| کد خبر: 177307 |

امتی:

◄ مشکلات گمرک افغانستان در دوغارون حل نشده است

درگذشته مسئولان مرزی در یک ساعت نشست مشکل بزرگ را حل می‌کردند اما اکنون در حوزه افغانستان هنوز نتوانسته‌ایم جاده بین دو گمرک را حل کنیم. در حوزه ترکمنستان اگر دیپلماسی ما فعال‌تر بود روابط پررنگ‌تر بود و این گرفتاری‌ها نباید به این شکل و به این سرعت ایجاد می‌شد.

تین نیوز

محمود امتی نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز از این‌که گمرک افغانستان همکاری لازم را با ایران در مرز مشترک ندارد گلایه کرد.

وی که پیش‌تر نیز در گفت‌و گو با تین‌نیوز نسبت به کم‌کاری افغانستان در حوزه ترانزیتی شکایت کرده بود به خبرنگار ما گفت: ارتقای نقش کریدورهای ترانزیتی ایران در مجامع بین‌المللی نیازمند رایزنی و مذاکره است.

به گفته او عدم بهره‌مندی از پتانسیل‌های اقتصادی کافی در روابط بین‌المللی باعث شده است که حتی برخی کشورهای همسایه نیز در همکاری ترانزیتی با ایران سهل‌انگاری کنند.

امتی ادامه‌داد: دو سوی کار ما به‌عنوان ترانزیت کار، هم مبدأ و هم مقصد به کشورهای خارجی وابسته است اما متأسفانه ضعف بزرگی در این زمینه مطرح است و ما ضعیف عمل کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تلاش‌های منطقه‌ای معاونت حمل‌ونقل وزارتخانه برای ارتقای روابط حمل‌ونقلی ایران در منطقه کافی نبوده است، نیز گفت: شاید حرکتی بوده اما خروجی خوبی نداشته است. مثلاً در افغانستان تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که اگر روابط ما مانند گذشته فعال‌تر بود، این تصمیمات به ضرر ما گرفته نمی‌شد.

این فعال حمل‌ونقلی ادامه داد: درگذشته مسئولان مرزی طی یک ساعت نشست مشکل بزرگی را حل می‌کردند؛ اما امروز هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه افغانستان، جاده بین دو گمرک را حل کنیم. در حوزه ترکمنستان نیز اگر دیپلماسی ما فعال‌تر و روابط پررنگ‌تر بودند، این گرفتاری‌ها نباید به این شکل و به این سرعت ایجاد می‌شدند.

او خواستار تمرکز جدی دولت بر موضوع ترانزیت شد و ادامه‌داد: در این اوضاع معتقدیم که دولت به‌درستی به وظیفه خود عمل‌نکرده است. هم‌چنین درباره ظرفیت اکو، هیچ‌گاه به‌درستی از این ظرفیت در حوزه حمل‌ونقل بهره نگرفتیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، روزانه بیش از 400 دستگاه کامیون ترانزیت از سمت پایانه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و بازارچه مرزی به سمت کشور افغانستان تردد دارند که نبود زیرساخت لازم در گمرک افغانستان، ظرفیت پذیرش کشور همسایه را به حداقل رسانده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.