| کد خبر: 178553 |

◄ عملکرد مطلوب سازمان راهداری در حوزه IT

بستر لازم برای صدور بارنامه الکترونیکی در این سازمان آماده است. فرامرز مداح، قائم‌مقام رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور فن‌آوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری با اعلام این خبر گفت: در حوزه IT سازمان راهداری خوب عمل کرده و توسعه سیستم‌هایی مانند مدیریت سوخت، جاده‌ها و غیره از طریق سیستم‌های IT نشانگر این پیشرفت است.

تین نیوز

بستر لازم برای صدور بارنامه الکترونیکی در این سازمان آماده است. فرامرز مداح، قائم‌مقام رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور فن‌آوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری با اعلام این خبر گفت: در حوزه IT سازمان راهداری خوب عمل کرده و توسعه سیستم‌هایی مانند مدیریت سوخت، جاده‌ها و غیره از طریق سیستم‌های IT  نشانگر این پیشرفت است.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مداح در نهمین نشست شورای لجستیک کشور بابیان اینکه ۶۰۰ هزار راننده ۴۳۰ هزار کامیون باری، ۱۴۱ مرکز معاینه فنی در کشور وجود دارد که همه این مجموعه‌ها به‌صورت کاملاً برخط به یکدیگر متصل هستند گفت: به این‌صورت که زمانی بارنامه برخط صادر می‌شود کنترل خواهد شد که آیا ناوگان موردنیاز با داشتن شرایط فعالیت فعال است یا نه؟ راننده دارای شرایط حمل‌ونقل کالا هست یا نه؟ بعد از احصا دیگر موارد درنهایت می‌تواند شرکت حمل‌ونقلی بارنامه را صادر کند.

او با اشاره به اینکه  بستر فعالیت الکترونیکی برای حمل‌ونقل جاده‌ای فراهم است افزود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درحال‌حاضر به‌صورت کاملاً الکترونیکی می‌تواند بارنامه صادر کند و می‌توان صاحب کالا و نوع کالا را به‌صورت برخط رصد کرده و به راننده متصل کند بااین‌حال در شرایط فعلی این راه‌کارها دارای مشکلاتی هستند.

مداح با تأکید براینکه برخی از امکانات مستقر مانند سالن‌های اعلام بار در مناطق دپوی بار مربوط به سیستم‌های حمل‌ونقل قدیمی و زمانی است که ناوگان در شبکه سیر محدود بوده است ادامه داد: امروزه ۱۵۰ هزار کامیون مازاد در شبکه سیر وجود دارد و بااینکه به دولت پیشنهادشده است برای مدیریت آن‌ها دست به اسقاط ناوگان فرسوده بدون جایگزینی بزند؛ اما این پیشنهاد از سوی دولت موردپذیرش قرار نگرفت. بخشی از مسائل و مشکلات موجود کشور مانند قاچاق کالا و دیگر مسائل به مسئله افزایش ناوگان بازمی‌گردد که باید این مشکل را به‌صورت جدی برطرف کرد.

او با تأکید براینکه برای استفاده از سیستم‌های هوشمند در این حوزه مشکلات قانونی نیز وجود دارد افزود: قانون تجارت موجود مربوط به سال ۱۳۶۰ است و امروزه با شرایط جدید نیازمند به‌روزرسانی این قانون هستیم؛ زیرا این قانون باعث شده است تا نتوانیم برخی اقدامات الکترونیکی و هوشمندسازی را در این حوزه پیاده‌سازی کنیم.

قائم‌مقام رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور فن‌آوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری ادامه داد: ۳۵درصد کالاهای ما در سالن‌های اعلام بار جابه‌جا می‌شود و بسیاری از این سالن‌ها مانند نسیم شهر توانایی و ظرفیت لازم را برای هوشمندسازی دارا هستند.

مداح بابیان تاریخچه ایجاد بازارگاه‌های الکترونیکی در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: ما در سال‌های اولیه هدف‌گذاری کرده بودیم تا بتوانیم بدون مراجعه افراد به سالن‌های بار و مراکز توزیع از طریق فضای مجازی اعلام بار صورت گیرد که درحال‌حاضر نیز این سازمان در تلاش است تا به همین سمت حرکت کند.

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه افتتاح شرکت‌های هوشمند حمل‌ونقل باعث حذف شرکت‌های سنتی نمی‌شود گفت: با رویکرد و قوانینی که برای افتتاح این شرکت‌ها درنظر گرفته‌شده است شرکت‌های سنتی نیز می‌توانند به شرکت‌های حمل‌ونقلی هوشمند بدل شده و به‌صورت الکترونیکی به فعالیت خود ادامه دهند.

او با اشاره به اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل هوشمند تازه تأسیس نیازمند دارا بودن ناوگان ملکی نیستند گفت: بااین‌حال طبق پیشنهاد ما قرار است که شرکت‌های هوشمند تازه تأسیس به‌جای دارا بودن ناوگان ملکی دو برابر سرمایه بارنامه‌های صادره را داشته باشند تا به‌مجرد رسیدن بار هزینه حمل‌ونقل به راننده به‌صورت نقدی پرداخت شود زیرا درحال‌حاضر ۹۸ درصد از سیستم پرداخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به‌صورت پس‌کرایه بعد از تحویل بار صورت می‌گیرد که همین مسئله باعث معضلات و طرح شکایات بسیاری از سوی رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقلی شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.