| کد خبر: 177459 |

◄ سود شرکت‌های ریلی از حمل‌ونقل فولاد چقدر بود؟

در فقدان حمایت از حمل‌ونقل ریلی، تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ صنعت فولاد مبنی‌بر تولید سالانه ۵۵ میلیون تن محصول ممکن نخواهد بود. چراکه نزدیک به سه‌چهارم از عملکرد صنعت حمل‌ونقل ریلی در بخش باری، مختص به صنعت فولاد است و امکان جایگزینی حمل ریلی این محمولات با حمل‌ونقل جاده‌ای وجود ندارد.

تین نیوز

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال مالی ۱۳۹۶، با فروش ۲۰‌هزار میلیارد تومانی خود، 6 هزار میلیارد تومان سود خالص به دست آورده است و شرکت فولاد خوزستان نیز در همین دوره، با فروش هفت هزار میلیارد تومانی، به هزار و 600 میلیارد تومان سود دست یافته است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این شرکت دومین تولیدکننده بزرگ شمش فولادی در کشور است که توانسته در سال گذشته به رکورد تولید سه میلیون و ۷۶۵ هزار تن دست یابد که دو میلیون و ۶۷۵ هزار تن یعنی بالغ بر ۷۳ درصد از این مقدار را به ۱۸ کشور صادر کرده است.

حمل‌ونقل ریلی در این میان، یکی از بزرگترین مشتریان حمل این تولیدات است که در به‌صرفه‌شدن زنجیره تامین این صنعت پردرآمد نقش حیاتی دارد؛ به‌ویژه در شرایطی که حاصل این صادرات که 80 درصدش به‌وسیله ریل انجام می‌شود، ارزآوری ۱/۲ میلیارد دلاری برای کشور در بردارد.

سبحان نظری

یکی از کارشناسان حمل‌ونقل ریلی ضمن بیان نکته بالا، در این‌باره گفت: فعالان صنعت فولاد، اصلی‌ترین مشتری صنعت حمل‌ونقل ریلی هستند و جا دارد که به قدر کفایت، از این صنعت حمایت کنند.

سبحان نظری با تاکید بر اینکه در فقدان چنین حمایتی، تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ صنعت فولاد مبنی‌بر تولید سالانه ۵۵ میلیون تن محصول ممکن نخواهد بود، افزود: نزدیک به سه‌چهارم از عملکرد صنعت حمل‌ونقل ریلی در بخش باری، مختص به صنعت فولاد است و امکان جایگزینی حمل ریلی این محمولات با حمل‌ونقل جاده‌ای و... نیز وجود ندارد.

نظری تصریح کرد: بر اساس چنین شرایطی است که لازم است کارگزاران فولاد کشور، بخش اندکی از سود مطلوب حاصل از مدیریت کل زنجیره را به شرکت‌های ریلی تزریق کنند.

این کارشناس ریلی اضافه کرد: جمع درآمد صنعت حمل‌ونقل ریلی دولتی و خصوصی کشور از حمل بار در سال ۱۳۹۶، به دو هزار میلیارد تومان و جمع سود حاصله نیز، در صورت به حساب نیاوردن زیان‌دهی راه‌آهن دولتی و با بزرگ‌نمایی، تنها به ۱۵۰میلیارد تومان می‌رسد.

شمش تولیدی فولاد خوزستان به‌منظور صادرات از ایستگاه راه‌آهن میاندشت به بندر امام حمل می‌شود و حجم آن امسال بیش از ۲.۵‌میلیون تن برآورد شده است.

ضمن اینکه هفته‌ای یک‌بار نیز محموله شمش فولادی از فولاد خوزستان بارگیری و به مقصد ایستگاه میانه حمل و تخلیه می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.