۱۳۹۶/۷/۴ آغاز و طی ۸ روز از تاریخ مذکور تا ۹۶/۷/۱۲ در حدود ۱۰۰ تن ریل U33 نورد و مجددا به جهت برخی دلایل فنی خط نورد ریل متوقف شد.

این شرکت می‌افزاید: شرکت ذوب‌آهن اصفهان در آذرماه، دی‌ماه و بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ به صورت منقطع در حدود ۴۰۰ تن دیگر ریل U33 نورد شد، برای انجام آزمایشات کیفی مورد نیاز برای تطبیق با استاندارد مربوطه، نمونه‌های لازم از سوی شرکت ذوب‌آهن به آزمایشگاه مورد تایید ارسال شد که نتایج این آزمون‌ها، باوجود آماده شدن در اواخر بهمن ماه در اختیار مؤسسه بازرسی‌کننده قرار نگرفت.

راه‌آهن توضیح داد که با پیگیری راه‌آهن به منظور بررسی وضعیت تولید ریل و آزمایش آن، جلسه‌ای در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ با حضور نمایندگان طرفین و موسسه بازرسی‌کننده برگزار و مقرر شد نتایج آزمون‌ها در اختیار شرکت «بیرووریتاس» قرار گرفته و نواقص اسناد و مدارک فنی برای صدور گواهی کیفیت ریل‌ها برطرف شود، با وجود پیگیری‌های مستمر، روند آماده کردن اسناد و مدارک و تحویل آنها به موسسه بازرسی کننده تا اواخر اردیبهشت ۱۳۹۷ به طول انجامید، پس از تحویل این مدرک و بررسی مطابقت آنها با مشخصات فنی و استاندارد ریل، گواهی کیفیت مربوط به ریل‌های مورد اشاره در خردادماه جاری برای حدود ۵۴۵ تن ریل (U33) (46E2) ارائه شد.

در پی این اقدامات، هماهنگی‌ها و اقدامات لازم برای چگونگی تحویل این ریل‌ها انجام گرفت و با ارسال واگن، تحویل‌گیری محموله مذکور از ۲۷ خردادماه ۱۳۹۷ شروع شد، بسته‌بندی، بارگیری و تحویل ریل‌های مذکور که شامل حدود ۵۰۰ تن ریل ۱۸ متری می‌شود تا اواخر تیرماه سال جاری به طول انجامید، از سوی دیگر تاکنون راه‌آهن، چندین بار برنامه زمانبندی تولید و تحویل مابقی ریل‌های موضوع قرارداد از سوی ذوب‌آهن را درخواست داشته که امیدواریم به زودی دریافت کنیم و در حال حاضر پس از ۲۲ ماه، حدود ۱.۴ درصد از ریل‌های موضوع قرارداد تحویل شده است.

بنابراین براساس آنچه یاد شد، حسب ضوابط و استانداردها، همه ریل‌های تولیدی (به‌طور مشخص هر بخش) توسط شرکت ذوب‌آهن قبل از هرگونه بهره‌برداری باید از طریق یک موسسه استاندارد مورد آزمایش و تایید قرار بگیرد و در غیر این صورت هیچ‌گونه بهره‌برداری از آنها مجاز نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.