| کد خبر: 178042 |

◄ راه‌آهن تهران-مشهد در معرض خطر فرونشست زمین

​عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره فرونشست زمین در اشتهارد و در اطراف خطوط ریلی و بزرگراه‌ها هشدار داد.

تین نیوز

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره فرونشست زمین در دشت اشتهارد و در اطراف خطوط ریلی و بزرگراه‌ها هشدار داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، علی بیت‌اللهی گفت: فرونشست زمین در اثر افت سطح آب در دشت اشتهارد نظیر دشت ورامین و مناطق جنوبی ورامین در جوار روستای معین‌آباد، مسیر راه‌آهن تهران- مشهد در حوالی ایستگاه ابردژ، طرفین آزادراه قم- گرمسار موجب ایجاد شکاف‌های وسیعی در سطح زمین شده است.

او گفت: امکان نفوذ آب‌های ناشی از نزولات جوی به داخل شکاف‌ها و افزایش سطح مقطع شکاف‌های زیر سطحی را فراهم خواهد کرد و در پی آن فروریزش‌های ناگهانی و عمده دیگری را در سطح زمین شاهد خواهیم بود.

دبیر کارگروه مخاطرات زلزله گفت: چنین رخدادهایی، باعث خسارت‌های زیادی بر زیرساخت‌ها، مانند خطوط انتقال نفت، گاز، آب و برق خواهد شد. خطری که هم‌اکنون سه خط موازی انتقال نیرو و خط توزیع ۲۰ کیلوولتی را در بخشی از دشت اشتهارد تهدید می‌کند و لازم است مسؤولین شرکت برق منطقه‌ای و توزیع برق به آن توجه ویژه داشته باشند.

بیت‌اللهی اذعان داشت:بر اساس برآوردها سالانه حدود یک متر سطح آب زیرزمینی در دشت اشتهارد پائین می‌رود که اگر یک متر کاهش ضخامت آب در آبخوان‌ها را در وسعت دشت منحصر بفرد اشتهارد ضرب کنیم، حجم آب کاهشی سالانه در این دشت، عدد شگفت‌انگیز و تاسف‌آوری خواهد شد که جا دارد به صورت جدی و اورژانسی در مورد آن فکری شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.