| کد خبر: 178088 |

◄ راه‌های ایمن خواسته مردم نهاوند

در هفت‌ماهه ابتدای سال‌جاری تلفات سوانح رانندگی در محورهای مختلف شهرستان نهاوند به تعداد ۱۶ کشته و 180 زخمی رسیده است. ایمن نبودن محورهای این شهرستان باعث شده تا عنوان جاده مرگ به آن‌ها اطلاق شود.

تین نیوز

در هفت‌ماهه ابتدای سال‌جاری تلفات سوانح رانندگی در محورهای مختلف شهرستان نهاوند به تعداد ۱۶ کشته و 180 زخمی رسیده است. ایمن نبودن محورهای این شهرستان باعث شده تا عنوان جاده مرگ به آن‌ها اطلاق شود.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، شهرستان نهاوند در جنوب استان همدان، این استان را با سه همسایه خود یعنی لرستان، کرمانشاه و مرکزی مرتبط می‌کند. از طرفی این شهرستان با دارا بودن بیش از ۵۰۱ کیلومتر محور ارتباطی شریانی، اصلی، فرعی، روستایی و خاکی یکی از بهترین پل‌های ارتباطی بین مرکز و غرب کشور به‌شمار می‌رود.

شهرستان نهاوند دارای ۳ محور پرتردد اصلی نهاوند-فیروزان-کرمانشاه، نهاوند- آورزمان-ملایر و نهاوند-بروجرد است که ساماندهی و ایمن‌سازی این محورها از ۴۰ سال قبل تاکنون مورد مطالبه مردم شهرستان نهاوند است.

محور نهاوند-آورزمان-ملایر که یکی از این محورها است با توجه به کوهستانی و کم‌عرض بودن سالانه قربانیان زیادی می‌گیرد؛ اما هم‌چنان وضعیت بخش قابل‌توجهی از این مسیر در شهرستان نهاوند و حوزه شهرستان ملایر بلاتکلیف مانده است.

محور نهاوند-فیروزان-کرمانشاه که درگذشته تا پل حاج علی مراد ساماندهی شده بود و ادامه آن تا شهر فیروزان از نقاط بسیار حادثه‌خیز است نیز وضعیتی مشابه دارد چراکه در این محور برای دور زدن وسایل نقلیه عبوری هیچ‌گونه زیرگذر و یا تقاطع غیرهمسطحی درنظر گرفته نشده و در آخرین تصادفی که شنبه‌شب همین هفته رخ داد ۶ نفر از اعضای یک خانواده به علت عدم وجود دوربرگردان استاندارد و نبود نیوجرسی در وسط محور چهاربانده با کامیون نفت‌کش برخورد کردند و کشته شدند.

دیگر محور حادثه‌خیز شهرستان نهاوند محورنهاوند-بروجرد تقاطع روستای شعبان و نقاطی دیگر در این محور است که متأسفانه علی‌رغم اقداماتی مقطعی که مسئولان گاهی برای تبلیغات انجام می‌دهند تاکنون هیچ اقدام مثبتی در آنجا انجام‌نشده است.

البته طی سال‌جاری با توجه به نیاز محورهای شهرستان به احداث زیرگذر سه زیرگذر شعبان، کفراج و شهرک در شهرستان تعریف و تأمین اعتبار شدند اما متأسفانه به دلایلی همچون غیراصولی و مهندسی نبودن این طرح‌ها و عدم قابلیت اجرا روند اجرای پروژه بعد از خاک‌برداری متوقف‌شده است.

۱۹۶ کشته و زخمی طی هفت ماه نخست سال‌جاری در نهاوند

سروان روح‌الله گمار، رئیس پلیس‌راه شهرستان نهاوند با اشاره به ۱۴ فقره تصادف منجر به فوت با ۱۶ جان‌باخته و ۱۱۴ فقره تصادف جرحی با 180 مجروح در هفت‌ماهه ابتدایی امسال اعلام کرد: این آمار نسبت به سال قبل 4 درصد بهتر شده است.

سروان گمار در ادامه درخصوص زیرگذرهایی که مقرر بود در محورهای نهاوند بروجرد تقاطع روستای شعبان، نهاوند کرمانشاه تقاطع کفراج و سه‌راهی شهرک ایجاد شود، گفت: درحال‌حاضر ساخت زیرگذرها در سه‌راهی شهرک و تقاطع کفراج به قوت خود باقی است؛ اما سه‌راهی شعبان در محور نهاوند بروجرد مراحل ساخت به دلایلی تعطیل و تجهیزات به سه‌راهی شهرک انتقال یافت.

او با اشاره به نقاط حادثه‌خیز شهرستان نهاوند، گفت: تصادفات در شهرستان نهاوند پراکنده است و نمی‌توان گفت فلان نقطه با توجه به تصادفی که ۶ نفر در آن کشته شدند حادثه‌خیز است یا نیست؛ اما حدود ۳ نقطه یا محور حادثه‌خیز در شهرستان نهاوند وجود دارد که متأسفانه در آن‌ها شاهد تلفات هستیم.

