| کد خبر: 178246 |

◄ درخواست رانندگان از حراست گمرک: به مشکلات گمرک بازرگان رسیدگی کنید

دریافت وجوه نامتعارف گاه و بیگاه توسط بعضی از عوامل گمرک از رانندگان، به بهانه‌های واهی از قبیل ناخوانا بودن مدارک، تبدیل به یک رسم و عرف غلط در گمرک بازرگان شده است.

تین نیوز

جمعی از رانندگان ترانزیت در نامه‌ای به مدیر کل حراست گمرک جمهوری اسلامی ایران، از وجود «مشکلات عدیده در حوزه گمرک بازرگان و عدم رسیدگی از طرف مدیریت حوزه مربوطه» خبر داده‌ و خواستار ورود حراست، به این موضوع شده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز، در متن این نامه که در شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی مرتبط با حمل‌ونقل جاده‌ای منتشر شده، آمده است:

«حراست کل گمرک جمهوری اسلامی ایران،

جناب آقای ریاضی

با سلام احترام

پیرو مشکلات عدیده در حوزه گمرک بازرگان و عدم رسیدگی از طرف مدیریت حوزه مربوطه، اینجانبان تعدادی از رانندگان ترانزیت عبوری از این گمرک توجه حضرتعالی را به پاره‌ای از مشکلات جلب  می‌نماییم.

1- موضوع دریافت وجوه نامتعارف گاه و بیگاه توسط بعضی از عوامل گمرک از رانندگان، به بهانه‌های واهی از قبیل ناخوانا بودن مدارک، تبدیل به یک رسم و عرف غلط در این گمرک شده است به‌نحوی‌که چنانچه راننده از پرداخت مبلغ درخواستی امتناع ورزد، قطعا برای عبور ترانزیت با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد بود. این موضوع از در ورود بیجک نویسی شروع شده و تا مامور ارزیاب، مامور کنترل ایکس‌ری، مامور کنترل سگ مواد یاب، مامور اندازه‌گیری سوخت و ... تسری یافته است.

2- تردد افراد غیر از پرسنل گمرک و رانندگان و همچنین نمایندگان شرکت‌ها، در محوطه گمرک عملا حوزه ترانزیت را که باید یک منطقه ایزوله باشد تبدیل به یک بازار آشفته کرده است. به‌نحوی‌که عملا امنیت کامیون‌های عبوری به صفر رسیده و این موضوع منتج شده است به بریدن چادر کامیون‌ها در طول شب و دست‌اندازی به محموله ترانزیتی، سوار شدن افراد قاچاق در داخل محوطه بار بدون اطلاع راننده، باز کردن جعبه کانتینر راننده، باز کردن کابین خود راننده و تهاجم فیزیکی به راننده، بازکردن پلمب بار، جاسازی مواد قاچاق از قبیل گازوییل و سیگار و داروهای ممنوعه و از این قبیل در کامیون. چنانچه راننده متوجه موضوع شود و اعتراض نماید، همان افراد غیر مسئول داخل محوطه ، فرد راننده را تهدید جانی می‌کنند.

3- همانگونه که اطلاع دارید در سنوات و ماه‌های گذشته رانندگان بی‌گناهی به دلیل جاسازی مواد مخدر در داخل محموله در کشورهای اروپایی و ترکیه ضمن بازرسی، دستگیر و روانه زندان شده‌اند این درصورتی است که گمرک بازرگان در ظاهر بالاترین کنترل و بازرسی را در حین عبور انجام داده و از قضا چیزی کشف نکرده است و بلافاصله که کامیون وارد گمرک ترک می‌شود، کنترل و بازرسی ترک‌ها منجر به کشف شده می‌شود. چگونه است که بازرسی‌های داخل کشور خودمان این مواد را کشف نکرده‌اند؟ آیا کسی پاسخگوی اتلاف عمر و زندگی و سرمایه آن راننده بی‌گناه خواهدبود؟ از طرفی عدم کنترل صحیح داخل گمرک بازرگان منجر به این شده که کشورهای اروپایی و ترک، دیدگاه کاملا منفی نسبت به کامیون ایرانی داشته باشند به‌طوری‌که در مرزهای ورودی اتحادیه اروپا این کامیون‌ها روزها در صف کنترل معطل می‌مانند. امروز به شکلی شده است که اگر کامیون ایرانی به گیت ورودی گمرک اتحادیه می‌رسد، بدون بحث به بازرسی‌های شدید هدایت می‌شود که نتیجه آن تخریب محموله ترانزیتی، تحمیل هزینه‌های مضاعف و مسائل روحی روانی است.

4- متاسفانه در شرایط امروز کشور عزیزمان در تقابل با تحریم‌های ظالمانه غرب، سیستم کنترل و خروجی گمرک بازرگان عملا به یک مشکل لاینحل تبدیل شده است در شرایطی که رئیس جمهور محترم برنامه ارتقای حجم مبادلات ایران و ترکیه را 3 میلیارد دلار هدف گذاری نموده، عملا با شرایط گمرک بازرگان این هدف بیشتر به یک آروزی دست نیافتنی می‌ماند تا به یک برنامه عملیاتی. حضرتعالی استحضار دارید این حجم از تجارت توسط این ناوگان و عمدتا توسط گمرک بازرگان باید ترانزیت شود حال تصور می‌کنید با عدم رسیدگی به مشکلات حوزه مذکور، این مهم انجام می‌شود؟

جناب آقای ریاضی؛

از حضرتعالی دعوت می‌شود شخصا به منطقه سفر کنید و از نزدیک درددل رانندگان را بشنوید بدون شک با حضور فیزیکی حضرتعالی گره بسیاری از این مشکلات را باز خواهد کرد».               

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جعغر 0 0

    باسلام امروز دوم مرداد 99 از دست این قاچاقچیان سیگار که همراه سیگار مواد در زیر ماشین های ایرانی و غیره میذارن به تنگ آمدیم خدایش کسی هم نیست جلوی این جانوران رو بگیره بیشتر از راننده و مامور گمرگ این آدمها هر جور دلشون میخواد رفت وآمد میکنن کسی نیست به دادمون برسه