◄ ضرورت برنامهریزی مدون برای استفاده از ظرفیتهای بینالمللی
ایران در چند قدمی دستیابی به سامانه یکپارچه مدیریت ترافیک هوایی است.
رئیس گروه همکاریهای بینالمللی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از فاز اجرایی پروژه بازمهندسی ساختار فضای کشور تا شش ماه دیگر خبر داد و این پروژه را مقدمهای برای راهاندازی سامانه یکپارچه مدیریت ترافیک هوایی و افزایش کیفیت خدمترسانی در این حوزه عنوان کرد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، رئیس گروه همکاریهای بینالمللی و مدیر اجرایی پروژه بازمهندسی ساختار فضای کشور بابیان این مطلب عنوان کرد: گروه همکاریهای بینالمللی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران زیرمجموعه اداره کل برنامهریزی راهبردی و مدیریت عملکرد است که وظیفه انجام مذاکرهها و همکاریهای بینالمللی و نیز برقراری و مدیریت ارتباط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با سازمانها و مجامع بینالمللی را بر عهده دارد.
وحید شاملو، با اشاره به افزایش قابلملاحظه ارتباطات بینالمللی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با کشورهای مختلف در دو سال اخیر گفت: از سال 95 تاکنون بیش از 150 جلسه بینالمللی با بخشهای دولتی و خصوصی کشورهای مختلف ازجمله آلمان، فرانسه، انگلستان، هلند، بلژیک، ایتالیا، سوئد، مجارستان، چین، هند، کرهجنوبی، امارات، قطر و روسیه در حوزههای جذب سرمایهگذاری خارجی، خرید تجهیزات، انتقال دانش و آموزش داشتهایم که ازجمله مهمترین دستاوردهای آنها میتوان به برگزاری اجلاس بینالمللی کاپا در تهران با همکاری مرکز بینالمللی هوانوردی (CAPA)، اجرای پروژه ملی بازمهندسی ساختار فضای کشور، طرح اینگام و همکاری با TCB (دفتر همکاریهای فنی ایکائو) و عضویت در هیاتمدیره ACI برای اولین بار اشاره کرد.
رئیس گروه همکاریهای بینالمللی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از برگزاری موفق اجلاس CAPA در ایران (سال 1395) بهعنوان نخستین رخداد موفق بینالمللی صنعت هوانوردی برای شرکت پس از توافق برجام یادکرد و توضیح داد: این نشست با حضور 200 نفر از متخصصان و مدیران صنعت هوانوردی از کشورهای مختلف دنیا برگزار شد و سرآغازی برای ارتباط ما با سازمانها و شرکتهای مهم و مطرح صنعت هوانوردی برای همکاریهای مشترک و استفاده از فرصتها و ظرفیتهای بینالمللی برای ارتقای سطح خدمات فرودگاهی و هوانوردی بود.
مدیر اجرایی پروژه بازمهندسی ساختار فضای کشور افزود: انعقاد قرارداد با شرکت ADS برای اجرای پروژه بازمهندسی ساختار فضای کشور در سال 95 محقق شد که اکنون در مرحله اعتبارسنجی طرحهای جدید قرار دارد و تا شش ماه دیگر در پایانه هوایی تهران و مسیرهای هوایی کشور اجرایی میشود.
یکی از اهداف اجرای این طرح اصلاح ساختار فضای فعلی و شیوه کنترل و مدیریت ترافیک هوایی بر پایه ناوبری ماهوارهای (GNSS) با توجه به افزایش ترافیک و اشباع شدن فضای پایانه تهران و مسیرهای بینالمللی است که با اجرای این پروژه شاهد بهینهسازی مسیرهای هوایی و افزایش ظرفیت فضا و نیز ایمنی پروازها خواهیم بود. ارتقای سطح مهارتهای کنترلرهای ترافیک هوایی جهت استفاده از شیوههای نوین کنترل ترافیک از اهداف دیگر این پروژه است.
وی همچنین گفت: در این طرح با استفاده از مشاور بینالمللی تلاش شد شیوه ناوبری هوایی کشور، ماهوارهای و مسیرهای هوایی موازی طراحی شوند که با اجرای این طرح در کنار راهاندازی اتوماسیون جدید مرکز کنترل فضای کشور و فرودگاه مهرآباد بهزودی شاهد راهاندازی سامانه یکپارچه مدیریت ترافیک هوایی خواهیم بود که انقلابی در کیفیت خدمترسانی در این حوزه را به نمایش میگذارد.
