| کد خبر: 178643 |

◄ به هیچ توافقی برای کاهش تولید نفت ملحق نمی‎شویم

وزیر نفت پیش از آغاز به‎کار رسمی نشست ۱۷۵ اوپک، بار دیگر تاکید کرد که ایران به هیچ توافقی مبنی بر کاهش تولید نفت ملحق نمی‎شود.

تین نیوز

وزیر نفت پیش از آغاز به‎کار رسمی نشست ۱۷۵ اوپک، بار دیگر تاکید کرد که ایران به هیچ توافقی مبنی بر کاهش تولید نفت ملحق نمی‎شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت نفت، ، بیژن زنگنه پیش از آغاز نشست اوپک گفت: کاهش ۱.۳ تا ۲.۴ میلیون بشکه‎ای سطح تولید، رقم‎هایی است که مطرح شده و قرار است درباره این ارقام بحث شود. سرانجام اوپک باید درباره ارقامی که برای اکثریت اعضا قابل‎قبول است، تصمیم بگیرد.

وزیر نفت با بیان این‎که ایران با کاهش تولید اوپک مشکلی ندارد و این مسئله به تصمیم اکثریت اعضا وابسته است، یادآور شد: ایران تا زمان رفع کامل تحریم‎ها به هیچ توافقی برای کاهش تولید ملحق نمی‎شود.

وی قیمت مناسب برای هر بشکه نفت را ۶۰ تا ۷۰ دلار عنوان کرد و گفت: به نظرم این قیمت برای بیشتر اعضای اوپک قابل‎قبول است، اما این‌که روی چه میزان تولیدی توافق شود، در نشست پشت درهای بسته مشخص می‎شود.

خبرنگاری از زنگنه پرسید آیا دیگر اعضای اوپک با مستثنا شدن شما موافق هستند، که وزیر پاسخ داد: آن‌ها باید شرایط ما را درک کنند و انتظار داریم با ما همکاری کنند. این حداقل همکاری است. اما اگر آن‌ها نخواهند این کار را انجام دهند، ما تصمیم دیگری را نمی‎پذیریم.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی درباره مهم‎ترین ماموریت و مسئولیت مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت ایران، به عبور از تحریم‌ها اشاره کرد و به این سوال که آیا دولت ایران می‌تواند با توجه به تحریم‌ها بودجه سال آینده را متعادل کند، پاسخ مثبت داد و گفت: قیمت نفت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، حدود ۵۰ دلار برای هر بشکه است.

از خروج قطر از اوپک ناراحت هستم، زیرا از نظر تاریخی قطر یکی از نزدیک‌ترین اعضا و یکی از نزدیک‌ترین دوستان ایران است. من به وزیر انرژی قطر گفتم شما اوپک را ترک می‎کنید، اما منطقه را ترک نمی‎کنید.

وی این را هم گفت که ایران مذاکره‎ای درباره توسعه مشترک میدان‌ها با قطر ندارد، اما باید برای انتقال داده‎ها و مدیریت میدان‎ها با اطلاعات منسجم‎تر باهدف منتفع شدن دو کشور به هم نزدیک‎تر شویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در اوپک باقی می‎ماند، گفت: ما یکی از اعضای بنیان‎گذار اوپک هستیم و می‎خواهیم اوپک را حفظ کنیم. این تنها سازمان جهان سوم است که کمی در اقتصاد جهان تاثیر دارد.

زنگنه با بیان این‎که فکر می‎کنم اوپک به حصول توافق نزدیک است، ادامه داد: پیش از رسیدن به تصمیم نهایی، نمی‎توانم بگویم، اما فکر می‌کنم که به توافق نزدیک هستیم. البته زمان‌بندی ممکن است مورد بحث قرار گیرد.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‎که آیا از پیشرفت اروپا در زمینه ایجاد کانال تبادل مالی راضی هستید، ادامه داد: من زمانی راضی خواهم بود که این کانال اجرایی شود. افراد ما و کارشناسان اروپایی در حال مذاکره (درباره زمان اجرا) هستند. ازنظر من وقتی توافق نهایی به دست آمده است که این هدف عملیاتی شود.

وی ادامه داد: ما با کشورهای اروپایی برای یافتن راهی برای دریافت درآمدهای حاصل از صادرات نفت و خرید دارو و دیگر کالاهای مورد نیاز مذاکره می‌کنیم. این موضوع، نیازمند نهایی شدن مقررات در اتحادیه اروپاست که تاکنون نهایی نشده است. همه چیز در دست طرف اروپایی است و ما درحال دریافت نشانه‎های مثبت از آن‌ها هستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.