| کد خبر: 178498 |

شهرام آدم‌نژاد در نهمین کارگروه لجستیک کشور مطرح کرد:

◄ تشریح استراتژی لجستیک ایران در دو دهه آینده

لجستیکی که می‌خواهیم در 20 سال آینده گسترش دهیم به شدت تحت تاثیر سرمایه‌گذاری چین در این راه خواهد بود؛ چراکه این کشور 1400 میلیارد دلار سرمایه گذاری در مسیر حمل‌ونقل آسیا اروپا انجام داده که اگر ما «هاب»های لجستیک درستی ایجاد نکنیم از این راه عقب می‌مانیم.

تین نیوز

نهمین کارگروه لجستیک کشور در دو پنل صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این دو پنل با موضوعات موانع و راهکارهای شکل‌گیری شرکت‌های توانمند لجستیک از منظر حقوق و اجرای در پنل اول و موضوع بازارگاه‌های الکترونیکی حمل‌ونقل بار در پنل دوم برگزار شد.

معاون‌حمل‌ونقل وزیر راه و شهر سازی در اولین سخنرانی این همایش گفت: حوزه حمل‌ونقل حوزه مورد علاقه بنده است که به مدت 27 سال است در آن کار کرده‌ام.

شهرام آدم‌نژاد ادامه داد: جا دارد که ار آقای تقی‌زاده به‌عنوان شروع کننده و پیشران قوی مباحث حوزه لجستیک تشکر کنم.

اوادامه داد: بخش حمل‌ونقل به شدت نیاز به نزدیکی و در کنار هم بودن بازیگران آن دارد. بنابراین امیدوارم که جناب تقی‌زاده از این پس نیز قبول کنند و در جلسات ما شرکت کنند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما در زمینه مُدهای مختلف لجستیک مشکلات عدیده‌ای داریم که شامل شبکه زیر ساخت و بهره‌برداری نیز می‌شود. در این حوزه‌ها یکپارچگی را خیلی سخت می‌بینبم. چرا که در این زمینه تقسیم قدرت به درستی صورت نگرفته است و این مشکلی است که ممکن است در آینده نیز دچار آن شویم. اما امیدوارم که در این زمینه‌ها بتوانیم از توان بخش خصوصی استفاده کنیم.

آدم‌نژاد تصریح کرد:  بنده فکر می‌کنم به جای آموزش به بخش خصوصی باید تقسیم قدرت خوبی صورت بگیرد تا این بخش جایگاه خود را پیدا کند و نقش خود را نیز به عنوان بازیگر اصلی این حوزه ایفا کند. در این صورت است که مطمئن هستم در این حوزه می‌توانیم مفید و مثمر ثمر باشیم.

وی در ادامه افزود: در رابطه با بحث لجستیک سال‌هاست که در گروه‌های مختلف دانشگاهی مطالبی گفته شده است. اما به غیز از مراکز نظامی در این حوزه کاری صورت نگرفته است؛ دلیل این موضوع هم این است که با بازیگران اصلی آن برنامه‌ها پیگیری نشده است.

آدم‌نژاد به ذکر مثالی پرداخت و گفت: ما معمولاً راه‌آهن و یا فرودگاهی می‌سازیم و بعد منتظر می‌مانیم تا برایش واگن یا مسافر تهیه کنیم. در حوزه لجستیک هم اوضاع به همین منوال است. زمانی که مدیریت انبارها مطرح بود به جز صاحبان انبار بقیه بخش‌ها حضور داشتند. این موضوع نشان می‌دهد که بدون بازیگران اصلی‌، خروجی و عملکرد خوبی نخواهیم داشت.

آدم‌نژاد اظهار داشت: ما لجستیک را برای مدیریت صرفه‌جویی پایه‌گذاری می‌کنیم و بدون این بازیگران امکان کاهش هزینه وجود نخواهد داشت و  فقط زیرساخت‌ها توسعه خواهد یافت. در بحث امایش سرزمین و لجستیک که آقای صفری مقدم و تقی‌زاده بررسی‌های خوبی برای آن انجام داده‌اند. و بنده هم فکر می‌کنم که کاتالیزور و تسهیل‌کننده خوبی در این راه خواهم بود.

به گفته وی، ما باید از دیدگاه سامانه‌ای به لجستیک نگاه کنیم که این نگاه سه رویکرد دارد؛ اول  بحث کاهش هزینه‌ها، دوم پاسخگو بودن صنعت لجستیک و سوم چابکی و سرغت انجام آن. اگر بتوانیم هر سه این دیدگاه‌ها را اجرایی کنیم؛ راه هموارتر و وضعیت بهتر خواهد شد.

آدم‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در حال حاضر وجود 22 درصد از بارهایی که از مبادی جنوب تهران وارد می‌شوند به مناطق مرکزی کشور می‌روند و مفهوم این کار این است که این فرآیند به درستی صورت نمی‌گیرد و راه اضافه‌ای طی می‌شود؛  اگر این فرآیند به درستی طی شود در اقتصاد کشور و قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار است.

معاون وزیر راه افزود: لجستیکی که می‌خواهیم در 20 سال آینده گسترش دهیم به شدت تحت تاثیر سرمایه‌گذاری چین در این راه خواهد بود؛ چراکه این کشور  1400 میلیارد دلار سرمایه گذاری در مسیر حمل‌ونقل آسیا اروپا انجام داده که اگر ما «هاب»های لجستیک درستی ایجاد نکنیم از این راه عقب می‌مانیم.

آدم‌نژاد خاطرنشان کرد: حوزه حمل‌ونقل بار منطقه نزدیک به 500 میلیاد دلار هزینه‌کرد دارد که سهم ما باید از عدد 1.5 درصدی در این حوزه بیشتر شود.

وی یادآورشد: برای افزایش بهره‌وری و کارآئی در حوزه لجسیتک  5 اقدام استراتژیک را معرفی می‌کنیم، که هوشمند و مدرن‌سازی شبکه و زیرساخت‌ها، یک‌پارچه‌سازی فرآیند و سیستم‌های اطلاعاتی واسناد حمل بار، تسهیل شکل‌گیری شرکت‌های لجستیکی و حمل ترکیبی، بکارگیری ابزارهای نوین حمل‌ترکیبی و ایجاد مراکز لجستیک و پایانه‌های ترکیبی حمل بار از جمله آن هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.