| کد خبر: 178301 |

◄ طراحی اولین شبیه‌ساز سه بعدی برج مراقبت پرواز کشور

اولین شبیه‌ساز سه بعدی برج مراقبت پرواز کشور طراحی شد.

تین نیوز

طراحی و ساخت اولین شبیه‌ساز سه بعدی ترافیک هوایی برج مراقبت پرواز کشور در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد‌ پس از حدود دو سال کار مداوم به سرانجام رسید.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد، پس از سال‌ها انتظار برای تجهیز آموزش کنترل ترافیک هوایی کشور به یک شبیه‌ساز سه بعدی قریب به واقع، این انتظار به سرآمد و این پروژه‌ تحقیقاتی با تلاش شبانه‌روزی، مداوم و مشترک محمدرضا بختیاری و سیدسعید قاضی کارشناسان مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد به انجام رسید.

این پروژه، یک تلاش عظیم در عرصه‌ خودکفایی در سطح بین‌المللی هست که دستاوردهای مهمی را در حوزه‌ آموزش، به صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور تقدیم می‌دارد.

 مهارت‌آموزی و حفظ آمادگی کنترلرهای ترافیک هوایی که وظایف خطیر «هدایت پروازها»، «جلوگیری از برخورد پروازها با هم یا با موانع و عوارض زمینی» و «تسریع بخشی و نظم‌دهی به جریان پروازی» را بر عهده‌دارند با شبیه‌ساز مذکور، در یک محیط «قریب به واقع» روی خواهد داد تا خود محیط عملیاتی که محیطی حساس، پراسترس و خطرناک است.

این شبیه‌ساز، با ایجاد شرایط محیطی‌ای هم‌چون پدیده‌های جوی (باران، برف، دید پایین، توفان، ابرهای CB) و هم‌چنین شرایط اضطراری و غیر مترقبه‌ پروازها که کنترلر ترافیک هوایی به‌ندرت در ایام کارآموزی با آن‌ها مواجه می‌شود ولی باید آن شرایط را تجربه، در آن شرایط کسب مهارت کند و برای آن شرایط آمادگی همیشگی داشته باشد، موجب برقراری یک آموزش عمیق و اثرگذار در وی می‌شود.

از دستاوردهای این پروژه: آموزش همراه با آرامش تمامی تکنیک‌های کاری در عین سرعت بخشی به جریان پروازی که موجب افزایش کارایی کنترلر می‌شود.

- کار با انواع ترکیب هواپیماها با performance های متفاوت از هواپیماهای Heavy گرفته تا Light و جنگنده

- شرایط اضطراری (Emergency) و آموزش کنترلر و حفظ آمادگی همیشگی وی برای ارائه‌ی کمک و خدمت هرچه مطلوب به خلبان، برای یک فرود امن

 - ارزیابی ظرفیت فرودگاه و اثر دستورالعمل‌ها، layout فرودگاه و ... در کاهش یا افزایش ظرفیت فرودگاه

- ارزیابی اثر شرایط، دستورالعمل‌ها و... بر ایمنی

- بازآفرینی رویدادهای پروازی برای بررسی‌های کارشناسی، ارزیابی ایمنی و به‌تبع آن آموزش متناسب، برای حصول اطمینان از عدم تکرار آن‌ها

- بازآفرینی رویدادهای پروازی برای بررسی تیمهای بررسی هرچه دقیق‌تر سوانح در سازمان هواپیمایی کشوری، به دلیل شبیه‌سازی علمی و دقیق مانورهای اجسام پرنده و همچنین موانع و عوارض زمینی

- کوتاه‌سازی مدت زمان لازم برای اخذ ریتینگ (صلاحیت کاری) کنترلرها

- ایجاد یک پرونده‌ی دیجیتال آموزشی از عملکرد کارآموز/کنترلر برای ارزیابی مهارت وی و به‌تبع آن تشخیص نقاط ضعف و قوت

 - محیطی همیشه آماده و در دسترس برای بازگرداندن هرچه زودتر کنترلرهایی که به هر دلیل (بیماری، دور بودن از محیط عملیاتی یا توجیه آموزشی) نیاز به گذراندن دوره‌ آموزشی دارند، به محیط عملیاتی و ارائه سرویس

 همه و همه دلایل مهمی هستند که این پروژه را یک شاهکار عملیاتی در حوزه حمل‌ونقل و صنعت هوایی کشور مطرح می‌کند.

شبیه‌ساز ترافیک هوایی ساخته‌شده به دست متخصصان مراقبت پرواز فرودگاه مهرآباد یک طرح دانش‌بنیان برای بررسی، بازبینی، ابداع و یا اصلاح دستورالعمل‌های پروازی و هم‌چنین مسیرهای پروازی نیز است.

اجمالا، می‌توان این پروژه را که موجب «ارتقا ایمنی و آرامش در پروازهای مسافربری کشور» می‌شود، «ارتقا دهنده‌ آمادگی، توانمندی، تسلط و اعتمادبه‌نفس کنترلرهای ترافیک هوایی کشور» تعریف کرد.

 امیدوارم با پشتیبانی مدیران شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور، از این طرح که با پشتوانه‌ تعهد و تخصص کارشناسان مراقبت پرواز به ثمر نشسته است، هرچه سریع‌تر به عنوان یک دستاورد ارزشمند بومی، برای آموزش و توانمندسازی هرچه بیش‌تر کنترلرهای ترافیک هوایی بهره‌برداری شود.

رونمایی از این پروژه‌ی ملی، در ماه جاری و با دعوت از مدیران و متخصصان صنعت هوانوردی کشور صورت خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.