| کد خبر: 177898 |

◄ پیروزی دیپلماسی ایران در سازمان جهانی دریانوردی(آیمو)

آیمو از سند ایران در اعتراض به تحریم حمل و نقل دریایی ایران از سوی آمریکا حمایت قاطع کرد.

تین نیوز

 سند ایران در اعتراض به تحریم‌های آمریکا علیه صنعت دریانوردی با حمایت قوی کشورهای عضو شورا مواجه شد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادرودریانوردی، در روز پایانی یکصد و بیست و یکمین شورای سازمان جهانی دریانوردی، سند اعتراض ایران به تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا در حوزه حمل‌ونقل دریایی کشورمان از سوی محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی، طرح شد و مورد توجه قوی اعضا قرار گرفت.

سازمان بین‌المللی دریانوردی در لندن به‌دنبال بررسی سند پیشنهادی ایران علیه تحریم‌های آمریکا، قاطعانه از آمریکا و دیگر کشورهای عضو خواست که از اتخاذ هر گونه اقدامی که امنیت و ایمنی دریانوردی بین‌المللی و آزادی کشتیرانی را به خطر می اندازد خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، در سند یاد شده بر تعهدات کشورها به پایبندی بر معاهدات بین‌المللی دریایی و نیز مفاد کنوانسیون تاسیس آیمو تاکید شد و اینکه دست به اقداماتی نزنند که خلاف مقررات بین‌المللی باشد و باعث اقدامات محدودیت‌زا علیه کشتیرانی تجاری دیگر اعضای آیمو و طرف‌های کنوانسیون‌های دریایی شود.

با ارایه سند توسط محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی که با حضور حمید بعیدی‌نژاد؛ سفیر ایران در لندن، هادی حق‌شناس؛ معاون امور دریایی سازمان بنادرودریانوردی، علی‌اکبر مرزبان؛ مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی سازمان بنادرودریانوردی و ماندانا منصوریان؛ نماینده ایران در آیمو  صورت گرفت، کشورهای چین، فرانسه، روسیه، آلمان، هلند، بنگلادش و کره‌شمالی از مفاد سند حمایت کردند و بر همکاری کشورها با یکدیگر در کلیه مسایل ایمنی و امنیت دریانوردی و نیز حفظ محیط زیست دریایی بدون ملاحظات سیاسی تاکید کردند.

با توجه به اظهارات صریح و روشن کشورهای عنوان شده، رئیس جلسه یکصد و بیست‌و‌یکمین شورای سازمان جهانی دریانوردی در جمع بندی با اشاره به این‌که شورا به سند ایران توجه کرد، بر لزوم پایبندی همه دولت ها بر همکاری در همه زمینه‌ها کنوانسیون‌های دریایی به ویژه آیمو تاکید کرد.

نماینده آمریکا پس از استماع سند و نظرات کشورها در حمایت از ایران، به سابقه خروج امریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها به دستور رئیس جمهور کشورشان اشاره کرد و این‌که صنعت کشتیرانی ایران نیز مشمول این تحریم‌ها است.

در پاسخ به سخنان نماینده آمریکا، مدیرکل امور دریانوردان و سازمان های تخصصی سازمان بنادرودریانوردی در بیانیه‌ای به اقدام غیر حقوقی آمریکا در خروج از برجام و پاگذاشتن دولت این کشور بر همه اصول و موازین حقوق بین‌الملل از جمله قطعنامه شورای امنیت و کنوانسیون وین راجع به حقوق معاهدات  اشاره کرد.

نمایندگان ایران از فرصت بدست آمده در یکصد و بیست و یکمین شورای سازمان جهانی دریانوردی توانستند به سهم خود از حقانیت کشور دفاع کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.