معاون ناوگان راهآهن خبر داد:
◄ تجهیز ناوگان ریلی، با ورود ۴۵ لکوموتیو ، ۲۷۰۰ واگن باری و ۹۷ واگن مسافری
ناوگان ریلی، با ورود ۴۵ لکوموتیو ، ۲۷۰۰ واگن باری و ۹۷ واگن مسافری تجهیز شد.
بهمنظور توسعه حملونقل ریلی مسافر و بار، ۴۵ لکوموتیو، ۲۷۰۰ واگن باری و ۹۷ واگن مسافری به ناوگان ریلی کشور اضافه میشود.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، مجتبی تفقدی معاون ناوگان راهآهن بابیان این مطلب گفت: در سال ۹۷، درمجموع ۴۵ لکوموتیو جدید به ناوگان ریلی اضافه خواهد شد. این لکوموتیوها شامل ۳۹ لکوموتیو باری و شش لکوموتیو مانوری است که بخشی از آن نیز توسط بخش خصوصی وارد مجموعه ریلی خواهد شد.
معاون ناوگان راهآهن افزود: همچنین بهمنظور توسعه و تجهیز حملونقل مسافری ۴۹ سالن مسافری، ۴۶ ریلباس و ۲ ترنست به ناوگان ریلی کشور افزوده خواهد شد.
وی همچنین در تشریح اقدامات و برنامههای سال جاری راهآهن در بخش ناوگان گفت: بهینهسازی جایگاههای سوخت، استقرار و پشتیبانی نرمافزار مکانیزه نگهداری و تعمیرات لکوموتیو، احداث و تجهیز مرکز سیمولاتور لکوموتیورانی، ساخت و بهسازی تجهیز دپوی تعمیرات لکوموتیوها، مطالعات تفضیلی مرحله دوم توسعه تعمیرگاههای مسافری مشهد و انجام عملیات بازسازی ساختمان پست بازدید ازجمله پروژههای مهم سال جاری است.
تفقدی خرید لکوموتیو برقی را ازجمله پروژههای در دست اقدام خواند و گفت: خرید ۴۵ دستگاه لکوموتیو برقی از روسیه بهمنظور استفاده در پروژه برقیسازی محور گرمسار-اینچهبرون و خرید ۷۰ دستگاه لکوموتیو از شرکت مپنا بهمنظور برقیسازی محور تهران-مشهد نمونهای از خرید لکوموتیو برقی از سوی راهآهن در سال جاری است.
وی افزود: در لکوموتیوهای خریداریشده از شرکت مپنا، یک سازنده خارجی مشارکت داشته و از فنآوری این سازنده استفاده خواهد شد.
خرید واگنهای مسافری برای سرعتبالای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
معاون ناوگان راهآهن اضافه کرد: بهمنظور افزایش سرعت سیر قطارهای مسافری و ارتقای ایمنی، راهآهن در نظر دارد واگنهای مسافری برای سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را با استفاده از توان فنی شرکتهای خارجی و مشارکت سازندگان داخلی خریداری به مجموعه ناوگان ریلی اضافه کند.
وی با یادآوری اینکه راهآهن پروژههای مختلفی برای استفاده از توان فنی و مهندسی کشور، ازجمله بومیسازی سیستم ترمز ناوگان ریلی، بومیسازی سیستم کنترل لکوموتیو و خود کشش، ساخت بوژی و بلوکه موتور و ساخت موتور ملی در دست دارد، گفت: از دیگر پروژههای راهآهن استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان ناوگان ریلی (ایریکو، واگن پارس، پلور سبز، واگن سازی تهران و...) با استفاده از تسهیلات موردنیاز، توسط بخش خصوصی و راهآهن برای ارتقاء سطح کمی و کیفی ناوگان است.
ارائه مشوقهای متعدد در راهآهن
معاون ناوگان راهآهن با تاکید بر حمایت از سرمایهگذاری بخش خصوصی درصنعتریلی، از مشوقهای متعدد راهآهن در این زمینه خبر داد و در تشریح اقدامات و برنامههای این معاونت گفت: فرصتهای متعددی در سال ۹۷ برای بخش خصوصی در نظر گرفتهشده که کاهش تعرفه حق دسترسی، ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی و تضمین سرمایهگذاریهای ریلی ازجمله این مشوقها است.
وی بابیان اینکه مخاطب استفاده از منابع بند (ق) و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، بخش خصوصی به شمار میرود، افزود: راهآهن با ارائه وجوه اداره شده برای تسهیلات کمبهره و بستههای همکاری بین تولیدکنندگان و تامینکنندگان مالی، از سرمایهگذاران بخش ریلی، حمایت و به آنها پیشنهاد قراردادهای مشارکتی میدهد.
تفقدی با اشاره به اینکه جهش و نوسان قیمت ارز توان سرمایهگذاری بخش غیردولتی در صنعت ریلی را کاهش داده، اضافه کرد: اجرا نشدن ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه، برای استفاده بخش خصوصی و تامین نشدن منابع مالی نیز موجب شده تا تمایل بخش خصوصی برای سرمایهگذاری ریلی کاهش یابد.
وی در مورد برنامههای راهآهن برای جایگزینی ناوگان جدید گفت: تمامی این برنامهها در توسعه حملونقل ریلی و انتقال بار از جاده به ریل بسیار موثر است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.