| کد خبر: 177360 |

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد:

◄ امضای تفاهم‌نامه با پاکستان و عمان برای امنیت دریایی

ایران؛ در مسیر ایجاد بنادر سبز است.

تین نیوز

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادرودریانوردی گفت: در زمینه ایجاد امنیت دریایی و اجرای عملیات جستجو و نجات تفاهمنامه های مشترکی با کشورهای روسیه و ترکمنستان به امضا رسیده و قرار است تفاهم‌نامه‌های مشابهی با پاکستان و عمان هم داشته باشیم.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، علیرضا خجسته در دومین روز از سمینار آموزشی لجستیک و زنجیره حمل‌ونقل که با همکاری اتحادیه اروپا برگزار شد، افزود: در زمینه ایجاد امنیت دریایی و اجرای عملیات جستجو و نجات تفاهمنامه های مشترکی با کشورهای روسیه و ترکمنستان به امضا رسیده و قرار است تفاهم‌نامه‌های مشابهی برای همکاری مشترک با پاکستان و عمان امضا شود.

وی بابیان اینکه از آژانس امنیت دریایی اروپا که همکاری خوبی با سازمان بنادرودریانوردی در اجرای پروژه حفظ محیط‌زیست دریای خزر داشته است تشکر می‌کنم، خاطرنشان کرد: یک توافق دوجانبه در خصوص استفاده از خدمات نرم افزار کلینسینت در خصوص آگاهی و اطلاع‌رسانی از آلودگی‌های احتمالی در دریای خزر امضا شد.

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادرودریانوردی گفت: از وظایف کشورهای ساحلی طبق مفاد کنوانسیون SAR و OPRC می‌توان به مواردی نظیر ایمنی دریانوردی، ایمنی ناوبری و حفاظت از محیط‌زیست دریایی در مقابل خطرات ناشی از کشتی‌ها و پلتفرم ها اشاره کرد.

وی بابیان این‌که در حوزه امنیت دریانوردی با مسائلی نظیر حفاظت از آبراه‌ها و حفاظت از کشتی‌ها مواجه هستیم، افزود: در حال حاضر ۳۰۷ بویه در شمال و جنوب کشور مستقر است تا در صورت نیاز از خدمات آن‌ها استفاده شود. هم‌چنین سالانه پنج‌میلیون متر مکعب عملیات لایروبی در آبراه‌های کشور انجام می‌شود. در سال گذشته نیز برای اولین بار استفاده از بویه‌های مجازی را در بندر امام تجربه کردیم.

خجسته گفت: سازمان بنادرودریانوردی در سال‌های گذشته ارتباط نزدیکی با موسسه بین‌المللی هیدروگرافی و سازمان نقشه‌برداری در تهیه نقشه‌های دریایی داشته است. ماحصل همکاری‌های ایران در هفت سال گذشته با این موسسه تهیه ۶۰ نقشه دریایی توسط پریمار بوده است.

وی اذعان کرد: در زمینه تعهد به مفاد کنوانسیون‌های MARPOL، OPRC و SAR تمهیدات متعددی در نظر گرفته‌شده که از جمله آن‌ها می‌توان به نظارت مستمر به کنترل میزان سولفور سوخت در پایانه‌ها که در حال حاضر ۳, ۵ درصد است، اشاره کرد. علاوه بر این طرح استفاده از برق ساحلی برای کشتی‌ها نیز در نظر گرفته‌شده است که علاوه بر کاهش آلودگی حرکت به‌سوی ایجاد بنادر سبز را در پی دارد.

مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادرودریانوردی گفت: در زمینه مبارزه با آلودگی‌های احتمالی مراکزی در شمال و جنوب کشور با بودجه ۳۰ میلیون یورویی در نظر گرفته‌شده است که علاوه بر آن پایش هوایی برای نقاط حساس نیز به طور مستمر انجام می‌شود. در این زمینه یک طرح ملی نیز به تصویب رسیده است که در صورت افزایش گستره آلودگی از حدی معین، دیگر سازمان‌ها و مراکز مرتبط برای مبارزه با آلودگی ایجادشده وارد عمل شوند.

وی اذعان کرد: به منظور اجرای بهینه عملیات جستجو و نجات دریایی در حال حاضر هفت مرکز MRCC و ۱۰ مرکز MRSC در شمال و جنوب کشور فعال هستند که علاوه بر این ۲۰ قایق جستجو و نجات، هشت فروند هلیکوپتر و یک فروند هواپیما در صورت لزوم برای عملیات جستجو و نجات مستقر هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.