| کد خبر: 177855 |

افتتاح خط آهن؛گام اول حذف ترافیک قزوین-رشت/گام دوم؛ تکمیل آزادراه

افتتاح و بهره برداری نهایی از این خط آهن می تواند بخش زیادی از مسافرانی که برای گذراندن تعطیلات با خودروی شخصی به رشت سفر می کنند را از جاده به ریل منتقل کند.

تین نیوز

روز گذشته با بهره برداری از راه آهن قزوین ـ رشت، گام نخست حذف گره ترافیکی مسیرهای منتهی به گیلان برداشته شد و با بهره برداری از ۸ کیلومتر باقی مانده از آزادراه، گام نهایی برداشته خواهد شد.

به گزارش مهر، روز گذشته با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه خط آهن قزوین ـ رشت مورد بهره برداری آزمایشی قرار گرفت. گفته می شود ظرف دو تا سه ماه آینده این خط آماده بهره برداری نهایی شده و برای سفرهای نوروزی ۹۸، مسافران می توانند از خط آهن برای سفر به استان گیلان بهره ببرند. به خصوص که این خط آهن با عبور از جنگل و دریاچه سد منجیل به صورت پل هوایی، یکی از زیباترین خطوط آهن کشور محسوب شده و گردشگری ریلی را تقویت می کند.

با توجه به اینکه استان گیلان یکی از سه استان اصلی گردشگری کشور در کنار مازندران و خراسان رضوی به شمار می آید، در ایام پیک سفرها مانند ایام نوروز، تعطیلات عید فطر یا هفته آخر شهریور همواره با ترافیک سنگین در محور آزادراه قزوین ـ رشت مواجه هستیم که افتتاح و بهره برداری نهایی از این خط آهن می تواند بخش زیادی از مسافرانی که برای گذراندن تعطیلات با خودروی شخصی به رشت سفر می کنند را از جاده به ریل منتقل کند.

معاون ریلی شرکت ساخت: پیش بینی تردد سالانه ۴ میلیون مسافر از مسیر ریلی رشت

عباس خطیبی،سرپرست معاونت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل در همین ارتباط گفت: با حضور نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه بهره برداری آزمایشی از خط قزوین ـ رشت صورت گرفت. با توجه به شرایطی که این خط دارد، دو تا سه ماهی فرصت لازم است تا این خط آهن به صورت نهایی مورد بهره برداری قرار گیرد و به صورت کامل افتتاح شود.

وی افزود: راه آهن قزوین ـ رشت به دلیل آنکه در مسیر کریدور شمال ـ جنوب قرار دارد و آخرین حلقه مفقوده این کریدور محسوب می شود، از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار است که در صورت تکمیل شدن، کشورهای شرق دریای خزر و آسیای میانه را به کشورهای اروپایی متصل می کند همچنین سبب متصل شدن کشورهای غرب دریای خزر به خصوص جمهوری آذربایجان به بمادر جنوبی کشورمان می شود.

سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن، فرودگاه ها و بنادر شرکت ساخت و توسعه  زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص ویژگی های این خط اظهار داشت: خط آهن قزوین ـ رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر است که زیرسازی بیش از ۷۰ کیلومتر آن به صورت دوخطه انجام شده است.

وی با بیان اینکه طراحی خط آهن قزوین ـ رشت برای مسافری با سرعت ۱۶۰ و باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است، افزود: در طول مسیر ۶۳ دستگاه پل تقاطع غیر همسطح داریم که طول آن به ۲۹ کیلومتر می رسد. ۵۹ درستگاه نیز تونل و گالری داریم که مجموع آنها به طول ۲۵.۵ کیلومتر می رسد.

خطیبی پل احداث شده بر روی دریاچه سد منجیل را طولانی ترین پل ریلی کشور دانست و ادامه داد: ۱۴۳۰ متر طول این پل است که در نوع خود بی نظیر است. با توجه به شرایط توپوگرافی و جغرافیایی مسیر که ۵۰ درصد آن کوهستانی است، احداث آن از شرایط سختی برخوردار بود که می توانیم آن را از افتخارات و شاهکارهای مهندسی ایران بدانیم.

به گفته این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه، عملیات اجرایی احداث خط آهن قزوین ـ رشت از سال ۱۳۸۴ آغاز شده اما در دو سال اخیر به صورت متمرکز روی این خط کار شده است. همچنین به طور کلی تا به امروز ۱۸۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این خط آهن هزینه شده است اما با توجه به تغییرات ارزش پول در طول زمان، در حال حاضر ارزش این مسیر بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

وی یادآدور شد: قرار است این خط آهن به بندر انزلی برسد و ما در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، قرار است این خط آهن را با بندر انزلی احداث کنیم که عملیات اجرایی آن آغاز شده است. اما خط آهن رشت به آستارا را شرکت راه آهن می سازد.

خطیبی درباره ظرفیت پذیری این خط آهن گفت: پیش بینی ما این است که سالانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مسافر با استفاده از این خط آهن تردد کنند و ۹.۵ میلیون تن بار داشته باشیم.

تکمیل آزادراه فراموش نشود

بهره برداری از خط آهن قزوین-رشت قطعا می تواند نخستین گام در کاهش بار ترافیک آزادراه قزوین ـ رشت بویژه بار ترافیکی دایمی در محدوده ۸.۱ کیلومتری رودبار باشد.

براین اساس ، بهره برداری از این خط آهن نباید منجر به بی توجهی به تکمیل ۸.۱ کیلومتر باقی مانده از آزادراه قزوین- رشت( محدوده رودبار و منجیل) شود. چرا که تنها در همین گره ترافیکی خاص، سالانه میلیاردها تومان سوخت در اثر کار کردن درجای خودروها و روشن بودن آنها به خاطر استفاده از وسایل گرمایشی یا سرمایشی خودرو به هدر می رود.

معاون آزادراهی شرکت ساخت: موافقت سازمان برنامه با تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آزادراه رشت

اواخر مردادماه امسال در پی انتشار گزارشی در خبرگزاری مهر در خصوص لزوم احداث ۸ کیلومتر باقی مانده از آزادراه قزوین ـ رشت، سازمان برنامه و بودجه با تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این آزادراه به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور موافقت کرد تا با تکمیل این مسیر، گام دوم حذف گره ترافیک سنگین مسافرت به استان گیلان برداشته شود. پس از آن، معاون شرکت ساخت نیز در مصاحبه ای از موافقت سازمان برنامه و بودجه با تخصیص مبلغ مورد نیاز خبر داد.

سید حسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت وگویی که ۶ شهریور امسال با خبرنگار مهر داشت اعلام کرد: برای تکمیل ۸ کیلومتر باقی مانده آزاد راه قروین-رشت، ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داریم تا مسیر رفت از سمت قزوین به رشت در محدوده شهرستان رودبار به صورت آزادراه احداث شود و مسیر برگشت نیز برای حفظ بازار و کسب و کار زیتون فروشان این شهرستان، در مسیر فعلی باقی می ماند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.