شاملو هدف از برقراری ارتباط و انعقاد قرارداد با TCB (دفتر همکاریهای فنی ایکائو) را استفاده از تجربه این دفتر و خدمات مشاورهای تخصصی آن برای طراحی مجدد سامانههای مدیریت ترافیک هوایی کشور عنوان کرد و افزود: با اجرای این قرارداد در تمام مراحل از تعریف نیاز تا تامین تجهیزات موردنیاز برای اتوماسیون جدید مرکز کنترل فضای کشور و طراحی مجدد مدیریت ترافیک هوایی از مشاوره و توان فنی TCB استفاده خواهیم کرد.
رئیس گروه همکاریهای بینالمللی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران همچنین انجام موفق مذاکرات بینالمللی در اجرای طرح تربیت نسل آینده مدیران فرودگاهی (اینگام) را از دیگر توفیقهای این گروه عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح که بهزودی وارد فاز اجرایی خواهد شد نتیجه تشکیل کارگروه مشترک میان ایران و یکی از کشورهای اروپایی در سال 95 بوده است و از دیگر اهداف این کارگروه میتوان به جذب سرمایهگذاری خارجی برای توسعه فرودگاهها، مدرن سازی زیرساختهای هوانوردی و انتقال دانش و تجربه به کشور یادکرد که همچنان در حال پیگیری است.
وی با اشاره به اینکه بالا بودن سطح کیفی هوانوردی کشورهای حوزه خلیجفارس برای ایران هم تهدید و درعینحال فرصت است، توضیح داد: فاصله داشتن کیفیت خدمات ما با سطح خدمات هوانوردی این کشورها در ایجاد انگیزه بیشتر برای کسب دانش روز و ارتقای صنعت فرودگاهی و هوانوردی کشورمان موثر است. در خصوص خدمات ناوبری هوایی فضای کشور ما در نقطه ارتباط اروپا با خاور دور قرار دارد و دارای مزیت رقابتی یک و نیمساعته نسبت به کشورهای منطقه در مسیر پروازهای عبوری هستیم و اگر بتوانیم سطح خدمات هوانوردی خود را ارتقا دهیم شاهد افزایش تقاضای پروازهای عبوری بینالمللی از آسمان ایران و ارائه خدمات ترانزیت مسافر و کالا خواهیم بود.
البته نمیتوان نقش مناسبات سیاسی را در این حوزه در کنار مباحث فنی نادیده گرفت. شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی در این حوزه در دو سال گذشته بیشترین تحول را از منظر فنی و تهیه زیرساختهای لازم ایجاد کرده که نتیجه آن مدیریت ترافیک هوایی در فضای کشور باوجود افزایش چند برابری و نیز نقشآفرینی در مدیریت بحران قطر است.
شاملو تاکید کرد: ما نیازمند تغییر نگاه و نگرش به ارائه خدمات به مشتریهای داخلی و بینالمللی شامل مسافران داخلی و بینالمللی در فرودگاهها، شرکتهای هواپیمایی داخلی و بینالمللی و پروازهای عبوری هستیم. باید از مرحله تولید خدمت عبور و در مسیر ارزشآفرینی برای مشتری و ارائه خدمات باکیفیت و مطابق با نیاز و مطلوب مشتری قدم برداریم.
اصلاح ساختار و شیوه دریافت عوارض پروازهای عبوری و استفاده از روشهای نوین بازاریابی فضا و فرودگاهها، از اقداماتی است که از طریق آن میتوانیم نقش خود را در منطقه و در سطح بینالمللی پررنگتر کنیم. البته در این زمینه تلاشهای خوبی انجامشده و توانستهایم تعداد پروازهای عبوری روزانه را باوجود تحریم و محدودیتها از حدود 400 پرواز به بیش از هزار پرواز برسانیم ولی تا جایگاه مطلوب فاصلهداریم.
رئیس گروه همکاری بینالمللی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران عضویت غلامحسین باقریان، عضو هیاتمدیره شرکت را در هیات مدیره شورای بینالمللی فرودگاههای دنیا (ACI) فرصتی برای ارتقای خدمات فرودگاهی کشور عنوان کرد و گفت: با برنامهریزی مدون و هدفمند میتوانیم از توان این نهاد برای توسعه صنعت فرودگاهی و ارتقای سطح خدمترسانی فرودگاههای کشور به مسافران استفاده کنیم. سرعت تحولات در صنعت هوانوردی بالاست و برای بهرهمندی از فرصتهای سرمایهگذاری و بهکارگیری فناوریهای روز دنیا و افزایش درآمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی نیازمند چابک سازی هرچه بیشتر ساختار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و همگرایی همه بخشهای شرکت هستیم.
توسعه ارتباطات و همکاریهای بینالمللی با کشورهای صاحب صنعت هوانوردی در همه زمینهها و همگرایی باسیاستهای منطقهای و جهانی، توسعه صنعت هوانوردی ایران را در پی خواهد داشت و گروه همکاریهای بینالمللی همچون سالیان گذشته تمام تلاش خود را در این راستا انجام خواهد داد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.