| کد خبر: 178133 |

◄ ضرورت برنامه‌ریزی مدون برای استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی

ایران در چند قدمی دستیابی به سامانه یکپارچه مدیریت ترافیک هوایی است.

تین نیوز

رئیس گروه همکاری‌های بین‌المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از فاز اجرایی پروژه بازمهندسی ساختار فضای کشور تا شش ماه دیگر خبر داد و این پروژه را مقدمه‌ای برای راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت ترافیک هوایی و افزایش کیفیت خدمت‌رسانی در این حوزه عنوان کرد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، رئیس گروه همکاری‌های بین‌المللی و مدیر اجرایی پروژه بازمهندسی ساختار فضای کشور بابیان این مطلب عنوان کرد: گروه همکاری‌های بین‌المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران زیرمجموعه اداره کل برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد است که وظیفه انجام مذاکره‌ها و همکاری‌های بین‌المللی و نیز برقراری و مدیریت ارتباط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی را بر عهده دارد.

وحید شاملو، با اشاره به افزایش قابل‌ملاحظه ارتباطات بین‌المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با کشورهای مختلف در دو سال اخیر گفت: از سال 95 تاکنون بیش از 150 جلسه بین‌المللی با بخش‌های دولتی و خصوصی کشورهای مختلف ازجمله آلمان، فرانسه، انگلستان، هلند، بلژیک، ایتالیا، سوئد، مجارستان، چین، هند، کره‌جنوبی، امارات، قطر و روسیه در حوزه‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی، خرید تجهیزات، انتقال دانش و آموزش داشته‌ایم که ازجمله مهم‌ترین دستاوردهای آن‌ها می‌توان به برگزاری اجلاس بین‌المللی کاپا در تهران با همکاری مرکز بین‌المللی هوانوردی (CAPA)، اجرای پروژه ملی بازمهندسی ساختار فضای کشور، طرح اینگام و همکاری با TCB (دفتر همکاری‌های فنی ایکائو) و عضویت در هیات‌مدیره ACI برای اولین بار اشاره کرد.

رئیس گروه همکاری‌های بین‌المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از برگزاری موفق اجلاس CAPA در ایران (سال 1395) به‌عنوان نخستین رخداد موفق بین‌المللی صنعت هوانوردی  برای شرکت پس از توافق برجام یادکرد و توضیح داد: این نشست با حضور 200 نفر از متخصصان و مدیران صنعت هوانوردی از کشورهای مختلف دنیا برگزار شد و سرآغازی برای ارتباط ما با سازمان‌ها و شرکت‌های مهم و مطرح صنعت هوانوردی برای همکاری‌های مشترک و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های بین‌المللی برای ارتقای سطح خدمات فرودگاهی و هوانوردی بود.

مدیر اجرایی پروژه بازمهندسی ساختار فضای کشور افزود: انعقاد قرارداد با شرکت ADS برای اجرای پروژه بازمهندسی ساختار فضای کشور در سال 95 محقق شد که اکنون در مرحله اعتبارسنجی طرح‌های جدید قرار دارد و تا شش ماه دیگر در پایانه هوایی تهران و مسیرهای هوایی کشور اجرایی می‌شود.

یکی از اهداف اجرای این طرح اصلاح ساختار فضای فعلی و شیوه کنترل و مدیریت ترافیک هوایی بر پایه ناوبری ماهواره‌ای (GNSS) با توجه به افزایش ترافیک و اشباع شدن فضای پایانه تهران و مسیرهای بین‌المللی است که با اجرای این پروژه شاهد بهینه‌سازی مسیرهای هوایی و افزایش ظرفیت فضا و نیز ایمنی پروازها خواهیم بود. ارتقای سطح مهارت‌های کنترلرهای ترافیک هوایی جهت استفاده از شیوه‌های نوین کنترل ترافیک از اهداف دیگر این پروژه است.

وی هم‌چنین گفت: در این طرح با استفاده از مشاور بین‌المللی تلاش شد شیوه ناوبری هوایی کشور، ماهواره‌ای و مسیرهای هوایی موازی طراحی شوند که با اجرای این طرح در کنار راه‌اندازی اتوماسیون جدید مرکز کنترل فضای کشور و فرودگاه مهرآباد به‌زودی شاهد راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت ترافیک هوایی خواهیم بود که انقلابی در کیفیت خدمت‌رسانی در این حوزه را به نمایش می‌گذارد.

