| کد خبر: 178177 |

همزمان با افزایش قیمت قیر انجام شد:

◄ راه‌حل جدید سازمان راهداری برای نگهداری از رویه راه‌ها

حجم تراشه آسفالت تولیدشده در راه‌های کشور سالانه در حدود 2 / 1 میلیون تن است که این حجم تراشه حاوی حداقل 40 هزار تن قیر است و ارزش ریالی آن حدود 100 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

تین نیوز

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در خصوص افزایش قیمت قیر و تاثیر آن بر نگهداری راه‌ها به دلیل بودجه ناکافی و عدم تخصیص منابع به موقع، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در کنار مرکز تحقیفات راه مسکن و شهرسازی به دنبال راهی برای افزایش سطح کارایی آسفالت و بهینه کردن وضعیت راه‌ها بود.

در همین راستا دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان متولی برنامه‌ریزی پروژه‌های نگهداری روسازی راه‌های کشور، اخیرا با تهیه یک شیوه‌نامه و ابلاغ آن به تمام ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها نحوه استفاده مجدد از این مصالح را تدوین و ابلاغ کرده است.

موضوعی که می‌تواند ضمن صرفه‌جویی در هزینه کرد اعتبارات، پایانی  بر بزرگ‌ترین چالش مربوط به تولید قیر در کشور باشد.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص این طرح به خبرنگار ما گفت: مصالح تراشه‌های آسفالت در سطح راه‌های کشور جمع‌آوری و برای اولین بار به‌صورت گسترده در حوزه روکش آسفالت و نگهداری رویه راه‌ها مورداستفاده قرار گرفت.

او با اشاره به این‌که سالانه حجم زیادی از رویه‌های آسفالتی راه‌ها به علت انجام عملیات لکه‌گیری و بهسازی راه، تراشیده و عمدتاً مورد استفاده صحیح و مفید قرار نمی‌گرفت، توضیح‌داد: با توجه به هزینه بالای قیر که به دلیل افزایش نرخ ارز در سال جاری چند برابر شده است و هم‌چنین  تهیه و حمل مصالح و تولید آسفالت که خود در بخش های مختلف بسیار سخت و چالش آفرین است، استفاده از تراشه آسفالت و بازیافت آن‌یکی از راهکارهای مهم در سطح جهان بوده و جزو مسائل مهم در حوزه نگهداری رویه راه‌ها به شمار می‌رود. 

 اکبری حجم تراشه آسفالت تولیدشده در راه‌های کشور را سالانه در حدود 2 / 1 میلیون تن  اعلام کرد و ادامه داد: این حجم تراشه حاوی حداقل 40 هزار تن قیر است و ارزش ریالی آن حدود 100 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به گفته این مسئول در سازمان راهداری در صورت استفاده از 25 درصد مصالح تراشه آسفالت در مخلوط‌های آسفالتی گرم، تا 15 درصد در قیمت تمام‌شده تولید آسفالت صرفه‌جویی می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.