| کد خبر: 177304 |

◄ تراز تجاری کشور مثبت یک میلیارد دلار شد

در هفت ماه نخست سال جاری تراز تجاری کشور مثبت یک میلیارد دلار شد و عراق همچنان رتبه اول صادرات از ایران را داراست.

تین نیوز

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات در چند ماه ابتدایی سال 97 روند رو به رشد خود را حفظ کرده و توانستیم نرخ رشد 13 درصدی را در هفت ماه نخست سال تجربه کنیم.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا مودودی افزود: صادرات غیرنفتی به 27 میلیارد دلار رسیده و باوجود کاهش وزنی صادرات،‌ افزایش ارزش صادراتی نشان می‌دهد که ارزش‌افزوده صادرات کشور بهبودیافته است. به‌گونه‌ای که بخش صنعت با 21 درصد رشد، صادرات خود را از مرز 12 میلیارد دلار گذراند و به رقم 12 میلیارد و 400 میلیون دلار رسید و این موضوع نشان‌دهنده آن است که صنعت کشور توانسته جایگاه خوبی را در صادرات کسب کند. هم‌چنین بخش کشاورزی نیز با دومیلیارد دلار صادرات توانست رشد 22 درصدی داشته باشد.

وی در رابطه با کشورهای هدف صادراتی ایران اظهار کرد: عراق با 55 درصد رشد به لحاظ ارزشی هم‌چنان رتبه اول صادراتی ما محسوب می‌شود و چین نیز باوجود مشکلات به وجود آمده در چند ماه گذشته، 11 درصد افزایش صادرات از ایران داشته است.

مودودی افزود: کشورهای همسایه با واردات 1000 میلیارد دلار پتانسیل بالایی برای صادرات ما دارند هرچند که تلاش خود را برای ورود به بازارهای کشورهای دیگر دنیاخواهیم کرد.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به این‌که 45 درصد از سبد صادراتی ایران به کشورهای همسایه اختصاص داده‌شده این موضوع را بیانگر توسعه روابط با کشورهای همسایه دانست.

وی تاکید کرد: تبلیغاتی برای تخریب ایران در جهان صورت گرفته اما کارنامه رشد صادراتی در چند ماه گذشته نشان می‌دهد که دشمنان نتوانسته‌اند به اهداف شوم خود دست یابند و برگزاری نمایشگاه‌هایی همچون ایران اکسپو 2018 موقعیت مناسبی برای به تصویر کشیدن چهره مناسبی از ایران محسوب می‌شود و تمامی تاجران دعوت‌شده در این نمایشگاه می‌توانند به‌عنوان سفیران ما به کشورهای دیگر رفته و سطح توانایی ایران را به دنیا انتقال دهند.

مودودی با اشاره به اینکه همواره در شرایط تحریم فرصت مناسبی برای تولیدکننده داخلی فراهم می‌شود که در نبود حریفان خارجی، ساخت و تولید خود را توسعه دهد افزود: درصورتی‌که بخواهیم استراتژی مناسبی در شرایط تحریم تعریف کنیم باید واقعیت‌ها را ببینیم؛ اهداف اصلی تحریم کاهش درآمدهای ارزی است و تبعات آن در تجارت خارجی از نقاط دیگر اقتصاد مشخص‌تر خواهد بود اما اگر بخواهیم از دیدگاه مثبت به تحریم‌ها بنگریم، شرایط فعلی فرصت مناسبی برای تولیدکننده داخلی است تا بتواند تولید خود را تعمیق دهد.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات افزایش صادرات در کشور را نشان‌دهندۀ چرخش مساعد چرخ‌های صنعت دانست و گفت: امیدواریم بتوانیم با تطبیق سیاست‌های ارزی باسیاست‌های تجاری، به نتایج بهتری در حوزه صادرات دست‌یابیم و ارزش و بهره‌وری را بالاتر ببریم.

وی در پایان افزود: در هفت‌ماهه ابتدایی امسال تقاضای ثبت سفارش 61.5 میلیارد یورو بوده است و با برآوردهای بانک مرکزی از بودجه کشور برای واردات، به نظر می‌رسد در حوزه تأمین مایحتاج ضروری کشور به مشکلی برنخوریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.