| کد خبر: 178461 |

◄ خرابی مکرر پله‌های برقی معضل مسافران مترو

سهولت استفاده از حمل‌ونقل عمومی در همه جهان باعث گسترش استفاده بیشتر شهروندان از این سیستم حمل‌ونقلی می‌شود. به همین دلیل در ایستگاه‌های مترو در سراسر دنیا به‌دلیل اختلاف سطح ایستگاه‌ها با سطح خیابان از پله‌های برقی استفاده می‌شود؛ اما در ایران بارها دیده‌شده که به هر دلیل این وسایل رفاهی مهم ازکارافتاده‌اند.

تین نیوز

سهولت استفاده از حمل‌ونقل عمومی در همه جهان باعث گسترش استفاده بیشتر شهروندان از این سیستم حمل‌ونقلی می‌شود. به همین دلیل در ایستگاه‌های مترو در سراسر دنیا به‌دلیل اختلاف سطح ایستگاه‌ها با سطح خیابان از پله‌های برقی استفاده می‌شود؛ اما در ایران بارها دیده‌شده که به هر دلیل این وسایل رفاهی مهم ازکارافتاده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در روزهای گذشته تصاویری از خرابی پله‌برقی در تعدادی از ایستگاه‌های مترو از سوی عده‌ای از شهروندان منتشرشده که در این میان ایستگاه تجریش به‌عنوان بزرگ‌ترین، عمیق‌ترین و درعین‌حال یکی از پرترددترین ایستگاه‌های شبکه متروی پایتخت نیز در گزارش‌ها و تصاویر ارسالی مخاطبان وجود دارد. شهروندان عنوان می‌کنند که برخی از این پله‌برقی‌ها به فاصله کوتاهی از زمان تعمیر مجدداً دچار اشکال شده و از کار می‌افتند؛ طوری که به‌نظر می‌رسد تعمیر مکرر آنها فایده چندانی ندارد و راه‌حل مناسبی برای تغییر وضعیت پله‌برقی‌ها نیست.

ایستگاه متروی تجریش حدود ۱۵ هزار مترمربع مساحت و تقریباً ۳۰ دستگاه پله‌برقی دارد و با توجه به عمق زیاد آن، خرابی پله‌برقی حتی در بخشی از مسیر می‌تواند سالمندان، زنان باردار و کودکان را با مشکل جدی روبه‌رو کند. بعد دیگر اهمیت این تجهیزات، نقش کلیدی آنها در ارائه تصویر مترو به‌عنوان یک ناوگان حمل‌ونقلی کارآمد و سهل‌الوصول برای مسافران است. طبیعی است درصورت خرابی مکرر پله‌های برقی، این تصویر در ذهن شهروندان مخدوش شده و به‌منزله یک نیروی دافعه بر انتخاب این ناوگان از سوی مسافران، تأثیر سوء می‌گذارد.

در مورد خرابی مکرر برخی پله‌های برقی دو سناریو مطرح است؛‌ نخست اینکه شاید عوامل برخی از پیمانکاران تعمیرات را به شکل اساسی و باکیفیتی که باید انجام نمی‌دهند و به همین خاطر راه‌اندازی مجدد پله‌برقی دوام زیادی ندارد. سناریوی دوم نیز این است که اساساً تعمیرات، دیگر پاسخگوی حل مشکل نبوده و یک هزینه زائد است. در این‌صورت شاید تصمیم اساسی برای پله‌برقی‌های درحال بهره‌برداری موردنیاز باشد.

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در واکنش به گزارش‌های شهروندان مذکور درباره خرابی مکرر پله‌برقی در برخی ایستگاه‌ها گفت: پله‌برقی به‌اندازه قطار برای مجموعه بهره‌برداری مترو اهمیت دارد و قطعاً هر زمان با خرابی پله‌برقی روبه‌رو می‌شوید، در همان زمان تمام عوامل فنی و بهره‌برداری درحال تلاش برای رفع مشکل هستند.

به گفته نوبخت، اهمیت ویژه پله‌برقی برای مترو از این بابت است که خرابی آن می‌تواند تبعات بعدی نامطلوبی نظیر اختلال در سلامتی شهروندان و بروز مشکل قلبی و تنفسی بیماران در زمان بالا رفتن از پله‌های معمولی را به‌دنبال داشته باشد.

او بدون اینکه مشکل خرابی مکرر پله‌برقی در ایستگاه‌های مترو به‌ویژه عظیم‌ترین ایستگاه درحال بهره‌برداری (تجریش) را تائید یا رد کند، قول بررسی موضوع را داد و درعین‌حال خاطرنشان کرد: واحد مهندسی شرکت بهره‌برداری مترو مسئولیت دارد روزانه گزارش کارکرد پله‌برقی‌ها را دریافت و جزئیات علت خرابی برخی از آنها و نحوه مداخله پیمانکار را بررسی کند؛ اما درعین‌حال در مورد برخی ایستگاه‌های مترو که سال‌هاست درحال بهره‌برداری هستند، این واقعیت وجود دارد که آنها به دوره تعمیرات اساسی رسیده‌اند؛ بنابراین در مورد برخی از آنها تعمیرات کوچک و موردی پاسخگو نیست. ازاین‌رو درحال برنامه‌ریزی برای تعمیرات اساسی پله‌برقی‌ها هستیم.

به گفته نوبخت حدود ۸۰۰ دستگاه پله‌برقی در شبکه مترو فعال است که واحد مهندسی به‌طور دائمی درحال رصد آن‌هاست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.