| کد خبر: 178153 |

◄ توقف کامیون‌ها در مرز بازرگان به دلیل مطالبه غیرقانونی گمرک

مطالبه ثبت سفارش برای کالاهای خریداری‌شده تحت شرایط اعتبار اسنادی در مرز ورودی ضرورتی نداشته و مسبوق به سابقه در هیچ کشوری نیست.

تین نیوز

 رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران با انتقاد از مطالبه ثبت سفارش کالا در مبادی ورودی توسط گمرکات اجرایی و درخواست اجرای کنوانسیون کارنه‌تیر توسط مقامات گمرکی گفت: انتظار داریم مسئولین محترم اجرایی کشور چنانچه تسهیلاتی برای فضای کسب‌وکار ایجاد نمی‌کنند حداقل از صدور دستورالعمل داخلی سلیقه‌ای و دست‌وپاگیر و آنی خودداری کرده و عرصه را برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و صاحبان کالا تنگ نکنند.

یونس جاوید

 یونس جاوید افزود: مسئولین محترم گمرک بازرگان تاکنون به‌موجب بخشنامه‌های صادره اقدام به مطالبه ثبت سفارش کالاهای وارداتی برای مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی داشتند که از تاریخ 30 آبان سال جاری بر اساس دستورالعمل داخلی صادره گمرک بازرگان اقدام به مطالبه ثبت سفارش کلیه کالاهای وارداتی به مقاصد داخلی ایران اعم از مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری و گمرک را داشته که منجر به توقف کامیون‌ها در مرز شده است.

وی گفت: اصولاً کالاهایی که تحت شرایط اعتبار اسنادی خریداری می‌شوند قبلاً ثبت سفارش آنان در سازمان صمت انجام‌شده و بعداً اقدام به گشایش اعتبار اسنادی در بانک‌های کشور می‌شود. لذا مطالبه ثبت سفارش برای کالاهای خریداری‌شده تحت شرایط اعتبار اسنادی در مرز ورودی ضرورتی نداشته و مسبوق به سابقه در هیچ کشوری نیست. بعضی از اقلام همچون موارد استثناء شده در ماده 5 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات (بند 5 ماده 5) نیازی به ثبت سفارش ندارند.

او ادامه داد: کالاهایی که در چارچوب قانون به‌عنوان ورود موقت جهت پردازش وارد کشور شده است و بعداً تحت عنوان صادرات خارج می‌شود نیازی به ثبت سفارش ندارد. چون کالاهای وارده تحت عنوان ورود موقت جهت عرضه در نمایشگاه‌های بین‌المللی وارد کشور می‌شود و مجدداً به کشور مبدأ مرجوع  بازمی‌گردد.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران عنوان‌ کرد: این مشکلات ضمن ایجاد حق توقف و افزایش قیمت‌های تمام‌شده کالا، موجب تأخیر حمل کالا و افزایش نارضایتی صاحبان کالا شده و مشکلات مرز بازرگان را دامن زده است.

او گفت: با توجه به تحریم‌های اعمال‌شده و شرایط اقتصادی موجود، شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در تأمین کالا برای رانندگان  شاغل در خطوط بین‌المللی همواره با مشکل مواجه هستند و انتظار داریم مسئولین محترم اجرایی کشور چنانچه تسهیلاتی برای فضای کسب‌وکار ایجاد نمی‌کنند حداقل از صدور دستورالعمل داخلی سلیقه‌ای و دست‌وپا گیر و آنی خودداری کرده و عرصه را برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و صاحبان کالا تنگ نکنند.

او توضیح‌داد: اگر ارائه ثبت سفارش کالا در مبادی ورودی به تشخیص دولت الزامی است مراتب باید به طریق مقتضی به اتاق بازرگانی منعکس و درخواست شود و موضوع به اطلاع صاحبان صنایع و تجار رسانده و پس از تعیین مهلت مناسب نسبت به اجرای دستورالعمل اقدام کنند.

جاوید تاکید کرد: در نهایت تقاضا داریم با توجه به مشکلات و ایجاد نارضایتی در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی کشور، دولت به سرعت نسبت به برداشتن محدودیت سلیقه‌ای درخواست ثبت سفارش در مرز بازرگان اقدام کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.