| کد خبر: 178066 |

◄ تشریح برنامه‌های استراتژیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

برنامه‌های استراتژیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تشریح شد.

تین نیوز

اهداف استراتژیک در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر پایه مطالعات علمی و کارشناسی، شناسایی و برنامه‌ریزی عملیاتی می‌شود.

 به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در تبیین برنامه‌های استراتژیک سازمان گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان یک سازمان عمومی موثر، با تشکیل دفتر مطالعات راهبردی، برای نیل به چشم‌انداز توسعه پایدار در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای بر روی مطالعات تدوین سندی از انواع اسناد توسعه‌ای در تمامی حوزه‌ها و بخش‌های سازمان در مقاطع زمانی کوتاه، میان و بلندمدت با مشارکت مراکز علمی، تحقیقاتی، دانشگاهی و اجرایی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

جواد هدایتی افزود: اولویت‌ دادن به مطالعات کاربردی دارای خروجی بهبود سطح رضایت عمومی و اثر دومینویی و هم‌چنین شناخت تعارضات، نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها و مزیت‌های بالقوه‌ سازمان در شرایط فعلی، مبتنی بر بهره‌گیری از روش‌های خلاقانه، نقادانه، سیستمی، کلان‌‌نگر و مشارکتی پیامدهای مهمی در تضمین موفقیت سازمان برای حل مسئله‌های بزرگ آتی در پی دارد.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های میان‌مدت، بیش‌تر تهیه اسناد چشم‌انداز مدیریتی برای فعالیت‌های مرتبط با حمل‌ونقل و راهداری با امکان‌سنجی کاربرد فن‌آوری‌های نوین و ITS مدنظر است تا به چشم‌انداز اصلاح ساختار در مدیریت حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش‌های عملیاتی دست‌یابیم. تدوین تمامی این اسناد چشم‌انداز، قطعا بر ارتقای کیفیت ارائه خدمات و افزایش مطلوبیت ذی‌نفعان در بخش‌های مختلف راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور استوار خواهد بود.

 هدایتی تاکید کرد: پایش کیفیت اجرای برنامه‌های استراتژیک و ارزیابی بازخوردها از فرآیند پیاده‌سازی، ضمانت عملی محقق شدن برنامه‌های راهبردی یک سازمان است.

 زیرا پیاده‌سازی موضوعات استراتژیک در سازمان‌ها به‌طور عام فرا دفتری هستند و نظر به ابعاد وسیع و چندوجهی آن‌ها، برای تحقق استراتژی‌ها لزوما باید چندین دفتر یا حتی معاونت باهم همکاری و تلاش مستمری داشته باشند که تجربه نشان داده است که عموما به دلیل ضعف در هماهنگی یا رصد و حل تعارضات احتمالی، تحقق برنامه‌های راهبردی به‌رغم اهمیت فوق‌العاده آن‌ها در موفقیت عملکرد هر سازمانی به‌تدریج مضمحل و نهایتاً به فراموشی سپرده‌شده است که این امر نیز در زمره مأموریت‌های کلیدی دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل است.

وی در مورد مزیت‌های برنامه کوتاه‌مدت دفتر افزود: در شرایط فعلی که عدم ثبات و پایداری عوامل موثر بیرونی نظیر شرایط اقتصادی تاثیرات زیادی را بر عملکرد سازمان تحمیل می‌کنید، به‌موازات انجام برنامه‌های میان‌مدت، توجه به برنامه‌های کوتاه‌مدت این امکان را فراهم می‌نماید تا از طریق تمرکز علمی و عمیق‌ بر روی یافتن راه‌حل برای مشکلات مهم، سازمان در زمان کوتاه‌تری آرامش عملیاتی خود را بازیابی کرده و برای اجرای برنامه‌های بلندمدت‌تر مهیا شد. با همین منطق اخیرا پروژه شناسایی مشکلات و مسائل سازمانی را با مشارکت تمامی معاونت‌ها و دفاتر ستادی آغازشده است.

 وی افزود: در حال حاضر با برگزاری جلسات شناسایی مسائل با برگزاری جلسات طوفان فکری با حوزه‌های مختلف سازمان، در سطح کارشناسی بالغ‌بر 300 مسئله شناسایی‌شده است که در ادامه با انجام غربالگری در سطوح مختلف مدیریتی نهایتاً حدود پنج مسالة کلیدی حائز اولویت از سوی هیات عامل برای تشکیل تیم‌های حل مسئله انتخاب خواهد شد. در مرحله بعدی تیم‌های حل مسئله با حضور صاحب‌نظران فنی و علمی و اجرایی درون و برون‌سازمانی تشکیل‌شده و تلاش می‌شود تا با مدیریت معاونت‌های تخصصی مرتبط این مسائل موردبررسی و تحلیل دقیق و همه‌جانبه قرارگرفته و طی حدود شش ماه بعد برای حل آن‌ها به یک برنامه عملیاتی مشخص منجر شود.

هدایتی خاطرنشان کرد: با انجام منسجم این امور، خروجی‌ نهایی اقدامات این دفتر، کمک به بهبود کیفیت اتخاذ تصمیمات کلان در سازمان به پشتوانه مطالعات علمی، ارتقای شاخص‌های عملکردی در ارائه خدمات و آینده‌نگری در فعالیت‌های سازمان خواهد بود که درنتیجه رضایت عمومی ذی‌نفعان سازمان در پی خواهد داشت که البته تمامی این امور در بستر مشارکت و خرد جمعی خانواده بزرگ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ممکن و محقق می‌شود.

دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل‌ونقل از سه ماه پیش شروع به فعالیت کرده که هدف آن بررسی و رصد تهدیدها و فرصت‌ها از طریق برون‌سپاری مطالعات با همکاری مدیران ارشد سازمان است تا بتواند برنامه‌هایی را برای تعالی و توسعه حرکت سازمان به‌عنوان یک سازمان دانش‌محور، ارائه دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.