| کد خبر: 177424 |

مناقشات بر سر دونرخی شدن هتل‌ها ادامه دارد

بحث بر سر دونرخی شدن هتل‌ها همچنان داغ است و در روزهای اخیر موافقان و مخالفان آن خطاب به یکدیگر، سرسختانه از موضع خود دفاع می‌کنند؛ مساله‌ای که در پی نوسانات ارزی ماه‌های اخیر در کشور از جانب هتلداران مطرح شده تا بنا به اظهار آنها با دریافت دلار و یورو از گردشگران خارجی در کنار دریافت ریال از مسافران ایرانی، قدری از مشکلات اقتصادی خود بکاهند.

تین نیوز

بحث بر سر دونرخی شدن هتل‌ها همچنان داغ است و در روزهای اخیر موافقان و مخالفان آن خطاب به یکدیگر، سرسختانه از موضع خود دفاع می‌کنند؛ مساله‌ای که در پی نوسانات ارزی ماه‌های اخیر در کشور از جانب هتلداران مطرح شده تا بنا به اظهار آنها با دریافت دلار و یورو از گردشگران خارجی در کنار دریافت ریال از مسافران ایرانی، قدری از مشکلات اقتصادی خود بکاهند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، اما در مقابل، این مساله با واکنش تورگردانان و فعالان تورهای ورودی روبه‌رو شده است. آنها باور دارند این مساله بدعتی است که در هیچ‌جای دنیا مرسوم نیست و علاوه‌بر بی‌اعتبار کردن واحد پول ملی، موجب بروز مشکلاتی برای تورگردانان نیز می‌شود.

در همین خصوص و در جدیدترین اظهار نظر، رئیس جامعه تورگردانان ایران اظهار کرده است: چنین موضوعی در هیچ‌کدام از کشورهای جهان اتفاق نمی‌افتد؛ چراکه همه جا تلاش بر این است که به جای دلار، هر کشوری با واحد پول خودش معامله کند. اما دونرخی کردن هتل‌ها برای گردشگران خارجی، در حقیقت به این معنی است که ما واحد پول خودمان را نابود کنیم و دلار آمریکا را رونق بدهیم.

ابراهیم پورفرج در گفت‌وگو با ایلنا افزوده است: برای مثال اگر بخواهید در هتل‌های دبی اقامت داشته باشید، نرخ اقامت خود را باید به درهم بپردازید و اگر درهم نداشته باشید، هتلداران این شهر به شما آدرس صرافی می‌دهند تا پول خود را به درهم تبدیل کنید. دبی تنها یک نمونه بوده و این موضوع در نقاط مختلف نیز به‌همین صورت است. در تمام دنیا رسم بر این است که هر کشور واحد پول خودش را برای ارائه خدمات مختلف به گردشگران خارجی درنظر بگیرد و ما نمی‌توانیم برخلاف بقیه عمل کنیم.

وی همچنین تصریح کرده است: علاوه بر این موارد، اگر فرض کنیم قانون دونرخی شدن هتل‌ها عملیاتی شود، در این صورت با مشکلی جدی مواجه می‌شویم؛ چراکه هزینه گردشگران خارجی که ازسوی ما به ایران می‌آیند، به‌صورت نقدی توسط آنها پرداخت نمی‌شود و ما دلاری را که هتلداران برای ارائه خدمات خود می‌خواهند دریافت کنند نداریم.» پورفرج خاطرنشان کرده است: «هتلداران متوجه نیستند که با این کار همه چیز را تعطیل می‌کنند؛ چراکه اگر بحث دونرخی شدن عملیاتی شود، رستوران‌ها و بقیه اصناف مرتبط هم برای فروش اجناس خود به گردشگران خارجی، طلب دلار می‌کنند و به‌این ترتیب ما باید با واحد پول خود که ریال است، خداحافظی و به دستور هتلداران واحد پول خودمان را به دلار تبدیل کنیم.

وی یادآور شد: تا همین چند وقت قبل هزینه اقامت یک شب در یکی از هتل‌های پنج‌ستاره، ۲۰۰ هزار تومان بود اما اکنون این نرخ به ۸۳۱ هزار تومان رسیده است. آیا شبی ۸۳۱ هزار تومان پول کمی است که این دوستان مرتب از ارزان بودن خدمات خود می‌گویند؟

اما این اظهارات، واکنش دبیر جامعه هتلداران ایران را در پی داشت؛ کامیار اسکندریون در گفت‌وگو با هتل‌نیوز درخصوص گفته‌های پورفرج اظهار کرده است: «موضوع دونرخی شدن قیمت خدمات گردشگری امری متداول در تمامی کشورهای دنیا است و در ایران نیز دارای سابقه بوده و مانند سایر کشورها صرفا مختص به هتل‌ها است و به سایر حوزه‌های مرتبط با صنعت گردشگری مانند رستوران‌ها و حمل و نقل تعمیم داده نمی‌شود.

وی با انتقاد شدید نسبت به اظهارات مطرح‌شده از سوی رئیس جامعه تورگردانان ایران درخصوص دونرخی شدن قیمت هتل‌ها افزوده است: تورگردانان واقف هستند که ارزی شدن قیمت هتل‌ها برای گردشگران خارجی به هیچ عنوان تضعیف پول ملی نیست و برعکس نوعی ارزآوری برای کشور نیز به حساب می‌آید.

دبیر جامعه هتلداران ایران تصریح کرده است: کاهش ارزش پول ملی زمانی روی می‌دهد که هموطنان به شکل تورهای گردشگری از کشور خارج می‌شوند و از طرف این دوستان دلار و یورو دریافت می‌شود. اگر با دو نرخی شدن قیمت هتل‌ها، سایر صنوف گردشگری مانند آژانس‌ها و تورگردانان دچار مشکل می‌شوند، بهتر است مدیریت خود را بهبود ببخشند تا این اتفاق برای آنها رخ ندهد. این درست نیست که از سرمایه هتل‌ها برای کسب درآمد خود استفاده کنند.

اسکندریون در رابطه با افزایش نرخ هتل‌ها نیز گفته است: بر خلاف اظهارات مطرح‌شده از سوی رئیس جامعه تورگردانان، هتل‌ها فقط یک‌بار در سال و آن هم بر اساس نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، افزایش نرخ دارند. در نتیجه این اظهارات خلاف واقع و غیر منطقی است. چندی پیش معاون گردشگری کشور نیز اعلام کرده بود که دونرخی شدن هتل‌ها بررسی و به زودی در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.