| کد خبر: 178059 |

◄ طراحی وسایل نقلیه ریلی با استفاده از بوژی ژاکوب

طراحی بوژی به روش ژاکوب یک روش عمومی طراحی بوژی بر اساس اصول ژاکوب است که به‌خصوص برای وسایل نقلیه ریلی سبک با عرشه کوتاه استفاده می‌شود.

تین نیوز

طراحی بوژی به روش ژاکوب(1)، یک روش عمومی طراحی بوژی بر اساس اصول ژاکوب است که به‌خصوص برای وسایل نقلیه ریلی سبک با عرشه کوتاه مانند ترامواها، واگن‌های باری با عرشه پائین مانند واگن‌های مخصوص حمل کانتینر 2 طبقه و واگن‌های حمل‌و‌نقل عمومی پر سرعت استفاده می‌شود.

در این طرح 2 انتهای 2 واگن مجاور به یک بوژی مشترک متصل می‌شوند.

نحوه اتصال 2 واگن باری در یک بوژی ژاکوب:

مثال‌هایی از کاربرد بوژی‌های ژاکوب:

 

Snap 2018-11-26 at 22.38.10

مزایا:

- واحد ریلی دارای نقطه ثقل پایین‌تر است که به پایداری آن کمک می‌کند.

- واحد ریلی فرمان‌پذیری بهتری دارد که نتیجه آن کاهش سایش چرخ‌ها و ریل‌ها و تمایل کمتر به خروج از خط است.

- وزن کمتر بوژی‌های ژاکوب در مقایسه با بوژی‌های معمولی

- ایمنی بیشتر به‌دلیل این‌که در حوادث ریلی با سرعت زیاد واگن‌ها به‌صورت آکاردونی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و امکان انهدام واگنها و تلفات انسانی کمتر است.

وضعیت قرارگیری واگن‌ها در سانحه قطار پر سرعت:

Snap 2018-11-26 at 22.36.45

معایب:

- امکان جداسازی واگن‌ها فقط در تعمیرگاه وجود دارد.

- کاهش بوژی‌ها به معنای افزایش بار محوری در مقایسه با وسایل ریلی مشابه است.

- به‌دلیل اینکه نقطه اتصال در 2 انتهای واگن‌ها قراردارد، نقطه میانی واگن در قوس‌ها مقدار زیادی از مرکز ریل بیرون می‌ماند که در نتیجه نیاز به عرض بیشتر برای حاشیه امن ریل می‌باشد.

پی‌نوشت:

1- ویلهلم ژاکوب (Wilhelm Jacob) مهندس راه‌آهن آلمان( 1858تا 1942) در سال 1901 میلادی طرح بوژی ژاکوب را به‌نام خود ثبت کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.