شاملو هدف از برقراری ارتباط و انعقاد قرارداد با TCB (دفتر همکاری‌های فنی ایکائو) را استفاده از تجربه این دفتر و خدمات مشاوره‌ای تخصصی آن برای طراحی مجدد سامانه‌های مدیریت ترافیک هوایی کشور عنوان کرد و افزود: با اجرای این قرارداد در تمام مراحل از تعریف نیاز تا تامین تجهیزات موردنیاز برای اتوماسیون جدید مرکز کنترل فضای کشور و طراحی مجدد مدیریت ترافیک هوایی از مشاوره  و توان فنی TCB استفاده خواهیم کرد.

رئیس گروه همکاری‌های بین‌المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم‌چنین انجام موفق مذاکرات بین‌المللی در اجرای طرح تربیت نسل آینده مدیران فرودگاهی (اینگام) را از دیگر توفیق‌های این گروه عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح که به‌زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد نتیجه تشکیل کارگروه مشترک میان ایران و یکی از کشورهای اروپایی در سال 95 بوده است و از دیگر اهداف این کارگروه می‌توان به جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه فرودگاه‌ها، مدرن سازی زیرساخت‌های هوانوردی و انتقال دانش و تجربه به کشور یادکرد که همچنان در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه بالا بودن سطح کیفی هوانوردی کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای ایران هم تهدید و درعین‌حال فرصت است، توضیح داد: فاصله داشتن کیفیت خدمات ما با سطح خدمات هوانوردی این کشورها در ایجاد انگیزه بیشتر برای کسب دانش روز و ارتقای صنعت فرودگاهی و هوانوردی کشورمان موثر است. در خصوص خدمات ناوبری هوایی فضای کشور ما در نقطه ارتباط اروپا با خاور دور قرار دارد و دارای مزیت رقابتی یک و نیم‌ساعته نسبت به کشورهای منطقه در مسیر پروازهای عبوری هستیم و اگر بتوانیم سطح خدمات هوانوردی خود را ارتقا دهیم شاهد افزایش تقاضای پروازهای عبوری بین‌المللی از آسمان ایران و ارائه خدمات ترانزیت مسافر و کالا خواهیم بود.

البته نمی‌توان نقش مناسبات سیاسی را در این حوزه در کنار مباحث فنی نادیده گرفت. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی در این حوزه در دو سال گذشته بیش‌ترین تحول را از منظر فنی و تهیه زیرساخت‌های لازم ایجاد کرده که نتیجه آن مدیریت ترافیک هوایی در فضای کشور باوجود افزایش چند برابری  و نیز نقش‌آفرینی در مدیریت بحران قطر است.

شاملو تاکید کرد: ما نیازمند تغییر نگاه و نگرش به ارائه خدمات به مشتری‌های داخلی و بین‌المللی شامل مسافران داخلی و بین‌المللی در فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی داخلی و بین‌المللی و پروازهای عبوری هستیم. باید از مرحله تولید خدمت عبور و در مسیر ارزش‌آفرینی برای مشتری و ارائه خدمات باکیفیت و مطابق با نیاز و مطلوب مشتری قدم برداریم.

اصلاح ساختار و شیوه دریافت عوارض پروازهای عبوری و استفاده از روش‌های نوین بازاریابی فضا و فرودگاه‌ها، از اقداماتی است که از طریق آن می‌توانیم نقش خود را در منطقه و در سطح  بین‌المللی پررنگ‌تر کنیم. البته در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام‌شده و توانسته‌ایم تعداد پروازهای عبوری روزانه را باوجود تحریم  و محدودیت‌ها از حدود 400 پرواز به بیش از هزار پرواز برسانیم ولی تا جایگاه مطلوب فاصله‌داریم.

رئیس گروه همکاری بین‌المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عضویت غلامحسین باقریان، عضو هیات‌مدیره شرکت را در هیات مدیره شورای بین‌المللی فرودگاه‌های دنیا (ACI) فرصتی برای ارتقای خدمات فرودگاهی کشور عنوان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی مدون و هدفمند می‌توانیم از توان این نهاد برای توسعه صنعت فرودگاهی و ارتقای سطح خدمت‌رسانی فرودگاه‌های کشور به مسافران استفاده کنیم. سرعت تحولات در صنعت هوانوردی بالاست و برای بهره‌مندی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا و افزایش درآمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی نیازمند چابک سازی هرچه بیشتر ساختار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و همگرایی همه بخش‌های شرکت هستیم.

توسعه ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای صاحب صنعت هوانوردی در همه زمینه‌ها و همگرایی باسیاست‌های منطقه‌ای و جهانی،  توسعه صنعت هوانوردی ایران را در پی خواهد داشت و گروه همکاری‌های بین‌المللی همچون سالیان گذشته تمام تلاش خود را در این راستا انجام خواهد داد. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.