| کد خبر: 177326 |

◄ عملکرد مقایسه‌ای دو جناح مختلف در شورای شهر اصفهان

مدیرانی که سرمایه‌های شهر را بذل و بخشش می‌کنند تا شبکه‌های مورد نیاز برای آینده‌ سیاسی و شغلی خود را بسازند، جایی هم پاسخگوی عملکرد خود هستند؟

تین نیوز

 جایی هست شکایت از سوء مدیریت مدیران را به آنجا برد؟ مدیرانی که سرمایه‌های شهر را بذل و بخشش می‌کنند تا شبکه‌های مورد نیاز برای آینده‌ سیاسی و شغلی خود را بسازند، جایی هم پاسخگوی عملکرد خود هستند؟

به گزارش تین‌نیوز، مطلب بالا بخشی از یادداشت محسن عموشاهی روزنامه‌نگار است که در انصاف‌نیوز منتشر و در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است.

عموشاهی که ساکن اصفهان است، در این یادداشت به مقایسه‌ مدیریت شهر توسط اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در شهر اصفهان پرداخته و تاکید کرده است این مقایسه می‌تواند «سنگ محک مناسبی برای اثرگذار بودن یا نبودن حضور در انتخابات باشد».

وی در این یادداشت عنوان کرده است: در بسیاری از کلان شهرهای کشور، انتخابات شوراهای شهر سال ۱۳۹۶ موجب ایجاد چرخش قدرتی آشکار شد. در کلان شهرهایی هم‌چون تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و … مدیریت شهری از جناح موسوم به اصولگرا به اصلاح‌طلبان منتقل شد.

او تاکید کرده است: در شرایطی که امروز تفکر بی‌فایده بودن حضور در انتخابات در بین عده‌ای از مردم بیش از پیش مطرح است، مقایسه‌ مدیریت شهر توسط اصلاح طلبان و اصولگرایان می‌تواند سنگ محک مناسبی برای اثرگذار بودن یا نبودن شرکت در انتخابات باشد. به عبارت دیگر، با توجه به محلی بودن حوزه­ تاثیر شوراهای شهر و روستا، اگر اثبات شود که چرخش قدرت در نحوه‌ مدیریت شهر، تفاوتی ایجاد نکرده است، باید فاتحه‌ انتخابات را خواند.

عموشاهی در ادامه با بیان این‌که «به منظور بررسی این اثرگذاری، از داده‌هایی که چند روز پیش توسط مهدی مقدری، نماینده­ مردم اصفهان در شورای شهر، منتشر شد، استفاده می‌شود» افزوده است: مقدری، نماینده‌ اصلاح‌طلب شورای شهر اصفهان، با ارائه‌ درخواستی به شهرداری در سامانه‌ شفافیت، خواستار ارایه جزئیات کمک‌های بلاعوض شهرداری به نهادها و موسسات فرهنگی و مذهبی شد. در همین راستا شهرداری نیز این هزینه‌ها را از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ منتشر کرد. ۸۳ و ۹۶ به ترتیب سال‌هایی بودند که اصولگرایان و اصلاح طلبان توانستند با پیروزی در انتخابات شوراها قدرت را در مدیریت شهری به دست بگیرند.

وی خاطرنشان کرده است: بر اساس هزینه‌های ارایه شده، در فاصله‌ سال­‌های ۸۳ تا ۹۶،  شهرداری در مجموع ۲۶۵ میلیارد ریال شهرداری به مجموعه‌های مذهبی و فرهنگی کمک بلاعوض کرده است. این در حالی است که در سال ۸۳، شهرداری اصفهان حدود ۶ میلیارد ریال کمک بلاعوض به نهادهای فرهنگی و مذهبی داشته است. این عدد در سال ۱۳۸۸ افزایش قابل توجهی نسبت به سال­‌های قبل و بعد خود داشته و به ۱۸ میلیارد ریال رسیده است.

او عنوان کرده است: در سال ۹۳ سکان هدایت شهرداری اصفهان از دکتر سقائیان به دکتر جمالی‌نژاد تغییر پیدا کرد. جمالی‌نژاد رقم این کمک‌ها را در شرایطی که رکود ساخت‌وساز به شدت گسترش پیدا کرده بود، به شدت افزایش داده و به رقم نجومی ۴۶ میلیارد ریال در سال ۹۵ رساند. با تغییر مدیریت شهری به اصلاح‌طلبان در سال ۹۶ و شهردار شدن دکتر نوروزی، این کمک‌های بلاعوض به شدت کاهش پیدا کرده و به تنها ۵ درصد سال پیش خود رسید.

عموشاهی در ادامه تاکید کرده است: اعداد ارائه شده زمانی جالب‌­تر می‌شود که اثر نرخ تورم در طول سالیان مختلف را بر روی آنها ببینیم. در صورت در نظر گرفتن نرخ تورم، مجموع کمک‌های بلاعوضی که شهرداری در این سال­‌ها به مجموعه‌های مختلف کرده است، به ۷۲۶ میلیارد ریال در سال ۹۶ رسیده است. این عدد معادل خرید ۱۸۵ دستگاه اتوبوس در سال ۱۳۹۶ بود. اتوبوس‌هایی که می‌توانستند هم هوای شهر را سالم نگاه دارند، و هم به رفاه شهروندان کمک کنند.

وی افزوده است: جالب‌تر آن که بیش‌ترین کمک‌های بلاعوض، توسط فردی انجام شده، که از سویی به دلیل بی‌پولی، از توسعه و تجهیز ناوگان شهری به اندازه­ کافی، سر باز می‌زد. از سوی دیگر در منظر افکار عمومی با دوچرخه ظاهر می‌شد. شاید بهتر بود در آن زمان به جای ۱۲ میلیارد بذل و بخشش سرمایه‌های شهر، به توسعه‌ ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی پرداخته می‌شد.

عموشاهی در پایان یادداشت خود خاطرنشان کرده است: همان گونه که مشاهده می‌شود، با تغییر مدیریت شهری در سال ۹۳ کمک‌های بلاعوض به یکباره به بیش از ۲ برابر افزایش پیدا کرد. در مقابل با تغییر جناح سیاسی حاکم بر شورای شهر، این کمک‌ها به یک بیستم سال قبل خود رسیده و این امیدواری ایجاد شده که پول‌های شهر و مردم، به جای بذل و بخشش، صرف ساخت شهر شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.