لزوم ایجاد جداکننده در محور نهاوند فیروزان

سروان گمار با اشاره به دو محور نهاوند-فیروزان و نهاوند-آورزمان، گفت: این دو محور یکی از حادثه‌خیزترین محورهای شهرستان نهاوند محسوب می‌شود؛ بنابراین در این خصوصاً با توجه به‌تصادف اخیر یک دستگاه پژو ۴۰۵ با کامیون نفت‌کش نامه‌ای تنظیم و به استاندار، فرماندار، اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درخصوص مشکلات موجود در این محورها ارسال‌شده است.

رئیس پلیس‌راه شهرستان نهاوند عمده‌ترین مشکل محور نهاوند فیروزان را عدم جداسازی به‌وسیله نیوجرسی، عدم روشنایی مناسب در شب و عدم خط‌کشی مناسب وسط جاده و کناری طولی عنوان کرد و گفت: متأسفانه این محور یک جاده دوطرفه است که به‌صورت غیراصولی و بدون درنظر گرفتن زیرگذر یا روگذر پهن‌شده است و متأسفانه هیچ‌گونه علامتی درخصوص حداقل و حداکثر سرعت برای آن تعریف‌نشده است.

او با اشاره به کاهش دید در شب و عدم خط‌کشی مناسب، گفت: تصادف شاخ‌به‌شاخ از بدترین نوع تصادفات رانندگی است که متأسفانه در این محور با توجه به عدم جداسازی اصولی و رعایت نکات ایمنی از سوی دستگاه‌های متولی گاهی اتفاق می‌افتد.

گمار با اشاره به تردد بیش‌ازحد ظرفیت تریلر و کامیون‌های سنگین در محور نهاوند فیروزان، گفت: متأسفانه عموماً با توجه به عدم آشنایی رانندگان هرلحظه امکان رخ دادن تصادف‌های دل‌خراش‌تر از پیش باشیم لذا امیدواریم مسئولین راهداری شهرستان و استان نسبت به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

ساماندهی محورهای حادثه‌خیز نهاوند درگرو انتخاب پیمانکار

حسن بهرام‌نیا، نماینده مردم نهاوند در مجلس نیز عنوان کرد: یکی از اقداماتی که در حوزه راه و شهرسازی و وزارت راه به‌صورت مداوم مورد پیگیری است ایمن‌سازی و آسفالت محورهای حادثه‌خیز شهرستان است.

بهرام‌نیا بابیان این‌که مجوز پروژه‌های مهمی در این خصوص اخذ و تأمین اعتبارشده است، گفت: در بحث توسعه راه‌ها، چهاربانده کردن محور نهاوند، آورزمان، ملایر با قرارگرفتن در ردیف اعتبارات ملی به‌سرعت درحال پیشرفت است و به‌زودی ۸کیلومتر دیگر از ابتدای مسیر آسفالت خواهد شد و زیر بار ترافیک خواهد رفت.

او گفت: برای ادامه ۲۰کیلومتر از عشوند به سمت آورزمان «قسمت کوهستانی و سخت مسیر» پیمانکار کشوری و دارای درجه بالا انتخاب‌شده که انشا الله عملیات اجرایی این قسمت هم آغاز خواهد شد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس با اشاره به این‌که چهاربانده کردن مسیر نهاوند،   سه‌راهی شهرک تا سه‌راهی کنگاور هم اعتبارات ملی ویژه‌ای دریافت و کار در این مسیر نیز ادامه دارد، گفت: در راستای توسعه راه‌های روستایی در دو مرحله برای ۷۵ کیلومتر احداث، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی اعتبار گرفته‌ایم که برخی انجام‌شده و برخی هم درحال انجام هستند.

او افزود: متأسفانه این پروژه‌ها چندین با در مناقصه گذاشته‌ شد اما به‌دلیل نوسانات قیمت ارز و مصالح موردنیاز هیچ پیمانکاری حاضر به انتخاب‌نشده اما درصدد آن هستیم با ترک تشریفات پیمانکاری شایسته و توانمند برای این پروژه‌ها انتخاب کنیم.

مسئولین ارشد کشور چاره‌ای بیندیشند

اما آن‌چه از این حکایت برمی‌آید لزوم توجه ویژه‌تر مسئولان به این مهم است، چراکه بعد از گذشت ۴۰ سال از عمر شکوهمند انقلاب اسلامی نباید در یک شهر با حدود ۲۰۰ کیلومتر محور اصلی هم‌چنان بحث ایمن نبودن محورها مطرح باشد و این مسئله باعث شود سالانه جمعی از هم‌وطنان ما از دنیا بروند و جمعی دیگر با رنج و درد حاصل از سوانح رانندگی دست‌وپنجه نرم کنند.

شهرستان نهاوند با ۷ هزار سال قدمت که دروازه ورود اسلام به ایران اسلامی بوده و سالانه پذیرای زائران عتبات عالیات در ایام اربعین و هم‌چنین زائران عراقی امام هشتم است باید محورهایی ایمن داشته باشد.

عامیانه‌تر که بگوییم مردم نهاوند تشنه عمل هستند و منتظر محقق شدن وعده‌های مسئولان می‌مانند و امیدواریم مسئولان و استاندار جدید همدان در این خصوص چاره‌ای بی اندیشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.