| کد خبر: 178279 |

◄ اختصاص 7.5 میلیارد دلار سرمایه به بخش ریلی

سقف اعتباری که برای بخش ریلی در نظر گرفته شده است ۷.۵ میلیارد دلار است اما مساله مهم این است که از این سرمایه در جای مناسب استفاده شود.

تین نیوز

هم‌زمان با هفته حمل‌ونقل، فردا همایش جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در صنعت حمل‌ونقل ریلی در محل مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در این‌باره گفت: دولت تشویق‌ها و تسهیلاتی را برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در صنعت حمل‌ونقل ریلی و در بخش جابه‌جایی مسافر و حمل بار فعالیت دارند، در نظر خواهد گرفت.

محمدباقر نوبخت افزود: بعد از آماده‌سازی ریل، بهره‌برداری از آن و تامین زیرساخت‌ها مثل تامین واگن و قطار نیز اهمیت ویژه دارد و به این منظور می‌توان از منابع داخلی و سرمایه‌گذاری‌های مختلف استفاده کرد.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن در این‌باره می‌گوید: مشوق‌هایی به منظور حضور بخش خصوصی در صنعت حمل و نقل ریلی در نظر گرفته شده که رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه را محقق می‌سازد.

لیلا موسوی با بیان اینکه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور یک ظرفیت خوب و بی‌نظیر برای بخش خصوصی است تا به واسطه آن وارد سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل ریلی شوند، گفت: از آن‌جایی که قیمت حامل‌های انرژی و سوخت در کشور ما بسیار ارزان است و از آنجاکه که مصرف سوخت در کشور سه برابر سرانه جهانی است، لذا این موضوع بار اقتصادی بسیاری به کشور وارد می‌کند.

او افزود: به‌منظور جبران قیمت پایین سوخت در کشور، ماده ۱۲ طراحی شده و به واسطه این قانون، سرمایه‌گذارانی که در صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند که منجر به انتقال بار از جاده به ریل شود می‌توانند اصل سرمایه خود را به کمک یارانه سوخت دریافت کنند.

موسوی سقف اعتباری که برای این بخش در نظر گرفته شده است را ۷.۵ میلیارد دلار عنوان کرد.

یکی از کارشناسان حمل‌ونقل ریلی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره این توضیحات گفت: این قبیل اقدامات اگر انجام بشود می‌تواند به توسعه صنعت ریلی کمک کند اما مساله مهم این است که از این سرمایه در جای مناسبی استفاده شود.

محمود امامی نوسازی ناوگان ریلی را مهم‌ترین مطالبه بخش خصوصی در زمینه توسعه استفاده از حمل‌ونقل دانست و افزود: توسعه خطوط ریلی در سال‌های اخیر به خوبی انجام شده اما از نظر توسعه ناوگان از کشورهای ریل‌محور حداقل نیم قرن عقب هستیم.

مدیرعامل شرکت ماربین (قطار سبز) تصریح کرد: بنابراین اختصاص بودجه به حمل‌ونقل ریلی مطالبه بخش خصوصی است اما شرایط و ویژگی‌های تخصیص آن در سایه مشارکت‌جویی بخش‌خصوصی نیز مهم است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.