| کد خبر: 177661 |

◄ رییس‌جمهور، راه‌آهن مراغه-ارومیه را افتتاح کرد

راه‌آهن مراغه-ارومیه دقایقی پیش با حضور حسن روحانی رئیس جمهور افتتاح شد.

تین نیوز

راه‌آهن مراغه-ارومیه دقایقی پیش با حضور حسن روحانی  رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، با فرمان رییس‌جمهور اولین قطار مسافربری از ایستگاه ارومیه به مقصد مشهد مقدس با 160 مسافر که جمعی از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران استان آذربایجان غربی بودند، به حرکت در آمد.

در این مراسم که هم‌زمان با سفر ریاست جمهوری به آذربایجان غربی برگزار شده بود، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، سعید محمد زاده معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و جمعی از مدیران استانی ارومیه حضور داشتند.

رییس‌جمهور در این مراسم طی سخنانی، اتصال آذربایجان غربی به شبکه ریلی را در تقویت ترانزیت کشور موثر دانست.

حسن روحانی همچنین ضمن بازدید از ایستگاه راه‌آهن ارومیه، با توضیح مدیران و مسئولان ذی‌ربط در جریان چکونگی روند احداث و خدماتی که از طریق این خط‌آهن ارائه خواهد شد، قرار گرفت.

ل

عملیات اجرایی راه‌آهن مراغه به ارومیه در سال 80 آغاز شده بود که در سال 97 به اتمام رسید. این خط‌آهن باعث ایجاد اشتغال مستقیم برای 182 نفر شده و حداقل باعث صرفه‌جویی 5 میلیون لیتر مصرف سوخت در سال خواهد بود. این خط‌ آهن همچنین ظرفیت جابه‌جایی 1.5 میلیون تن بار و حداقل یک میلیون نفر مسافر را در سال دارد.

س

اتصال ارومیه به خط‌آهن سراسری کشور، گام دیگر در اجرای سیاست کلی دولت در اتصال مراکز استان‌های همدان، کرمانشاه، قزوین، تبریز و ارومیه به شبکه ریلی کشور است.

راه‌آهن مراغه به ارومیه 182 کیلومتر طول دارد و شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد و نقده را به ارومیه متصل می‌کند.

پیش‌ازاین نیز  قطعات مختلف این خط آهن در میاندوآب و مهاباد افتتاح شده بود و برای آماده‌سازی این پروژه از مهاباد تا ارومیه افزون بر چهار هزار میلیارد ریال هزینه شده و در این محور  108 دستگاه پل بزرگ برای عبور خط آهن احداث شده است.

ب

با راه‌اندازی این محور ریلی سالانه حدود 50 میلیارد ریال در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و  حدود 300 میلیارد ریال نیز خسارات حوادث غیرمترقبه کاهش می‌یابد.

 راه‌اندازی راه آهن مراغه-ارومیه در زمره وعده‌های دولت به مردم آذربایجان غربی بود که ۸۵کیلومتر از این خط‌آهن در حوزه استحفاظی آذربایجان شرقی و بقیه در محدوده آذربایجان غربی دارد و با بهره‌برداری آن یکی از مطالبات دیرینه مردم ارومیه و دیگر شهرهای استان برآورده می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شهرام 0 0

    مبارک مردم خوب آذربایجان غربی باشد