| کد خبر: 178485 |

مدیرکل راه‌آهن قم:

◄ نقشه انتقال بار تدوین شد

زیرسازی اتصال گمرک قم به راه‌آهن در حال اتمام است.

تین نیوز

عملیات زیرسازی اتصال گمرک قم به راه‌آهن که از ابتدای امسال آغازشده در حال اتمام است و چنان‌چه نقدینگی لازم تزریق شود تا پایان امسال نهایی می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیر کل راه‌آهن قم، با اعلام این مطلب گفت: در طراحی این خط از مشاور بخش خصوصی کمک گرفته‌شده و تاکنون ۷۰ درصد زیرسازی این بخش انجام‌شده که امیدواریم با تزریق اعتبار تا ماه آینده زیرسازی انجام و سپس عملیات روسازی آغاز شود.

محسن اعتماد بابیان این‌که در این منطقه چشمه‌های زیادی از بار وجود دارد که به شبکه ریلی متصل نیست، گفت: در این زمینه برنامه‌ای برای بازاریابی و شناسایی چشمه‌های بار طراحی‌شده و در این راستا جلساتی با صاحبان بار و کارخانه‌داران برگزارشده که نتیجه این امر، رشد و استقبال از انتقال باربر روی ریل در این اداره کل بوده است.

 طراحی نقشه باری

او بابیان این‌که درحال حاضر ۱۸ میلیون تن بار در صف انتقال به ریل قرار دارد و با شناسایی چشمه‌های متعدد بار، حجم عظیمی از مصرف سوخت در کشور کاهش خواهد یافت، گفت ظرفیت انتقال بار به ریل در این اداره کل بسیار بالاست که در همین رابطه نقشه انتقال بار تدوین‌شده است.

اعتماد با اشاره به این‌که مناطقی مانند منطقه ویژه سلفچگان، گمرک قم، شهرک شکوهیه و سیلوی گندم شهید نخعی قم از جمله چشمه‌های بار شناسایی‌شده توسط اداره کل راه‌آهن قم است، گفت: گمرک قم در فاصله سه کیلومتری ایستگاه گار قرار دارد و بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای با گمرک منعقد و قرار شده تا سالانه یک‌میلیون تن بار از این گمرک به ریل منتقل شود.

وی بابیان این‌که اداره کل راه‌آهن قم در چهار مسیر جنوب، جنوب شرق، محور جدید و قدیم به تهران قرار دارد و تعدادی از قطارهای باری از این مسیر عبور می‌کنند، افزود: تمامی قطارهایی که به سمت قم حرکت می‌کنند در ایستگاه مانوری قم، تنظیم و تشکیل‌شده و به مقاصد مختلف اعزام می‌شوند تا آنجا که روزانه بالغ‌بر ۳۰ رام قطار باری از این ایستگاه عبور کرده و تخلیه و بارگیری می شوند.

 شناسایی چشمه‌های بار

وی با تاکید بر این‌که بر اساس محاسبات سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی، انتقال هر تن کیلومتر بار با قطار ۴۰ سی‌سی صرفه‌جویی سوخت به دنبال دارد، گفت: بر این اساس، با یک محاسبه کوچک می‌توان دریافت که انتقال بار به ریل در صرفه‌جویی مصرف سوخت چه مزایایی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

 انتقال سه میلیون تن بار به ریل با اتصال سواریان به سلفچگان

وی با اشاره به اینکه فاصله ایستگاه سواریان تا منطقه اقتصادی ویژه سلفچگان یازده کیلومتر است، افزود: ۶۰‌درصد از زیرسازی اتصال این ایستگاه به منطقه اقتصادی سلفچگان انجام‌شده و در تلاش هستیم با کسب ۳۵‌میلیارد تومان اعتبار، این مسیر را تا سال آینده تکمیل کنیم که این امر موجب انتقال سالیانه سه‌میلیون تن بار از جاده به ریل می شود.

مدیرکل راه‌آهن قم اضافه کرد: شهرک شکوهیه نیز هفت کیلومتر با ایستگاه گار فاصله دارد و اتصال آن به شبکه ریلی موجب انتقال سه‌میلیون تن بار به روی ریل می‌شود.

اعتماد گفت: طراحی این مسیر از سوی اداره‌کل راه‌آهن قم انجام و گزارش نهایی آن آماده است و در حال مذاکره برای طراحی مسیر، احداث زیرسازی و امضای تفاهم‌نامه در این باره با شهرک شهید شکوهی هستیم.

 اتصال سیلوی گندم به ایستگاه ساوه تا پایان امسال

اعتماد بابیان اینکه سیلوی گندم در ۱۳ کیلومتری ایستگاه ساوه واقع‌شده است افزود: بااتصال این سیلو به راه‌آهن، سالانه یک‌میلیون تن بار به ریل انتقال می‌یابد که تقریبا ۷۰ درصد آن انجام‌شده و با تزریق نقدینگی، این پروژه تا پایان امسال خاتمه خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین فعالیت باری اداره‌کل راه‌آهن قم به تخلیه بار اختصاص دارد گفت: بار صادراتی به آسیای میانه از ابتدای امسال ۱۵‌درصد افزایش‌یافته و بار کانتینری نیز در مقایسه با ۶ ماه سال گذشته چهار برابر شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.