| کد خبر: 177738 |

◄ مراقب نفوذ اروپایی ها در منطقه باشیم

تحریم‌ها هزینه‌های زیادی بر حمل‌ونقل دریایی کشور داشته و دولتمردان نیز سعی می‌کنند که به طرق مختلف راهکارهای دور زدن تحریم‌ها را پیدا و اجرا کنند.

تین نیوز

تحریم‌ها هزینه‌های زیادی بر حمل‌ونقل دریایی کشور داشته و دولتمردان نیز سعی می‌کنند که به طرق مختلف راهکارهای دور زدن تحریم‌ها را پیدا و اجرا کنند. در عین حال هفته گذشته سازمان بنادر و دریانوردی سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل‌ونقل را برگزار کرد و در این سمینار از برخی از راهکارهایی که ایران با همکاری اتحادیه اروپا برای ادامه فعالیت‌های بندری و دریایی پیش‌بینی کرده‌اند، صحبت شد. که هر چند برای رفع مشکلات فعلی حمل‌ونقل دریایی لازم هستند اما در درازمدت آثار دیگری نیز در بر دارند.

یکی از این موضوعات که به نظر می‌رسد با صرف وقت و هزینه‌های گزاف مالی و دیپلماسی سیاسی به دست آمده است، جایگزینی آیموست. در حالی که به نظر می‌رسد منطقی‌تر بود دولت در این شرایط لابی‌های جدید، همکاری با آیمو را ادامه می‌داد اما در این سمینار عنوان شد که به کمک کشورهای اروپایی، خدمات جدیدی را در این خصوص جایگزین خواهد کرد. به جای خدماتی که باید مرکز همکاری‌های فنی دریایی آیمو (دانشگاه دریایی شانگهای برای کشورهای آسیایی) در قالب یک برنامه منسجم و حساب شده به دولت‌های عضو این سازمان از جمله ایران ارائه شود، مسئولان سازمان بنادر با هزینه گزاف آژانس ایمنی دریایی اروپا را به عنوان جایگزین مطرح کرده‌اند و در حال رایزنی و انعقاد توافقات در این باره هستند. در عین حال مسئولان اروپایی نیز در این سمینار پاسخی به سوالات شرکت کنندگان درباره این توافقات نداشتند.

در حالی که سوالاتی چون چرا آژانس ایمنی دریایی اروپا به موازات مرکز همکاری‌های فنی دریایی آیمو به ارائه خدمات مشابه در گستره جهانی می‌پردازد!؟ چرا از طریق مراکز زیرمجموعه آیمو، خدمات همکاری‌های فنی و نیز مدیریت انتقال فناوری به دولت‌های متقاضی انجام نمی‌پذیرد!؟ آیا این روش ارائه خدمات دخالت در وظایف مشخص شده برای مراکز همکاری های فنی دریایی آیمو محسوب نمی شود؟ مسئولان اروپایی پاسخ دادند که اقدامات ما مکمل تلاش‌های آیمو است و ما به موازات آیمو (مراکز همکاری های فنی دریایی) اقدامی نمی‌کنیم. این در حالی است که چرخش اروپایی‌ها به ارائه خدمات بیمه‌ای در منطقه در واقع منجر به افزایش قدرت آنها در مقابل تضعیف آیمو می‌شود و از منظر درآمد نیز درآمد هنگفتی به دست خواهند آورد.

کشورهای اروپایی در حالی باب مشارکت‌های دریایی جدید با ایران را گشوده‌اند که اتحادیه اروپا معمولا در راستای نهادسازی منطقه‌ای آسیا، همواره مخالف بوده‌اند و حمایتی نداشته‌اند. این در حالی است که در سمینار از مسئولان اروپایی این پرسش مطرح شد که آژانس ایمنی دریایی اتحادیه اروپا به منظور ایجاد آژانس ایمنی دریایی خاورمیانه (نهادسازی منطقه‌ای) چه کرده‌اند و یا چه خواهند کرد. این رفتارها و المان‌ها نیز دال بر این مساله است که اتحادیه اروپا هر چند در گام اول اروپا در این شرایط تنها به نیت کمک به ایران وارد میدان نشده و قصد دارد، با افزایش نقش خود در پی افزایش قدرت و درآمد خود است و در عین حال با ورود بازیگران جدید به منطقه، وحدت بین تشکل‌های منطقه‌ای خاورمیانه را از بین ببرند. آنچه که از گذشته تجربه شده، اروپائیان از وحدت بین کشورهای واقع در منطقه خاورمیانه به ویژه حوزه خلیج‌فارس هراس دارند و سعی می‌کنند، نهادهای منطقه‌ای (در راستای تقویت همکاری‌های ایمنی، فنی، حفاظت محیط‌زیست، اقتصادی و سیاسی) در خاورمیانه شکل نگیرند.

پارلمان اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ ضرب‌الاجل برای تدوین، تصویب و اجرایی شدن مقررات آیمو تعیین کرده (کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن ناشی از تردد کشتی‌ها) در این همایش از مسئول مربوطه در اتحادیه اروپا سوال شد که چرا امروز شورا، پارلمان و کمیسیون اتحادیه اروپا فشارهای جدیدی را برای اجرای پیش از موعد این گونه قوانین به آیمو وارد می‌کند؟ در عین حال مسئولان اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالاتی نظیر اینکه هدف از این اقدامات منطقه‌ای، هدف‌گذاری برای کل کشورهای عضو آیمو) چیست؟ آیا با توجه به نتایج برآمده از نشست‌های اخیر کمیته حفاظت محیط‌زیست دریایی آیمو (نشست های ۷۲ و ۷۳) که به نظر می‌رسد با انتظارات پیش‌بینی شده پارلمان اتحادیه اروپا همخوانی ندارد، از سال ۲۰۲۳ صنعت حمل‌ونقل دریایی مشمول سیستم تجارت انتشار اتحادیه اروپا خواهد شد؟

گفت: امیدواریم نتیجه تلاش‌های آیمو رضایت‌بخش باشه! و ما همراستا با آیمو در حال فعالیت هستیم. به همین دلیل به نظر می‌رسد که این سمینار بیش از این که سمینار، نشست یا کارگاه آموزشی باشد، یک نمایش سیاسی بود و بس. چرا در پایان این سمینار آموزشی، باز هم برخلاف آنچه که عرفا در دنیا مرسوم است، بیانیه صادر شد. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.